طرز تهیه مرغ نمکی ساده و خوشمزه در قابلمه روی گاز بدون فویل

طرز تهیه مرغ نمکی

 

یکی از روش های پخت مرغ است که یک روش بین المللی است و اصالتا برای کشور چین است اما چرا به این نام مشهور شده به دلیل اینکه مراحل پخت در قابلمه پر از نمک است و به دلخواه می توانید از فر یا قابلمه به روی گاز برای تهیه این مرغ استفاده کنید در این روش طبخ مرغ، رطوبت مرغ حفظ می شود و اصلا شور نیست و به خاطر نوع پختن به این نام شهرت گرفته است شما باید یک مرغ در اندازه کوچک را مزه دار و سپس پخت کنید بهتر است در تهیه مرغ های درسته پوست آن را جدا نکنید تا خشک نشود البته اگر پوست مرغ را دوست ندارید حذف کنید اما داستان عامیانه ای که برای این غذا وجود دارد این است که تاجری مقداری مرغ به او هدیه داده می شود او برای این که طراوت مرغ در طول مسیر حفظ شود آن را داخل نمک می ریزد ولی در راه نتوانست مقاومت کند و برای اینکه تجهیزات آشپزی نداشت تصمیم گرفت با نمک آن را بپزد. امروز در پارسی دی مرغ نمکی ساده در قابلمه روی گاز بدون فویل را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

مرغ درسته۱ عدد
نمک۳ بسته
پیاز۲ الی ۳ عدد
گردو۱/۲ پیمانه
کشمش۱/۲ پیمانه
آلو بخارا۵ عدد
رب انار۲ ق غذا خوری
پودر دارچین۱/۲ ق چای خوری
زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر لیموعمانیبه مقدار لازم

طرز تهیه مرغ نمکی در قابلمه روی گاز بدون فویل

مرحله اول: آماده سازی مرغ

برای تهیه این غذا از مرغ درسته باید استفاده کنید ما سعی کردیم برای اینکه این غذا با ذائقه ایرانی جور باشد کمی رسپی را تغییر دادیم چون در این غذا روش پخت مهم می باشد مرغ درسته را خوب شسته و خشک کنید بهتر است از شب قبل این کار ها را انجام دهید تا مرغ کاملا مزه دار شود و برای گرفتن بوی زهم آن چند ساعتی در مخلوط آب و کمی نمک و سرکه قرار داده سپس بشورید.

مرحله دوم: مزه دار کردن

حالا مرغ را داخل یک کاسه قرار دهید و زعفران دم کرده به همراه همه ادویه ها و یکی از پیازها خلالی شده خوب با مرغ ماساژ دهید سپس روی کاسه را پوشانده و برای ۱ شب در یخچال استراحت دهید تا مزه دار شود.

مرحله سوم: تهیه مواد شکم مرغ نمکی

حالا دو پیاز باقی مانده را پوست گرفته و خلالی ریز خرد کنید سپس داخل تابه با کمی روغن تفت دهید سپس وقتی سبک شود گردوهای خرد شده را اضافه و کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود سپس آلو و کشمش و کمی نمک و فلفل سیاه و دارچین اضافه کنید و تفت دهید در انتها رب انار را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: پخت مرغ نمکی

حالا پیازهای مرینت را از مرغ جدا کنید و شکم مرغ را با مواد میانی پر کنید سپس با کمک نخ و سوزن شکم را بدوزید می توانید از خلال دندان نیز استفاده کنید پاهای مرغ را نیز با نخ بسته حالا با کمک دستمال رطوبت مرغ را بگیرید سپس ۳ بسته نمک را داخل یک قابلمه با حجم مناسب ریخته و کمی سطح آن را فشرده کنید و مرغ را در مرکز قرار دهید و دمکنی روی قابلمه قرار داده و اجازه دهید با حرارت کم به مدت ۳ الی ۴ ساعت پخته شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت مرغ نمکی ساده

  1. بافت این مرغ بسیار نرم و لطیف است.
  2. می توانید برای مزه دار کردن مرغ از ادویه های دلخواه استفاده کنید.
  3. اگر می خواهید مرغ را در فر آماده کنید نمک را داخل ظرف مخصوص فر ریخته و مرغ را داخل آن قرار دهید و به مدت ۵۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه بگذارید.

همچنین ببینید  

از
11
دیدگاه