طرز تهیه ترشی لیمو ترش عربی تند و خوشمزه بدون سرکه

طرز تهیه ترشی لیمو ترش

 

یکی از خوشمزه ترین و می توان گفته از پر خاصیت ترین ترشی ها می باشد. ترشی لیمو ترش اصالتا برای عربستان می باشد و بیشتر به صورت تند تهیه می شود و در کنار انواع پلوها و کباب ها بسیار دلچسب خواهد بود. شاید برای شما هم جالب باشد که از لیمو ترش ترشی تهیه می شود اما مطمئن باشید اگر یکبار این ترشی را تهیه کنید طعم و مزه آن از یاد شما نخواهد رفت. اما تهیه ترشی لیموترش دارای یک سری نکات است که ما امروز به شما یاد خواهیم داد چگونه یک ترشی لیمو ترش خوشمزه تهیه کنید برای تهیه این ترشی می توانید لیمو ها را حلقه کنید یا چهار قاچ کنید و اگر لیموهای شما در سایز کوچک بود می توانید به صورت درسته استفاده کنید. اما از خواص این ترشی می توان گفت سرشار از ویتامین C است، اضطراب را از بین می برد، تب را پایین می آورد، برای آفت دهان بسیار مفید است،برای درمان اگزما، بوی نامطبوع دهن را از بین می برد، معده را تقویت می کند. امروز در پارسی دی ترشی لیمو ترش عربی بدون سرکه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لیمو ترش۱ کیلوگرم
نمک۳ الی ۴ ق غذا خوری
فلفل قرمز۱ ق مربا خوری
زردچوبه۱ ق مربا خوری
سیاهدانه و تخم گشنیزبه مقدار لازم
آبلیمو تازهبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لیمو ترش

مرحله اول : آماده سازی لیمو ترش

لیمو ها را بمدت ۱ روز در آب خیس کنید و چند بار آبش را عوض کنید تا تلخی آن از بین برود سپس لیمو ها را روی دستمال نمگیر مقابل آفتاب گذاشته تا خشک شوند و پوست آن ها نازک تر شود. بعد از گذشت این زمان سرو و ته لیمو را بزنید و به مدل دلخواه برش بزنید حلقه ای یا چهار قاچ سپس هسته لیمو را جدا کنید.

مرحله دوم : مخلوط کردن مواد ترشی لیمو ترش

شیشه های مورد نظر را کاملا بشورید تا خشک شوند سپس یک لایه لیمو ریخته و روی آن مقداری نمک و فلفل سیاه و سیاه دانه و تخم گشنیز همین طور لایه ها را تکرار کنید تا ظرف پر شود.

مرحله سوم : تهیه ترشی لیمو ترش

سپس نصف شیشه را آبلیمو تازه یا صنعتی بریزید و در ظرف را خوب کیپ کنید ( در ظرف را کاملا سفت کنید تا هوا وارد آن نشود و باعث کپک شود) و مقابل آفتاب قرار دهید و هر دو و سه روز شیشه را سر و ته کنید بعد از گذشت ۴۰ روز ترشی لیمو ترش حاضر است خود لیموها مقداری آب پس می دهند و مابقی شیشه ها که خالی است را با آبلیمو پر کنید و در یخچال نگهداری کنید و به همراه غذاهای خود میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه ترشی لیمو ترش

  1. برای ترشی لیمو هرچقدر لیموها پوست نازک تری داشته باشند و رنگ زردتر ترشی بهتری خواهید داشت.
  2. اصلا از نمک معمولی استفاده نکنید حتما از نمک دریا یا نمک دانه درشت استفاده کنید.
  3. اگر فلفلی دوست ندارید می توانید فلفل را حذف کنید ولی طعم و مزه این ترشی با فلفل بسیار خوشمزه است.
  4. روشی دیگری هم وجود دارد که بعد از حلقه کردن لیموها ومخلوط شدن با نمک و فلفل داخل شیشه ریخته و جلوی آفتاب قرار میدهند و یک هفته هر روز روزی دو الی سه بار درب شیشه ترشی باز کرده و با گوشت کوب تمیز و خشک لیموها رو فشرده می کنند تا آب ،لیموها دربیاد و بعد از یک هفته اگر دیدید آب لیموها زیاد نیست بقیه شیشه را با آبلیمو (طبیعی یا کارخونه ای) پر می کنید و بعد از یک هفته دیگر داخل فضای خانه گذاشته و سپس داحل یخچال نگهداری می کنند.
  5. هسته را کاملا خارج کنید تا باعث تلخی نشود.
  6. نمک این ترشی نباید کم باشد.
  7. می توانید پوست لیمو ها را بگیرید و برش بزنید و بدون پوست این ترشی را تهیه کنید در این صورت نیازی به آبلیمو ندارد.
  8. بهتر است نمک را لایه به لایه به لیموها اضافه کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه ترشی لیمو ترش عربی تند و خوشمزه بدون سرکه
3.2 (64%) 10 votes