طرز تهیه اوجی پلو مازندرانی لذیذ و محلی با مرغ یا اردک

طرز تهیه اوجی پلو

 

یکی از انواع پلوها می باشد که برای مازندران می باشد که بسیار پرخاصیت و خوشمزه است برای تهیه این غذا از اردک استفاده می شود که این پلو با سبزی محلی عطر و بوی فوق العاده دارد پس بهتر است حتما سبزی های محلی را تهیه کنید تا به رسپی اصلی غذا نزدیک تر باشید. اما دلیل اصلی اسم این غذا سبزی به نام اوجی می باشد که به پونه کوهی نیز معروف است این گیاه به وفور در اویل بهار و اواخر تابستان در مازندران یافت می شود و از خانواده نعنا ها می باشد به همین دلیل خیلی خوش عطر و بو می باشد اما جدا از عطر آن برای سرماخوردگی نیز مفید است اما این پلو بیشتر با اردک تهیه می شود و اگر در دسترس ندارید می توانید از مرغ نیز استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه اوجی پلو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

مرغ یا اردک محلی۱ عدد
برنج۴ پیمانه
اوجی۴ خرد شده ۴ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
پودر عصاره مرغ۱ عدد
زعفرانبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه اوجی پلو مازندرانی با مرغ یا اردک

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا اوجی را پاک کنید و بشورید سپس به اندازه دلخواه خرد کنید چون قرار است با برنج دم بکشد ریز یا زیاد درشت نباشد. برنج را با کمی آب بشورید و نمک ریخته و خیس کنید سپس مرغ یا اردک محلی را بشورید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس کره را اضافه کنید تا کره ذوب شود سپس پیازها را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک شود سپس در ادامه سیر خرد شده را نیز اضافه کنید و کمی تفت داده تا عطر سیر بلند شود.

مرحله سوم: پخت مرغ یا اردک

در ادامه مرغ یا اردک اضافه کنید و کمی تفت دهید سپس کمی زعفران روی آن بریزید و نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و بعد عصاره مرغ را نیز خرد کرده و داخل قابلمه بریزید و با چند پیمانه آبجوش بگذارید تا مرغ خوب پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه اوجی پلو

وقتی مرغ یا اردک پخته شده آن را از قابلمه خارج کنید و اوجی خرد شده را به همراه کمی کره و زعفران اضافه کنید و برنج خیس خورده را نیز بریزید و اجازه دهید تا برنج به جوش بیاد و نرم شود سپس برنج را دم بگذارید و در انتها مرغ ها را روی برنج چیده و به همراه کمی زرشک تفت خورده سرو کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت اوجی پلو

  1. اگر از مرغ یا اردک محلی استفاده می کنید زمان پخت کمی طولانی تر است.
  2. میزان اوجی را می توانید تغییر دهید.
  3. از کره محلی استفاده کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشید.
  4. پخت برنج با آب مرغ یا اردک فوق العاده خوشمزه می شود.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه