طرز تهیه دوسا یا پنکیک هندی با پودر آنغوره

طرز تهیه دوسا

 

پنکیک هندی بیشتر از نظر ظاهری شبیه کرپ می باشد که در همان طور که گقته شده اصالت آن برای کشور هند می باشد. دوسا از خمیر تخمیر شده تهیه می شود و برای تهیه آن باید پودر آنغوزه را از عطاری تهیه کنید تا این دوسا خوشمزه هندی را تهیه کنید. دوسا یک غذای معمول در جنوب هند می باشد و به عنوان وعده کامل غذایی تهیه می شود. اما دوسا تاریخچه بسیار قدیمی دارد و از زمان دوران باستان تهیه می شده است و پس از استقلال هند غذاهای جنوب هند به تدریج در شمال کشور هند نیز تهیه شد. دوسا نام مخروطی شده از نام های مخلتف در هند می باشد شما می توانید این پنکیک هندی بین المللی را در منزل تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دوسا را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد گندم۳ پیمانه
پودر آنغوزه۲ ق چای خوری
فلفل قرمز۳ عدد
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
گشنیز تازه۲ ق غذا خوری
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم
نمک۵ ق چای خوری
آب سردبه مقدار لازم

طرز تهیه دوسا یا پنکیک هندی

مرحله اول: آماده سازی آنغوزه

شما می توانید آنغوزه را از عطاری به صورت آماده تهیه کنید این پودر زرد رنگ می باشد که نامش از گیاهی از همین نام گرفته شده است. ولی اگر به صورت صمغ تهیه کردید بهتر است با کمی آرد گندم آسیاب کنید تا پودر شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد خشک

آرد و پودر آنغوزه و نمک و بیکینگ پودر را داخل یک کاسه ریخته و خوب هم بزنید تا مخلوط شود سپس بهتر است برای یکدست شدن آن را دو بار الک کنید.

مرحله سوم: تهیه مایه دوسا

به مخلوط فوق به تدریج آب سرد اضافه کنید و با همزن دستی خوب هم بزنید تا غلظتی رقیق داشته باشد سپس گشنیر تازه را خرد کنید و به همراه فلفل قرمز خرد شده اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس مایه بدست آمده را برای ۱۵ الی ۲۰دقیقه بگذارید در دمای محیط بماند.

مرحله چهارم: پخت دوسا

یک ماهیتابه به قطر ۲۰ سانت را روی حرارت قرار دهید و کف آن را با روغن یا کره کمی چرب کنید سپس ۱/۳ مایه تهیه شده را داخل تابه بریزید و تابه را بچرخانید تا مایه پنکیک تمام تابه را بگیرید سپس روی حرارت کم قرار دهید و صبر کنید تا شروع به حباب زدن کند سپس به کمک کفگیر برگردانید و طرف دیگر را نیز بگذارید تا پخته و طلایی شود به همین ترتیب تمام مایه دوسا را بپزید و به همراه ماست و سس گوجه سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دوسا یا پنکیک هندی

  1. مقدار افزودن فلفل قرمز به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
  2. می توانید سس گوجه یا ماست موسیر را روی دوسا ها بریزید و لوله کنید.
  3. برای هر طرف زمان پخت باید حدود ۳ دقیقه باشد.
  4. گشنیز برای عطر و بو بیشتر اضافه می شود اگر در دسترس نداشتید می توانید از کمی جعفری ساطوری شده استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه دوسا یا پنکیک هندی با پودر آنغوره
5 (100%) 1 votes