طرز تهیه خلال پلو سمنانی خوشمزه با مرغ مرحله به مرحله

طرز تهیه خلال پلو

 

یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که در سمنان و دامغان بسیار پر طرفدار است. رژیم غذایی سنتی استان سمنان به دلیل حضور غذاهای متنوع و لذیذ ارزش غذایی مطلوبی دارد اما این خلال پلو نیز بسیار خوشمزه و مقوی می باشد و همان طور که از نامش پیداست از انواع خلال ها تهیه شده است. این پلو ایرانی سنتی را می توانید مانند دیگر غذاها با گوشت یا گوشت چرخ کرده و مرغ تهیه کنید. خلال پلو را می توانید برای تنوع در غذاهای خود در لیست هفتگی قرار دهید و مطمئن باشید از طعم و مزه آن خوشتان خواهد آمد. امروز در پارسی دی خلال پلو با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۳ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
خلال بادام۱۵۰ گرم
خلال پسته۱۵۰ گرم
خلال پرتقال۱۵۰ گرم
خلال هویج۱۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
شکر۳ ق غذا خوری
گلاب۲ ق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خلال پلو با مرغ

مرحله اول: پخت فیله مرغ

ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد و داخل تابه با مقداری زردچوبه تفت دهید سپس سینه مرغ را که از قبل فیله کردید و به مکعبی خرد کردید را به همراه پیاز و فلفل سیاه و کمی نمک تفت دهید تا سینه مرغ تفت بخورد حرارت را کم کنید تا مغز پخت شود در انتها کمی زعفران غلیظ اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: آماده سازی خلال پرتقال

خلال پرتقال را به همراه ۱ پیمانه روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد سپس آبکش کنید این کار سه بار تکرار کنید تا تلخی پرتقال گرفته شود سپس خلال پرتقال را به همراه کمی روغن و زعفران و شکر داخل تابه تفت دهید تا شکر ذوب و خلال ها خوش رنگ شود از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: آماده سازی خلال بادام و پسته

خلال بادام و پسته را از نیم ساعت قبل داخل کمی آب و گلاب خیس کنید سپس داخل تابه کمی روغن ریخته و خلال ها را تفت دهید. هویج را رنده ریز بزنید و به همراه کمی شکر و روغن و زعفران داخل تابه تفت دهید تا هویج نرم شود.

مرحله چهارم: پخت خلال پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد سپس بگذارید تا دانه های برنج نرم شود و آبکش کنید و ته دیگ مورد نظر خود را قرار دهید برای پخت خلال می توانید به دو روش عمل کنید یا مواد و خلال و مرغ را لابه لای برنج ریخته و یا بعد از پخت برنج را در دیس کشیده و با خلال و مرغ ها تزئین کنید و به همراه سالاد سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خلال پلو

  1. در رسپی سنتی این غذا از گوشت قرمز استفاده می شود که دلخواه می توانید از گوشت استفاده کنید.
  2. به دلخواه می توانید کمی زرشک نیز با خلال تفت دهید.
  3. بهتر است برای تفت دادن خلال ها از کمی کره استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه