طرز تهیه شیر برنج زعفرانی مجلسی و ساده برای دو نفر مرحله به مرحله

دستور پخت شیر برنج زعفرانی

طرز تهیه شیر برنج زعفرانی

 

شیر برنج زعفرانی یکی از انواع آش های سنتی ایرانی می باشد. شیر برنج را می توانید برای مناسبت های مختلف و مهمانی و یا به عنوان یک میان وعده خوشمزه تهیه کنیدو. شیر برنج زعفرانی را می توان هم جزء آش ها دانست و هم یک دسر خوشمزه و مخصوص  سنتی که تهیه آن کار بسیار راحتی است. از برنج ایرانی نیم دانه یا کامل می توانید برای تهیه شیر برنج زعفرانی استفاده کنید. شیر برنج به واسه داشتن شیر یک منبع خوب از کلسیم می باشد و باعث تحکیم استخوان بندی بدن می شود. شما می توانید این شیر برنج زعفرانی را هم به صورت سرد و هم گرم سرو کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیر برنج زعفرانی مجلسی برای دو نفر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج زعفرانی

  • برنج نیم دانه ۱ پیمانه
  • شکر ۱.۵ پیمانه
  • شیر ۵۰۰ گرم
  • پودر هل ۱/۲ ق چای خوری
  • خامه ۳ ق غذا خوری
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • زعفران ۲ ق غذا خوری

طرز تهیه شیر برنج زعفرانی مجلسی

مرحله اول: آماده سازی برنج

برنج را خوب بشورید و برای ۳ الی ۴ ساعت خیس کنید. در ادامه برنج را آبکش کنید و به همراه ۳ پیمانه آب و پودر هل داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج پخته و کاملا شکفته شود و لعاب بی اندازد. هر چند گاهی هم بزنید تا برنج ته نگیرد. دقت کنید برنج حتما پخته شده باشد بعد شیر را اضافه کنید. اگر برنج بعد از تمام شدن آب هنوز پخته نشده بود می توانید به تدریج آب اضافه کنید.

مرحله دوم: افزودن شیر

در ادامه شیر را اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا شیر بجوش بیاد و گرم شود. وقتی به غلظت رسیدشکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر ذوب شود. اگر برنج خوب نپخته باشد زمانی که شکر اضافه شود مانع پختن برنج می شود، پس حتما بگذارید برنج پخته شود.

مرحله سوم: افزودن گلاب و زعفران

وقتی شکر حل شد گلاب و زعفران را اضافه کنید و هم بزنید تا زعفران رنگ بگیرد. وقتی شروع به لعاب انداختن کرد باید خامه را اضافه کنید و هم بزنید، سپس از روی حرارت بردارید و داخل کاسه بریزید و صبر کنید تا سرد شود و رویه ببندد بعد شروع به تزیین کردن شیر برنج زعفرانی کنید. برای تزیین می توانید از دارچین و خلال بادام و پسته استفاده کنید.

نکات کلیدی در تهیه شیر برنج زعفرانی مجلسی با خامه

  1. می توانید مقدار شکر را کمتر بریزید و با شیره انگور یا خرما سرو کنید و یا می توانید تا ۲ پیمانه نیز شکر اضافه کنید.
  2. می توانید بجای خامه از ۲۵ گرم کره نیز استفاده کنید.
  3. بهتر است برای خوشمزه تر شدن پودر هل را خودتان در خانه آسیاب کنید.
  4. می توانید شیر برنج زعفرانی را به صورت دو رنگ تهیه کنید، برای این کار قبل از اضافه کردن زعفران باید به دو قسمت تقسیم کنید.
  5. میزان شیر را نباید خیلی زیاد از مقدار گفته شده بریزید وگرنه خیلی شل می شود.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه