طرز تهیه باقلوای پسته خانگی خوشمزه و مجلسی با خمیر باقلوا آماده

طرز تهیه باقلوای پسته

 

یکی از شیرینی سنتی کشور ترکیه و ایران و عربستان می باشد. قدمت باقلوا به دو قرن قبل از میلاد میسج در روم باستان می رسد که یک لایه خمیری شکل را پهن می کردند و روی آن عسل می ریختند و رول می کردند و شاید به همین دلیل است که در اصالت باقلوا ترکیه و یونان در کش و قوس هستند. باقلوا در سراسر دنیا بسیار محبوب بوده است و به آن بمب انرژی می گویند زیرا انرژی زیادی دارد و بنابر ارزش غذایی بالایی که دارد در وعده قبل از ورزش توصیه می شود. باقلوای پسته به واسطه داشتن پسته ویتامین های زیادی از جمله کلسیم و فسفر و ویتامین B را دارا می باشد. البته باقلوا در ایران نیز بسیار مشهور است و در طعم و شکل مختلف تهیه می شود. امروز در پارسی دی باقلوای پسته با خمیر آماده را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

خمیر باقلوا آماده فیلو۱ بسته
پسته کوبیده شده۲۲۵ گرم
کره۱۵۰ گرم
پودر قند۵۰ گرم
شکر۱ لیوان
پودر دارچین۱/۲ ق چای خوری
پودر هل۱/۲ ق چای خوری
آب۳/۴ پیمانه
گلاب۱/۴ لیوان
زعفران۲ ق غذا حورری
جوهر لیمونوک ق چای خوری

طرز تهیه باقلوای پسته

مرحله اول : تهیه شهد باقلوای پسته

ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا دانه های شکر ذوب شوند پس از اینکه کمی غلیظ شد گلاب و زعفران و جوهر لیمو را اضافه کنید و برای ۴ دقیقه دیگر نیز روی حرارت بگذارید تا بماند سپس از روی حرارت بردارید و داخل ظرف دیگری بریزید و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله دوم : تهیه مواد میانی باقلوای پسته

پسته را درشت آسیاب کنید و با پودر قند و هل و دارچین مخلوط کنید و کنار بگذارید. میزان اضافه کردن هل و دارچین به سلیقه شما بستگی دارد می توانید کم یا زیاد کنید.

مرحله سوم : آماده سازی خمیر باقلوای پسته

برای درست کردن باقلوا از خمیر آماده ی باقلوا استفاده کنید. خمیر را از وسط به ۲ قسمت مساوی برش بدید تا کار کردن باهاش راحت تر باشد سپس یک لایه از خمیر بردارید و روی باقیمانده ی خمیر دستمال نم دار بزارید تا خشک نشود اون لایه ای که برداشتید را با کره ذوب شده چرب کنید یک لایه دیگر روی آن قرار دهید و روش را دوباره چرب کنید همینطور تا لایه پنجم ادامه دهید.

مرحله چهارم : رول کردن باقلوای پسته

از مواد میانی که در مرحله قبل درست کردیم روی خمیر ریخته و بطور یکنواخت پخش کنید فقط یک سانتیمتر از لبه های خمیر را خالی بزارید یک میله نازک لبه ی خمیر بزارید و اون رو رول کنید، بعد خمیر رو از دو طرف به سمت مرکز هدایت کنید تا حالت چروک پیدا کند. سپس یک ظرف پیرکس یا هر چی که دوست دارید را با کره خوب چرب کنید و رول های آماده شده را داخل آن قرار دهید.

مرحله پنجم : پخت باقلوای پسته

وقتی همه رول های باقلوا را حاضر کردید کره را روی خمیر های حاضر شده بریزید و با برس همه جای آن را یکنواخت پخش کنید سپس ظرف را در فر از قبل شده قرار دهید. دما را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و ۴۰ دقیقه زمان دهید تا باقلوا پخته شود اگر نیاز بود می توانید چند دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح باقلوا نیز طلایی شود اگر فر شما فن دار باشد نیاز به این کار نیست. وقتی باقلوای داغ را از فر بیرون آوردید شهد سرد را روی آن ریخته و اجازه دهید تا جذب باقلوا شود سپس آن را به سایز مورد نظر برش داده و اجازه دهید تا کمی خنک شود سپس روی باقلوا ها را نیز می توانید با پسته یا انواع مغزها تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه باقلوای پسته

  1. شما می توانید به هر شکلی که دوست دارید خمیر ها را دربیاورید.
  2. تعداد لایه های مرحله سوم به شما بستگی دارد می توانید کم یا زیاد کنید.
  3. حتما شهد سرد باشد و باقلوا داغ تا جذب همدیگر شوند.
  4. اگر خمیر فیلو ندارید می توانید از خمیر هزارلا نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
14
دیدگاه

  • Sara ۱ سال پیش

    جوهر لیمو حتما باید استفاده شود ؟
    جایگزینی هم دارد ؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      آبلیموترش تازه

      پاسخ