طرز تهیه آش زمستانی خوشمزه و مقوی و آسان بدون نیاز به گوشت

دستور پخت آش زمستانی

آش زمستانی

 

آش زمستانی یکی از مقوی ترین و مفید ترین آش ها می باشد که برای تقویت عمومی بدن در مقابل سرماخوردگی یا آنفولانزا بسیار مناسب است. در زمستان و پاییز بیمارهای ویروسی زیاد می شود و به همین دلیل ما باید آش و سوپ گرم بسیار مصرف کنیم تا بدن مقوی داشته باشیم. خوردن مایعات در دوران نقاهت سرماخوردگی نقش مهمی در دفع ویروس دارد زیرا وقتی دچار بیماری می شود بدن در حال مبارزه با ویروس می باشد و شما به خوردن مواد مقوی به زودتر خوب شدن خود کمک کنید همیشه در سرما خوردگی ها از خوردن مواد سرخ کردنی پرهیز کنید و فقط آش و سوپ مصرف کنید. امروز یک آش بسیار مقوی به اسم آش زمستانی را در پارسی دی به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش زمستانی

  • ماش ۳ چهارمِ پیمانه
  • برنج یک پیمانه
  • شلغم ۵ عدد متوسط رو به بزرگ
  • سبزی آشی ۱۰ قاشق غذا خوری سرپر
  • تمرهندی یک چهارمِ یک بسته
  • پیاز ۲ عدد
  • نعنا خشک به مقدار لازم
  • پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم
  • پای مرغ یا استاک مرغ به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز و پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه آش زمستانی

مرحله اول : آماده سازی مواد آش زمستانی

ابتدا برنج را شسته و بگذارید تا خیس بخورد. ماش را نیز پاک کنید و برای چند ساعت بگذارید تا خیس بخورد. سبزی آش را تمیز کرده و شسته و بگذارید تا خشک شود سپس خرد کنید.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز

پیاز را شسته و نگینی درشت خرد کنید و داخل قابلمه تفت می دهیم کمی که سبک شد زردچوبه و فلفل سیاه و کمی پودر سیر اضافه کرده و ماش و برنج را اضافه کرده حالا اگر دوست داشتید پای مرغ یا یک عدد استاک مرغ را داخل آبجوش حل کنید و به آش زمستانی اضافه کنید و اجازه دهید تا ماش و برنج پخته شود.

مرحله سوم : اضافه کردن سبزی

وقتی برنج خوب پخته و شکفته شد سبزی آش را اضافه کنید و هم بزنید کمی پودر سیر می توانید اضافه کنید درب قابلمه را نگذارید. بعد از اضافه کردن سبزی شلغم ها را شسته و پوستش را بگیرید و مکعبی خرد کنید داخل آش ریخته اجازه دهید تا آش جا بیفتد.

مرحله آخر

وقتی همه مواد آش خوب پخته شدند سپس تمر هندی را در مقداری آب جوش حل کنید و خوب صاف کنید و به همراه کمی پیاز داغ داخل آش زمستانی بریزید در انتها نمک آش زمستانی را اندازه می کنیم و  در ظرف دیگر کمی روغن ریخته و نعنا را اضافه می کنیم و هم می زنیم سپس سریع زیر حرارت را خاموش کنید تا نعنا ها نسوزد و مزه تلخی به آش بدهید مقداری از نعنا داغ را داخل آش زمستانی ریخته بعد از ۱۰ دقیقه که اش حسابی غلیظ و جا افتاد از روی حرارت بر میداریم و داخل ظرف کشیده و با نعنا داغ و پیاز داغ و در صورت تمایل کمی کشک نیز روی آش زمستانی ریخته نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه آش زمستانی

  1. اگر شلغم دوست نداشتید می توانید حذف کنید.
  2. اگر در فصلی هستید که اسفناج هست می توانید اضافه کنید.
  3. سعی کنید پای مرغ را با مقداری پیاز و برگ بو خوب بپزید سپس آن را صاف کنید و داخل آش زمستانی استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
11
دیدگاه