طرز تهیه غازیاغی پلو فوق العاده مقوی و خوشمزه با گوشت و مرغ به روش سنتی

غازیاغی پلو

 

غازیاغی یکی از گیاهان دارویی و بسیار مفید برای بدن است که شما می توانید با آن پلو تهیه کنید و به همراه مرغ یا گوشت یا گوشت قلقلی میل کنید. غازیاغی یک گیه گرم و خشک است و سرشار از ویتامین C می باشد که دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها بسیار گزینه خوبی می باشد. مزاج این گیاه گرم است و دارای هورمون های گیاهی است و ترشحات داخلی را تنظیم می کند و شیر افزای خوبی است و به همین دلیل زنان باردار نباید از آن استفاده کنند زیرا موجب سقط جننی می شود و لذا در هنگام زایمان موجب تسهیل در وضع حمل و کاهش درد و خروج نوزاد می شود. در روستای چرگر این سبزی به صورت تازه و خشک یا فریز شده داخل آش و بورانی ریخته می شود و انواع کوکو ها را نیز با آن تهیه می کنند. از دیگر خواص غازیاغی می توانید درمان برص یا لکه های سفید پوستی، التیام درد مفاصل و روماتیم، ادار آور و تصفیه خون، کمک به درمان زخم معده و التهاب روده و بادشکن و ضدعفونی کننده کلیه و مثانه اشاره کرد. امروز در پارسی دی طرز تهیه غازیاغی پلو را بله شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
غازیاغی۲۰۰ گرم
کره۱ ق غذا خوری
گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۱ حبه
آرد نخودچی۱  ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه غازیاغی پلو

مرحله اول: آماده سازی غازیاغی

غازیاغی را پاک کنید و ماننده تره سر و ته آن را بزنید و به ابعاد نیم سانت خرد کنید و دوباره بشورید و آبکشی کنید و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شود. سپس داخل یک تابه با حرارت ملایم بخارپز کنید و یادت تون باشد تا با حرارت ملایم بخارپز کنید و خودش آب می اندازد و در انتها کمی کره یا روغن اضافه کنید و کمی سرخ کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: تهیه گوشت قلقلی

در ادامه برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید آب پیاز را بگیرید و به همراه گوشت و ادویه ها و آرد نخودچی خوب ورز دهید و از مواد بردارید و گرد کنید و داخل تابه خوب سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شود و کنار قرار دهید.

مرحله سوم: غازیاغی پلو

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد از نرم شدن آبکش کنید و کف قابلمه کمی روغن ریخته و ته دیگ دلخواه قرار دهید و کمی برنج ریخته و غازیاغی تفت خورده اضافه کنید و به صورت لایه ای بریزید و برنج را دم بگذارید و در انتها با گوشت قلقلی سرخ شده سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت غازیاغی پلو

  1. غازیاغی را زیاد سرخ نکنید که خشک شود و باید نرم بماند.
  2. اگر از غازیاغی خشک استفاده می کنید کمی با آب خیس کنید تا نرم شود.
  3. می توانید از مرغ سرخ شده نیز در کنار این پلو استفاده کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه غازیاغی پلو فوق العاده مقوی و خوشمزه با گوشت و مرغ به روش سنتی
3.3 (66.67%) 6 votes