طرز تهیه جگروز یا جگر پیچ خوشمزه لرستان به روش محلی

جگروز

 

یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین غذاهای استان لرستان است که در بعضی شهرها به آن جگرپیچ نیز گفته می شود در واقع آنها جگر را با پرده چربی دیافراگم شکمی گوسفند که به زبان محلی به آن وَز نیز می گویند می پیچند و کباب می کنند. جگروز به عنوان آثار ملی ناملموس این استان در فهرست آثار این شهر به ثبت رسیده است. جگر گوسفند همیشه یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین ها برای کباب کردن بوده و برای افرادی که دچار فقر آهن هستند یکی از بهترین غذاها می تواند باشد همچنین جگروز دارای انواع ویتامین ها و پروتئین و مواد معدنی و مس و کولین می باشد. تهیه جگروز در منزل بسیار آسان است و می توانید به راحتی این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خواص آن بهرمند شوید. امروز در پارسی دی تهیه جگروز را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

جگر گوسفندی یا گاو۱ کیلوگرم
وَز یا چربی۱ عدد
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه جگروز یا جگر پیچ لرستان

مرحله اول: آماده سازی جگر

ابتدا چربی های اضافه جگر را با کمک یک چاقوی نوک تیز بگیرید سپس آن ها را خوب بشورید تا تمام خون آبه آن خارج شود سپس داخل آبکش قرار داده تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله دوم: آماده سازی وَز

وَز یا همان پرده مانند شکم گوسفند یا سیرابی گاو را خوب بشورید و از یک جا آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

مرحله اول: تهیه قلقلی

جگر را به ابعاد مکعبی شکل برش بزنید درشت یا ریز خوردن جگر بستگی به شما دارد به طور دلخواه آنها را برش بزنید و روی سیخ بکشید.

مرحله چهارم: تهیه جگروز

وَز را مانند نوارهای ۴ الی ۵ سانتی برش بزنید و ابتدا آن را سر سیخ بزنید سپس پرده را دور تا دور جگر بپچید یا می توانید هر دانه جگر را جدا جدا داخل وَز بپیچید و رول کرده و به سیخ بزنید.

مرحله پنجم: کباب کردن جگروز

روی منقل زغال ها را بریزید و آتش روشن کنید و وقتی داغ شد سیخ های جگروز را روی منقل قرار داده و با حرارت ملایم خوب اجازه دهید کباب شود سپس بعد از پخت روی آنها نمک و فلفل سیاه بپاشید و با نان تازه یا برنج و ترشی میل کنید قطعا عاشق این غذا خواهید شد زیرا طعم و مزه جگروز فوق العاده می باشد.

فوت و فن های دستور پخت جگروز

  1. در مرحله کباب کردن دقت کنید نباید آتش کباب زبانه بکشد وگرنه جگروز ها نپخته و سفت می شوند.
  2. نمک را همیشه بعد از پخت به جگروز بزنید اگر ابتدای کار بزنید مانع پخته شدن آن می شود.
  3. اگر تمایل داشتید می توانید جگروز را به صورت تکی به صورت بقچه روی سیخ بزنید و یکی درمیان بین آنها فلفل دلمه یا قارچ به سیخ بزنید.
  4. در صورت برش دادن درشت جیگر اول روی زغال ۱ دقیقه قرار بدید سپس وز رو به دور جیگر بپیچید و روی زغال قرار دهید تا وز آب بشه و رنگش طلایی شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه جگروز یا جگر پیچ خوشمزه لرستان به روش محلی
3 (60%) 3 votes