طرز تهیه خمس انجیر گیلانی ساده و مخصوص مرحله به مرحله

طرز تهیه خمس انجیر

 

یکی از روش های تهیه مربا می باشد که مخصوص شمال کشور است که به آن خمس گیلانی نیز گفته می شود خمس از انجیر یا انگور یا ترکیب هر دو تهیه می شود و اگر شما دارای قند و یا دیابت هستید می توانید خمس انجیر را با خیالت راحت تری بخورید چون طرز تهیه آن با مرباها کمی متفاوت است و این مربا از انجیر مخصوص گیلانی تهیه می شود زیرا در گیلان درخت انجیر در تمام نقاط آن به طور وحشی و اهلی یافت می شود که بعضی از آنها به قدری درشت است که به انجیر سه وقته معروف است. اما شما می توانید به راحتی این چاشنی خوشمزه را به همراه چای و صبحانه و نان تازه و انواع مغزیجات تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه خمس انجیر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

انجیر۱ کیلوگرم
شکر۳/۴ پیمانه
آب۱/۲ پیمانه
مغز هل کوبیده شده۱ ق مربا خوری

طرز تهیه خمس انجیر گیلانی

مرحله اول: آماده سازی انجیر

ابتدا باید انجیر ها را تمیز کنیم برای این کار دم انجیر را با قیچی بگیرید و بعد قسمت هایی که پوست دارد و سفت است را با چاقو بگیرید و داخل یک قابلمه بریزید این خمس انجیر با انجیر سیاه گیلانی تهیه می شود.

مرحله دوم: پخت انجیر

حالا قابلمه انجیرها را بدون افزودن آب روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا کم کم انجیر نرم و خودش آب بی اندازد و مدام با کفگیر چوبی انجیر ها را هم بزنید تا له و حالت پوره به خود بگیرد.

مرحله سوم: تهیه شربت

اما در همین حین که انجیر ها در حال پخت هستند داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا شکر کم کم ذوب شود سپس به یک شربت غلیظ تبدیل شود.

مرحله چهارم: تهیه خمس انجیر

در ادامه وقتی انجیر کم آب و غلیظ شد شربت را اضافه کنید مدام هم بزنید و اصلا از پای گاز نروید چون امکان ته گرفتن خمس انجیر وجود دارد وقتی خوب غلیظ و شکر به خورد انجیرها رفت هل کوبیده شده را برای خوش عطر شدن خمس انجیر اضافه کنید و صبر کنید تا خنک شود سپس داخل شیشه تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید دقت کنید موقع سرو از گردو و بادام می توانید استفاده کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت خمس انجیر

  1. میزان شکر را می توانید بنا به شیرینی انجیر ها کمی کمتر بریزید.
  2. وقتی شربت را اضافه کردید مدام هم بزنید به دلیل داشتن شکر ممکن است زود بسوزد.
  3. شما می توانید از ترکیب انگور و انجیر برای تهیه خمس استفاده کنید.
  4. به دلخواه می توانید گلاب یا دارچین نیز اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه خمس انجیر گیلانی ساده و مخصوص مرحله به مرحله
5 (100%) 1 votes