طرز تهیه نان روغنی ارومیه خانگی خوشمزه و ساده با خمیر مایه گام به گام

طرز تهیه نان روغنی ارومیه

 

نان ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند و در شهر های مختلف با رسپی های مختلف تهیه می شود و شما می توانید یک نان محلی به سبک شهر ارومیه این بار تهیه کنید و از طعم بی نظیر این نان لذت ببرید. شما می توانید برای تهیه این نان از آرد بربری یا گندم یا سفید استفاده کنید که بهتر است از آرد سفید استفاده کنید زیرا باعث روشن ماندن رنگ نان می شود و شما می توانید برای عصرانه یا افطاری های خود این نان خوشمزه را به راحتی تهیه کنید. برای تهیه این خمیر به خمیر مایه نیاز دارید که می توانید از خمیر مایه فوری استفاده کنید که نیازی به عمل آمدن ندارد و مستفیم با مواد خشک مخلوط می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان روغنی ارومیه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

آرد سفید۳ لیوان
شیر ولرم۱/۲ لیوان
آب ولرم۱/۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
کره۵۰ گرم
خمیر مایه۱ ق مربا خوری
شکر۱/۲ ق غذا خوری
نمک۱ ق مربا خوری
کنجدبرای رومال

طرز تهیه نان روغنی ارومیه

مرحله اول: آماده کردن خمیر مایه

ابتدا باید خمیر مایه را عمل بیاورید برای این کار، ابتدا شیر را به همراه شکر و خمیر مایه داخل یک ظرف بریزید و مخلوط کنید و درب ظرف را برای ۱۰ دقیقه قرار دهید و در جای گرم قرار دهید تا روی خمیر مایه عمل بیاید، دقت کنید دمای شیر بسیار مهم است زیرا در عمل آمدن خمیر مایه تاثیر دارد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه باید آرد را به همراه نمک و کره نرم شده داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید تا مواد مخلوط شود و بعد خمیر مایه و آب ولرم را اضافه کنید و هم بزنید. ابتدا با قاشق مخلوط کنید و وقتی خمیر جمع شد بادست شروع به ورز دادن کنید. خمیر ما باید در پایان چسبندگی کمی داشته باشد، اگر چسبندگی خمیر خیلی زیاد بود می توانید تا ۳ ق غ دیگر آرد اضافه کنید. مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید چون در پایان نان ها سفت و خشک می شوند. پس از این که ۱۰ دقیقه خمیر را با دست ورز دادید یک ظرف گود و جادار را با کمی روغن چرب کنید سپس خمیر را گرد کنید و داخل ظرف قرار دهید. روی ظرف را با دستمال بپوشانید وبه مدت یک ساعت در جای گرم قرار دهید.

مرحله سوم: چانه گرفتن خمیر

وقتی حجم خمیر دو برابر شد، دست خود چرب کنید و خمیر را روی سطح کار ورز دهید تا پف آن بخوابد. پس از کمی ورز دادن سینی فر را با چرب کنید و مقداری هم آردپاشی کنید. حالا خمیر را می توانیم به صورت یکه تکه یا مانند نان فطیر به صورت نان های کوچک بپزید که سلیقه ای است. خمیر را با قطر یک سانتی متر پهن کنید و به صورت یک تکه داخل سینی فر قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت نان ارومیه

در همین حالت روی خمیر را با دستمال حوله ای بپوشانید و ۱۵ دقیقه دیگر به خمیر استراحت دهید. سپس روی خمیر را با زرده تخم مرغ، زعفران یا شیره انگور و مقداری کنجد رومال کنید. در فر از قبل گرم شده به مدت ۳۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ قرار دهید تا نان پخته شود و در انتها گریل را روشن کنید تا روی نان نیز طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان روغنی ارومیه

  1. میزان آرد تقریبی است و شما باید آرد را کم کم اضافه کنید.
  2. می توانید به دلخواه روی خمیر را با دست یا کاتر های مختلف شکل بزنید.
  3. برای پخت در فر برقی باید دما را روی ۱۶۰ تنظیم کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه نان روغنی ارومیه خانگی خوشمزه و ساده با خمیر مایه گام به گام
5 (100%) 2 votes