طرز تهیه کلوچه خانگی خوشمزه و مغزدار مرحله به مرحله

دستور پخت کلوچه خانگی خوشمزه و مغزدار

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است و بسیاری از افراد چای خود را همراه با کلوچه میل می کنند. کلوچه خانگی مغزدار به دلیل داشتن مغز فواید زیادی دارد و به دلیل خوشمزه بودن کلوچه خانگی و سنتی در تمام نقاط کشور تهیه می شود. امروز در پارسی دی قصد داریم تا طرز تهیه کلوچه خانگی خوشمزه و مغزدار را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد۴۵۰ گرم
شکر۲۵ گرم
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
شیر ولرم۲۵۰ میلی لیتر
خمیر فوری۶ گرم مایه
کنجدبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱۱۰ گرم

مواد لازم برای تهیه مواد داخل کلوچه

گردو۱۵۰ گرم
دارچین۱/۲ ق چای خوری
زنجبیل۱/۲ ق چای خوری
خرما۲۵۰ گرم

طرز تهیه کلوچه خانگی خوشمزه و مغزدار

مرحله ۱

ابتدا خمیر ترش یا مایه خمیر را با شیر و کمی شکر مخلوط می کنیم و روی آن را به مدت ۱۰ دقیقه می بندیم تا خمیر عمل بیاید. علامت به عمل آمدن خمیر این است که جای انگشت تان بر روی خمیر باقی می ماند.

مرحله ۲

پس از اینکه خمیر عمل آمد، باقی مانده شکر را همراه با روغن و وانیل به خمیر اضافه می کنیم. همه این مواد را به خوبی هم زده و سپس آرد را به تدریج به آنها اضافه می کنیم. با اضافه کردن آرد به تدریج خمیر را هم می زنیم تا یکدست شده و تا زمانی آرد را به مخلوط اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد.

مرحله ۳

هنگامی که خمیر را به اندازه کافی ورز دادیم، روی آن را پوشانده و به مدت نیم ساعت در دمای محیط قرار می دهیم تا خمیر پف کند. اکنون زمان درست کردن مواد داخل کلوچه است.

مرحله ۴

هسته خرماها را بیرون آورده و پوست خرماها را جدا کنید. کمی خرماها را در داخل ماهیتابه تفت دهید تا نرم شوند. سپس خرماها را با قاشق له کرده و با گردوی ریز شده و دارچین و زنجبیل ترکیب کنید.

مرحله ۵

حدود ۵۰ گرم از خمیر آماده شده را جدا کرده و با دست حالت می دهیم. سپس مقداری از مواد میانی را در وسط خمیر قرار داده و به شکل یک نارنگی آن را در یک سینی از قبل چرب شده قرار می دهیم. سپس با مهر مخصوص کلوچه روی آن را فشار داده تا کلوچه ها پهن شوند.

مرحله ۶

یک عدد زرده تخم مرغ را با کمی زعفران و یک قاشق چایخوری شکر و یک قاشق شیر مخلوط می کنیم و همه این مواد را با قلمو بر روی کلوچه می مالیم. مرحله پنجم و ششم را برای همه خمیر و مواد باقی مانده نیز انجام می دهیم.

مرحله ۷

در نهایت بر روی همه کلوچه ها جهت تزئین کنجد می ریزیم. فر را که از قبل گرم شده است، بر روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در داخل فر قرار می دهیم. اکنون کلوچه خانگی خوشمزه و مغزدار آماده شده است.

فوت و فن های دستور پخت کلوچه خانگی مغزدار

  • مواد اولیه در این دستور تهیه برای ۴ نفر است.
  • هنگامی که کلوچه خانگی درست می کنید، علامت ور آمدن خمیر این است که داخل آن شکل لانه های زنبور شده و همچنین جای انگشت تان بر روی خمیر باقی می ماند.
  • خمیر مایه ای که برای تهیه کلوچه خانگی استفاده می کنید، باید کاملا تازه باشد. در صورتیکه خمیر تازه نباشد، شیرینی پف نمی کند.
  • می توانید کلوچه را به شکل های مختلف قالب بزنید و از قالب های مختلف استفاده کنید.
  • این شیرینی یک میان وعده فوق العاده و مقوی است.

کلوچه خانگی از شیرینی های سنتی کشورمان است که در سرتاسر ایران طرفداران زیادی دارد. در این آموزش شیرینی پزی سعی کردیم تا دستور تهیه کلوچه خانگی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. امیدوارم که از این دستور تهیه لذت برده باشید و حتما این شیرینی خوشمزه را برای خود و خانواده و دوستان تان تهیه کنید.
همچنین بخوانید

از
36
دیدگاه