طرز تهیه پلو هفت رنگ مجلسی با مرغ برای چهارشنبه سوری

طرز تهیه پلو هفت رنگ

 

یکی از غذاهای سنتی است که برای شب چهارشنبه سوری در گذشته تهیه می کردند و بسیار مرسوم است. این پلو را از از هفت جور پلو مختلف تهیه می کنند مانند خرما، کشمش، زرشک و انواع مغزها طبخ می کنند اگر به فکر شام چهارشنبه سوری هستید حتما پلو هفت رنگ را مد نظر داشته باشید و با توجه به ذائقه و هزینه خود مواد این پلو خوشمزه و رنگارنگ را تهیه کنید و در این شب سنتی ایرانی تهیه کنید. شما می توانید سینه مرغ را به شکل حلزونی در بیاورید و یا کنار این غذا سرخ کنید و سرو کرده و به همراه خانواده در چهارشنبه سوری لذت ببرید. امروز در پارسی دی پلو هفت رنگ با مرغ مخصوص شام شب چهارشنبه سوری را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۴ پیمانه
سینه مرغ۴ عدد
هویج۴ عدد
خلال بادام۱ پیمانه
خلال پسته۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
خلال پرتقال۱ پیمانه
زرشک۱ پیمانه
کشمش۱ پیمانه
شکر۴ ق غذا خوری
کره۱۰۰ گرم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه پلو هفت رنگ چهارشنبه سوری با مرغ

مرحله اول: مرینت کردن مرغ

ابتدا سینه مرغ را با پیاز خلالی شده و سیر رنده شده و ادویه ها و زعفران دم کرده غلیظ خوب ماساژ دهید و در یک ظرف در بسته به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه دار شود.

مرحله دوم: آماده سازی خلال ها

خلال پرتقال را ۲۰ دقیقه با آب خیس کنید و چند بار بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. خلال بادام و پسته را نیز با کمی گلاب خیس کنید. زرشک را نیز دالخ یک کاسه آب بریزید.

مرحله سوم: پخت مرغ

مرغ را مزه دار شده را داخل تابه به همراه کره یا روغن سرخ کنید تا خوب طلایی و برشته شود سپس مرغ را به همراه کمی آب و برگ بو و نمک بگذارید تا پخته و نرم شود نیاز به آب زیاد نیست و اجازه دهید مرغ خودش آب انداخته و با آب خود پخته شود در انتها پخت وقتی مرغ پخته شد برگ بو را جدا کنید و اجازه دهید آب مرغ غلیظ شود.

مرحله چهارم: تهیه پلو

برنج را که از قبل با مقداری نمک خیس کنید و می توانید هم به صورت کته و یا به صورت آبکش تهیه کنید. برای تهیه به صورت آبکش با ته دیگ دلخواه بدین صورت انجام دهید که برنج را روی جرارت گذاشته تا به جوش بیاد سپس کف روی برنج را مدام بگیرید سپس آبکش کنید و کف قابلمه روغن ریخته و ته دیگ مناسب را بگذارید و برنج را ریخته و بمدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید در انتهای پخت روی برنج کره و زعفران بریزید.

مرحله پنجم: تفت دادن مغزها پلو هفت رنگ

هویج را رنده ریز بزنید و به همراه شکر و زعفران و مقداری آب و کره داخل تابه ریخته و هم بزنید تا کمی تفت بخورد سپس در تابه را گذاشته و اجازه دهید با حرارت کم هویج ها نرم شوند. خلال بادام و پسته را داخل کمی روغن تفت دهید تا کمی نرم شوند سپس از تابه خارج کنید در ادامه داخل یک تابه کوچک کمی کره ریخته و زرشک را به همراه شکر تفت دهید سپس خلال پرتقال را افزوده و کمی زعفران نیز اضافه کنید و از تابه خارج کنید در ادامه کشمش ها را نیز داخل تابه ریخته و بمدت چند دقیقه در تابه را گذاشته تا کشمش ها پف کنند.

مرحله آخر

برنج را داخل دیس کشیده و تمام مغزها را روی برنج ریخته و تزئین کنید و مرغ را کنار برنج قرار دهید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه پلو رنگین کمان

  1. می توانید مرغ را به صورت فیله در بیاورید و حلزونی سرخ کنید و یا به صورت مکعبی.
  2. می توانید برای مرینت کردن مرغ از ادویه و مواد دلخواه استفاده کنید.
  3. اگر دوست دارید می توانید به مرغ رب بزنید ولی بیشتر مرسوم است با مرغ زعفرانی این پلو هفت رنگ را می خورند.
  4. حتما خلال پرتقال را سه بار بجوشانید.
  5. اگر غذاهای شیرین دوست ندارید می توانید هویج و یا کشمش را حذف کنید.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه