طرز تهیه گراتن اسفناج و سیب زمینی خوشمزه و مجلسی و آسان

طرز تهیه گراتین اسفناج

 

یکی از گراتن های خوشمزه و سالم است که اصالت این غذا به کشور فرانسه بر می گردد. گراتن ها جز غذاهای هستند که با سیب زمینی برش خرده تهیه می شوند. گراتن ها در همان ظرفی که پخته می شوند سرو می شوند و بهتر است برای تهیه گراتن ها از ظرف پیرکس استفاده کنید. گراتن در واقع اسمش از پنیر طلایی گرفته شده است. اولین گراتن در سال ۱۷۸۸ در روز ۱۲ ژوئیه توسط چارلز هنری کشف شد. اما در سال های بعد شخصی به نام پومس دوفین سیب زمینی بخارپز را جایگزین سیب زمینی خام کرد که این خود یک گراتن متفاوت اختراع شد. شما گراتن اسفناج را به راحتی می توانید در منزل تهیه کنید و این غذا بدلیل داشتن اسفناج از خواص اسفناج نیز بهره می برد. گراتن ها سریع تهیه می شوند و به عنوان یک وعده غذایی اصلی می توانید استفاده کنید. امروز در پارسی دی گراتن اسفناج و سیب زمینی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سیب زمینی۳ عدد
اسفناج۱ کیلوگرم
پیاز۱ عدد
پنیر پیتزا۱ پیمانه
خامه رقیق۱/۴ پیمانه
سیر۳ حبه
شیر۱/۲ پیمانه
آرد۱/۲ ق غذا خوری
کره۱/۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، پودرسیر، پودر پیازبه مقدار لازم

طرز تهیه گراتن اسفناج و سیب زمینی

مرحله اول : آماده سازی اسفناج

ابتدا اسفناج ها را پاک کنید خیلی کم از ساقه های اسفناج ببرید سپس چند بار داخل آب سرد بشورید و آبکش کنید تا تمام کثیفی اسفناج خارج شود. اسفناج را خرد می کنیم (نیاز نیست خیلی ریز شود) سپس داخل یک تابه بدون روغن تفت می دهیم تا آب انداخته و پخته شود در انتها باید ۱ پیمانه شما اسفناج پخته شده داشته باشید.

مرحله دوم : آماده سازی سیب زمینی

سیب زمینی را بشورید و پوست گرفته سپس حلقه ای برش بزنید و در یک قابلمه مقداری آب ریخته وقتی به جوش آمد سیب زمینی حلقه شده را درون آب جوش ریخته و بگذارید بمدت ۱۰ دقیقه نیم پز شود سپس آبکشی کنید و بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله سوم : تفت پیاز و اسفناج

پیاز را پوست بگیرید و بشورید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه با مقدار کمی روغن تفت دهید تا شیشه ای شود سپس سیر را پوست بگیرید و پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر خارج شود در انتها اسفناج پخته شده را بریزید و تفت دهید و تمام ادویه ها را اضافه کنید و مخلوط را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم : تهیه سس بشامل

کره را داخل یک تابه ریخته تا ذوب شود سپس آرد را اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی آرد از بین برود و سپس شیر را که از قبل در دمای محیط گذاشتیم اضافه کنید و تند هم بزنید تا آرد کاملا باز شود و گوله نشود در انتهای پخت سس بشامل و کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و زمانی که کمی به غلظت رسید خامه را ریخته و بعد از یک دقیقه از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم : پخت گراتین اسفناج

ظرف مورد نظر را کمی با کره چرب کنید سپس کف قالب را مقداری سس بشامل بریزید و سیب زمینی حلقه شده بچینید و روی آن کمی پنیر پیتزا با سس بشامل ریخته و روی سیب زمینی ها از مواد اسفناج ریخته و کمی پنیر همین طور لایه های سیب زمینی و اسفناج را به ترتیب بچینید تا تمام شود در انتهای پخت روی مواد سس بشامل به همراه پنیر پیتزا ریخته. ظرف مورد نظر را در فر قرار داده و دما را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۵ دقیقه قرار دهید تا مواد پخته و پنیر ذوب شود در انتهای پخت روی گراتن اسفناج را می توانید گریل کنید تا سطح پنیر طلایی شود از فر خارج کنید و کمی که از حرارت افتاد سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گراتن اسفناج

  1. می توانید مقداری قارچ خرد شده و تفت داده شده در بین لایه ها استفاده کنید.
  2. خامه قابل حذف است.
  3. اگر پنیر موزارلا داشتید می توانید جایگزین پنیر پیتزا کنید.
  4. اگر آرد شما گوله شد می توانید از صافی رد کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه گراتن اسفناج و سیب زمینی خوشمزه و مجلسی و آسان
3.8 (76%) 5 votes