طرز تهیه ترحلوای شیرازی خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

طرز تهیه ترحلوای شیرازی

 

یکی از حلواهای خوشمزه است که عطر و بوی بهشت را دارد و بسیار برای مراسمات مذهبی و ماه مبارک رمضان مناسب است اما تفاوت مهم این حلوا با دیگر حلوا در بودن نشاسته می باشد که به راحتی می توانید به صورت قالبی در بیاورید یا به شکل لوزی برش بزنید و یا داخل قالب های سلیکیونی ریخته یا داخل قالب های تک نفره بریزید. ترحلوای شیرازی به صورت دو رنگ و بعضا سه رنگ تهیه می شود که برای رنگ زرد از زعفران استفاده می شود و اگر دوست داشته باشید می توانید با افزودن پودر کاکائو سه رنگ تهیه کنید. حلواها همیشه گزینه مقوی و مناسب برای ماه رمضان بودند و همیشه بمب انرژی می باشند و می تواند یک میان وعده کامل باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترحلوای شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

نشاسته گل گندم۱ پیمانه
آب۴ پیمانه
آرد برنج۱/۲ پیمانه
شیر۶ پیمانه
شکر۲ تا ۳ پیمانه
گلاب۱ پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه ترحلوای شیرازی

مرحله اول : مخلوط کردن شیر و آب

ابتدا ۱ پیمانه شیر را با نشاسته گل مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته داخل شیر کاملا باز شود سپس مابقی شیر و آب را باهم مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید سپس نشاسته حل شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید آر برنج را روی مواد الک کنید و خوب با همزن دستی هم بزنید اگر دید آرد درون شیر گوله شد یک بار از صافی رد کنید تا یکدست و صاف شود.

مرحله دوم : غلیظ شدن حلوا

قابلمه مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به هم زدن کنید کمی که مواد داغ شد شکر و گلاب را اضافه کنید (میزان افزودن شکر به ذائقه شما بستگی دارد اگر شیرین دوست دارید ۳ پیمانه اگر متوسط ۲ پیمانه اضافه کنید). مواد را باید خوب هم بزنید تا رد قاشق روی مواد بماند و به غلظت فرنی برسد.

مرحله سوم : دو رنگ کردن مواد

وقتی مواد به غلظت رسید و مانند فرنی شد از روی حرارت بردارید بیش از اندازه مواد را غلیظ نکنید وگرنه حلوای خشکی خواهید داشت. طرز تهیه ترحلوای شیرازی را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت زعفران دم کرده غلیظ بزنید تا زرد رنگ شود.

مرحله چهارم : در قالب ریختن ترحلوای شیرازی

قالب مستطیل یا سلیکیونی مورد نظر را کمی با قلمو چرب کنید ابتدا مواد سفید رنگ را ریخته و روی مواد حلوای زرد رنگ را بریزید سپس قالب مورد نظر را داخل دمای محیط قرار دهید تا کاملا خنک شود و روی آن سلفون یا فویل بپوشانید.

مرحله پنجم : تهیه ترحلوای شیرازی

وقتی ترحلوای شیرازی کاملا خنک شد آن را بمدت ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد سپس از یخچال خارج کنید و از دور قالب را آزاد کنید وداخل یک سینی برگردانید و به دلخواه قالب بزنید و یا می توانید مانند باقلوا برش لوزی بزنید اگر از قالب سلیکیونی استفاده کردید به راحتی قالب را فشار دهید تا ترحلوا خارج شود و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت ترحلوای شیرازی

  1. اگر مواد خیلی غلیظ نباشد و شل باشد بسته نمی شود و نمی توانید قالبی خارج کنید.
  2. حتما مواد حلوا را بگذارید تا خنک شود سپس داخل یخچال بگذارید زیرا اگر ظرف را داغ داخل یخچال بگذارید رویه حلوا ترک می خورد.
  3. حتما هم آب و هم شیر کاملا سرد باشند.
  4. اگر مواد گلوله شد می توانید در آخر از صافی عبور دهید.
  5. از گلاب با کیفیت استفاده کنید و زمانی که به ترحلوا اضافه کنید که در انتهای پخت باشید تا عطر گلاب از بین نرود.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه