طرز تهیه کلوچه خرما و گردو زعفرانی مجلسی و خوشمزه در خانه

طرز تهیه کلوچه خرما و گردو بدون شکر , دستور پخت کلوچه خرما و گردو , xvc jidi g i ovlh vn

 

یکی از انواع کلوچه های خوشمزه و بسیار مقوی ایرانی است که می توانید آنرا برای صبحانه یا عصرانه سرو کنید. این کلوچه ارزش غذایی بالایی دارد و به همین دلیل برای کودکان در حال رشد بسیار مناسب است.

با مقدار موادی که در این آموزش شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کلوچه خرما و گردو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کلوچه خرما و گردو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با دستور شیرینی پزی کلوچه خرما و گردو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

شکر۲۵ گرم
گردو۱۵۰ گرم
خرما۲۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر ولرم¼ لیتر
آرد سفید۴۵۰ گرم
روغن مایع۱۱۰ گرم
مایه خمیر فوری۱۰ گرم
وانیل¼ قاشق چایخوری
دارچین۱ قاشق چایخوری
زنجبیل½ قاشق چایخوری
کنجد و زعفران دم کردهبه اندازه کافی

طرز تهیه کلوچه خرمایی

برای تهیه کلوچه خرما و گردو ابتدا ۱ الی ۱/۵ قاشق از شکر را به شیر اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا در شیر کاملا حل شود و بعدشیر را در شیرجوش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا شیر کمی گرم شود

و از روی حرارت شیر جوش را بر می داریم(اگر شیر خیلی داغ شود خمیر مایه از بین می رود و یا اگر شیر سرد باشد نیز خمیر مایه شرایط مناسب برای آنکه به عمل بیاید را نخواهد داشت)برای اینکه کاملا متوجه بشویم که آیا دمای گرم شدن شیر مناسب است

که از روی حرارت آن را بر داریم یا نه بهتر است انگشت کوچک خود را داخل شیر کنیم اگر گرما را احساس می کردیم ولی در انگشت احساس سوزش سوختن را نمی کردیم زمان مناسب است برای برداشتن شیر جوش از روی حرارت.

پس خمیر مایه را روی در ظرف شیشه ای قرار می دهیم و شیر را به آن اضافه می کنیم و پس از ۲ دقیقه با هم مخلوط می کنیم و روی آن را با سلفون می کشیم و در جای ثابتی خمیر مایه را قرار می دهیم .اگر هوای اطراف خنک است بهتر است روی خمیر را بپوشانیم.

۱۰ دقیقه زمان برای به عمل آمدن خمیر مایه کافی است .پس از ۵ دقیقه خمیر مایه فعال می شود و روی سطح شیر به صورت کف یا حباب هایی می آیند و این به ما اطمینان می دهید که خمیر مایه سالم است و بوی خمیر مایه را می توانیم حس کنیم

و در حال آماده شدن برای استفاده است.پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر دیگر کاملا به عمل آمده است. پس از به عمل آمدن خمیر باقی شکر را به ان اضافه می کنیم و روغن،وانیل را نیز به آن می افزاییم و خوب هم می زنیم. آرد را نیز کم کم اضافه می کنیم

و ورز می دهیم تا جاییکه دیگر خمیر یکدست شود و به دستمان اصلا نچسبد.بعد خمیر را در ظرف ترجیحا شیشه ای قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و در محیط خانه قرار می دهیم و روی آن یک پارچه می اندازیم تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند و خمیر پف کند.

در این ۳۰ دقیقه مواد داخل کلوچه را آماده می کنیم.هسته خرما ها را می گیریم و بهتر است پوست خرما ها را نیز بگیریم.سپس تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم و خرما ها را در تابه تفت می دهیم تا نرم شوند و با پشت قاشق آن ها را له می کنیم.

البته می توانید برای سرعت بیشتر خرما ها را پس از تفت دادن در کاسه ای پلاستیکی بریزیم و با گوشت کوب له کنیم و گردو ها را نیز ریز خرد می کنیم و با زنجبیل و دارچین به خرما ها اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط می کنیم.

سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم تا زودتر گرم شود و کف سینی را چرب می کنیم و از خمیر به اندازه ۵۰ گرم جدا می کنیم و با دست به آن حالت می دهیم تا شبیه یک دایره شود و از یک طرف وسط آن را باز می کنیم

و کمی از مواد خرما را در خمیر قرار می دهیم و به شکل یک نارنگی در سینی قرار می دهیم.همگی خمیر را به همین شکل امده می کنیم و با فاصله در سینی می چینیم و با مهر مخصوص کلوچه روی کلوچه فشار می دهیم تا پهن شوند.

سپس در کاسه ای زرده تخم مرغ را می ریزیم و کمی زعفران و ۱ قاشق چایخوری شکر و ۱ قاشق شیر را با هم به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند سپس قلمو را داخل مخلوط زرده تخم مرغ می زنیم و روی سطح کلوچه ها می کشیم

و در آخر کمی مقداری کنجد روی کلوچه ها می ریزیم. در مرحله پایانی سینی حاوی کلوچه ها را در فر قرار می دهیم. کلوچه ها باید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه داخل فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد بمانند تا به طور کامل بپزند. نوش جان !

طرز تهیه کلوچه خرما و گردو زعفرانی مجلسی و خوشمزه در خانه
3.9 (78.86%) 35 votes