طرز تهیه شله زرد قالبی مجلسی ساده و خوشمزه بدون ژلاتین

طرز تهیه شله زرد قالبی

 

یکی از دسرها سنتی ایرانی می باشد که همان طور که مشخص است به صورت قالبی تهیه می شود تا ظاهر زیبا و مجلسی تر داشته باشد این دسر قالبی می تواند ایده خوبی برای مهمانی و ایام ماه مبارک رمضان باشد. شما می توانید به صورت قالب های تک نفره یا یک قالب بزرگ این شله زرد را آماده کنید. شله زرد از گذشته تا امروز بین تمام ایرانی ها محبوب بوده است و شاید کمتر کسی باشد که مزه و طعم آن را دوست نداشته باشد و اصلا کار وقت گیری نیست ولی باید کمی صبر و حوصله به خرج داد تا یک شله زرد درجه یک و خوشمزه تهیه کنید. امروز در پارسی دی شله زرد قالبی بدون ژلاتین را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج نیم دانه۱ پیمانه
شکر۲ پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم
گلاب۱/۲ پیمانه
خلال بادامبه مقدار لازم
کره۳۰ گرم
هل ساییده شده۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه شله زرد قالبی بدون ژلاتین

مرحله اول: آماده سازی برنج

ابتدا برنج را بهتر است از شب قبل با کمی زعفران و گلاب خیس کنید تا عطر و بوی بهتری داشته باشد سپس داخل قابلمه ریخته و به آن ۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید و حرارت را متوسط کنید تا به جوش بیاد.

مرحله دوم: افزودن هل و بادام

برنج را کمی هم بزنید تا کم کم شکفته و نرم شود در ادامه بادام را که از قبل با کمی گلاب خیس کردید اضافه کنید و هل را نیز بریزید و صبر کنید تا برنج بجوشد وقتی جوشید زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و هم بزنید تا برنج خوش رنگ شود.

مرحله سوم: افزودن شکر

در ادامه بگذارید کمی زعفران رنگ باز کند سپس شکر را بریزید و هم بزنید تا دانه شکر ذوب شود و اجازه دهید تا کاملا آبش تمام شود چون قرار است به صورت قالبی خارج شود نباید آب اضافه داشته باشد.

مرحله چهارم: تهیه شله زرد قالبی مجلسی

در ادامه گلاب و کره را اضافه کنید و حرارت را خیلی کم کنید روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه شله زرد را دم بگذارید تا خوب جا افتاده و غلیظ شود سپس از قبل قالب را کمی چرب کرده و شله زرد را داخل قالب بریزید و به مدت ۶ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت و خوب خودش را ببندد در انتها دور تا دور قالب را با چاقو آزاد کنید سپس شله زرد را برگردانید و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شله زرد قالبی بدون ژلاتین

  1. اگر تمام مراحل بالا را به دقت انجام دهید شله زرد قالبی خارج می شود ولی اگر دوست دارید می توانید قبل از افزودن گلاب ۲ ق غذا خوری ژلاتین را که با آب سرد مخلوط کردید و اسفنجی شده است را بریزید و هم بزنید.
  2. می توانید برای خوشمزه شدن شله زرد ۱/۲ ق چای خوری دارچین نیز اضافه کنید.
  3. شله زردی جا افتاده است که بعد از پخت آب نندازد.
  4. مهم ترین نکته تهیه شله زرد قالبی بدون ژلاتین این است که آب آن باید کاملا کشیده شود که به صورت قالبی خارج شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه