طرز تهیه حلوا ساگو بوشهری ساده و زعفرانی با شیر خشک قنادی

طرز تهیه حلوا ساگو

 

یکی از انواع حلواها می باشد ولی کمی متفاوت تر است زیرا قرار است با ساگو یا سگو که یک نوع نشاسته می باشد تهیه شود این نوع حلوا بیشتر در جنوب کشور و بخصوص در بین بوشهری های عزیز بسیار رایج است و در ماه مبارک رمضان تهیه می کنند که به گویش محلی به آن سیگو یا مسقطی سیگو نیز می گویند. بافت این حلوا مانند دیگ حلواها نیست و طعمی فوق العاده دارد برای تهیه این حلوا نیاز به ساگو دارید که می توانید از عطاری ها تهیه کنید. ساگو از نخل های منطقه استوایی که یک درخت نخلی می باشد تهیه می شود و در مالزی، اندونزی و گینه بیشتر می روید و رشد بسیار سریعی دارد همچنین هر نخل ساگو سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم ساگو می دهند و تقریبا می توان گفت این نوع نشاسته خالص است و می توانید در تهیه دسرها و یا نان ها استفاده کنید. اما ساگو منبع غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات است که موجب افزایش ایمنی بدن، کاهش التهاب و کاهش بیماری های قلبی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا ساگو ساده و زعفرانی با شیر خشک قنادی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

ساگو۱ پیمانه
شیر خشک قنادی۱/۲ پیمانه
شکر۳ پیمانه
گلاب۱/۲ پیمانه
زعفران غلیظ۱/۴ پیمانه
روغن مایع۱/۴ پیمانه
هل۱ ق چای خوری
گردو، پرک بادام، پستهبه مقدار لازم

طرز تهیه حلوای ساگو زعفرانی با شیر خشک قنادی

مرحله اول: آماده سازی ساگو

ابتدا ساگو را باید خیس کنید برای این کار از شب قبل ساگو را به همراه ۳ پیمانه آب سرد مخلوط کنید و هم بزنید و کاسه را در آشپزخانه و یا یخچال قرار دهید و صبر کنید تا ساگو پف کند و خوب خیس بخورد.

مرحله دوم: میکس کردن ساگو

حالا ساگو خیس خورده را به همراه همان آبی که خیس خورده داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و یا داخل همان کاسه با گوشت کوب برقی میکس کنید سپس شیر خشک را نیز اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید تا خوب هم بخورده و له شود در ادامه گلاب و زعفران را نیز اضافه کنید و کمی مجدد مواد را میکس کنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: تهیه شکر کاراملی

در ادامه شکر را داخل یک قابلمه یا تابه ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا کم کم شکر ذوب شود و رنگ آن قرمز رنگ شود دقت کنید اگر خیلی شکر روی حرارت بماند تلخ می شود سپس به آن ۲ پیمانه آب سرد اضافه کنید و هم بزنید در این مرحله شکر ممکن است سفت شود ولی با هم زدن شکر باز شده و رقیق می شود.

مرحله چهارم: تهیه حلوای ساگو

حالا هل را به مخلوط شکر اضافه کنید و هم بزنید سپس ساگو میکس شده را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شود سپس روغن مایع را نیز اضافه کنید و برای ۱ ساعت مواد را در حرارت کم تفت دهید تا کم کم رنگ حلوا تیره شود سپس در انتها مغزیجات خرد شده اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و داخل ظرف سرو ریخته و بعد از خنک شدن آن را میل کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه حلوا ساگو ساده بوشهری

  1. هر چقدر حلوا خنک شود بیشتر خودش را می گیرد.
  2. اگر دوست دارید حلوا ساگو را به صورت برشی داشته باشید بیشتر تفت دهید تا غلیظ تر شود.
  3. اگر شیر خشک قنادی پیدا نکردید ۱ لیوان از آبی که به ساگو اضافه کردید کم کنید و ۱ پیمانه شیر معمولی بریزید.
  4. به دلخواه از انواع مغریجات می توانید استفاده کنید.
  5. پخت این حلوا حدود ۱.۵ ساعت زمان می برد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه