طرز تهیه خورش زرشک خوشمزه و مجلسی با گوشت خورشتی

طرز تهیه خورش زرشک

 

یکی از انواع خورش های سنتی ایرانی که بسیار خوشمزه و دلچسب است. اصالت این غذا کردی می باشد و شما می توانید بجای گوشت از مرغ نیز استفاده کنید. سراسر ایران پر از دستورهای غذای ناب است که شاید کمتر به گوشمان خورده باشد هر شهری برای خودش خورش و شیرینی و انواع تنقلات خاصی دارد ما با آشپزی در واقع با فرهنگ و سنت یک شهر آشنا می شویم. خورش زرشک از آن دسته غذاها می باشد که باید با پلو زعفرانی و سبزی تازه میل کنید و رنگ و بوی آن بسیار خوب است و این غذا به واسطه داشتن زرشک بسیار مفید است زرشک برای مبارزه با عفونت ها، کمک به سلامت گوارش، بهبود سوء هاضمه نیز بسیار مفید است. امروز در پارسی دی خورش زرشک خوشمزه با گوشت خورشتی را به شما یاد خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۲ عدد
گوشت خورشتی۵۰۰ گرم
لپه۱/۲ لیوان
زرشک۲۵۰ گرم
کرهبه مقدار لازم
شکربه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری و زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش زرشک با گوشت

مرحله اول : تفت دادن پیاز و گوشت

پیاز ها را پوست بگیرید و بشورید سپس نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا پیازها سبک و شیشه ای شوند سپس گوشت را که از قبل به صورت قیمه خرد کردید را به پیاز اضافه کنید و تفت بدید تا گوشت تغییر رنگ دهد و آب گوشت کشیده شود.

مرحله دوم : افزودن لپه

لپه را از قبل خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید سپس به گوشت و پیاز اضافه کنید و هم بزنید (تفت دادن لپه با گوشت باعث می شود لپه ها در حین پخت وا نرود) در انتها فلفل سیاه و زعفران و ادویه کاری را به موادمون اضافه کنید و ۱ لیوان آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید گوشت و لپه پخته شوند.

مرحله سوم : تفت دادن زرشک

زرشک را از قبل با کمی آب خیس کنید تا نرم شود سپس داخل یک تابه کوچک مقداری کره ریخته تا ذوب شود سپس زرشک ها را با کره و زعفران و کمی شکر خوب تفت دهید تا قرمز رنگ شوند و پف کنند.

مرحله چهارم : پخت نهایی خورش زرشک

وقتی گوشت و لپه پخته شدند نمک خورش زرشک را اندازه کنید و در ۱۰ دقیقه انتهای پخت زرشک های تفت خورده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد سپس در ظرف سرو کشیده به همراه برنج زعفرانی که از قبل تهیه کردید میل کنید.

فوت و فن های دستور پخت خورش زرشک

  1. می توانید برای تعادل در مزه چند عدد آلو خورشتی که از قبل خیس کردید را در ۳۰ دقیقه انتهای پخت خورش زرشک اضافه کنید.
  2. می توانید برای اینکه لپه بو نداشته باشید و طعم بعدی ندهید یکبار داخل آب در حال جوش ریخته و کفش را بگیرید.
  3. در صورت تمایل می توانید مقداری آبلیمو برای چاشنی در ۵ دقیقه انتهای اضافه کنید.
  4. اگر در حین پخت گوشت و لپه آب کم شد می توانید مقداری آب جوش اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه