طرز تهیه پیشمه شیرینی ترکمنی خوشمزه و ساده با شیر

طرز تهیه پیشمه

 

بیشمه که یک شیرینی بسیار خوشمزه ترکمنی می باشد یا یک نوع نان محلی ترکمنی نیز می توان گفت هست که از نظر طعم و مزه بسیار شبیه پیراشکی یا گوشفیل می باشد. اما از نظر معنی لغت ترکمن ها به هر چیز پختنی بیشمه می گویند. این شیرینی از آرد و شکر و تخم مرغ تهیه می شود و در روغن داغ سرخ می شود و جزء سوغات محلی آنها محسوب می شود. پخت نان در میان ترکمن ها تاریخچه بسیار قدیمی دارد و مردم این منطقه احترام خاصی برای نان قائل هستند. رسپی متفاوتی برای شیرینی پیشمه وجود دارد با شیر یا ماست و یا بیکینگ پودر یا خمیر مایه تهیه می شود. امروزه که تهیه نان و شیرینی در خانه ها رواج پیدا کرده است چه خوب است که ما با پخت شیرینی هر منطقه از ایران عزیز و با فرهنگ آنها و غذاهای سنتی آنها آشنا شویم. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی پیشمه خوشمزه با شیر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

شکر۱ لیوان
شیر۱ لیوان
تخم مرغ۲ عدد
کره۱ ق غذا خوری
بیکینگ پودر۱ ق غذا خوری
گلاب۱ ق غذا خوری
وانیل و پوست پرتقالبه مقدار لازم
آردبه مقدار لازم

طرز تهیه پیشمه ترکمنی

مرحله اول : هم زدن تخم مرغ

ابتدا کمی آرد را الک کنید و بگذارید کنار در این دستور چون باید در حدی آرد بریزید که بدست نچسبد و خمیر را بتوانید در دست شکل دهید مقدار دقیق آرد گفته نشده است زیرا ممکن است بسته به آرد شما کمی بیشتر یا کمی کمتر آرد بخواهد. ابتدا کره را ذوب کنید به همراه شکر داخل یک کاسه ریخته و به آن تخم مرغ ها را به همراه وانیل و کمی رنده پوست پرتقال اضافه کنید و بمدت ۵ الی ۷ دقیقه با همزن برقی خوب بزنید تا کرم رنگ و حجیم شود.

مرحله دوم : افزودن شیر و آرد

شیر و گلاب را به ترتیب اضافه می کنیم و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید تا مخلوط یکدستی بدست بیاد. حالا نوبت اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر است مقداری آرد را کنار دست خود قرار دهید و مقداری را به همراه بیکینگ پودر اضافه کنید باید در حدی آرد اضافه کنید که یک خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد ممکن است خمیر کمی به دست بچسبد اشکال ندارد ولی بیش از حد آرد نزنید که سفت می شود این خمیر پیشمه نیاز به استراحت ندارد.

مرحله سوم : سرخ کردن پیشمه

داخل یک شیرجوش روغن ریخته تا داغ شود سپس به اندازه گردو از خمیر بردارید و در دست گرد کنید برای سهولت در سرخ کردن پیشمه وقتی آنها را گرد کردید کمی روش را فشار دهید تا راحت تر بتوانید سرخ کنید. بدین ترتیب تمام خمیر را درست کنید و داخل دستمال روغن گیر قرار دهید و به دلخواه روی آن را تزئین کنید.

فوت و فن های دستور تهیه تهیه پیشمه

  1. حتما باید حرارت در حین پخت بسیار ملایم باشد تا مغز پخت شود.
  2. زیاد کره نریزید و فقط همان ۱ ق کفایت می کند زیرا روغن جذب نمی کند.
  3. یک شیرینی پیشمه عالی و با کیفیت باید سطح روی آن ترک بخورد.
  4. برای پوست پرتقال فقط سطح پوست را رنده بزنید قسمت سفید باعث تلخی می شود.
  5. مقدار شکر گفته شده یک شیرینی متعادلی را به پیشمه می دهد اگر شیرین تر دوست دارید می توانید مقدار شکر را کمی بیشتر کنید.
  6. می توانید برای لطافت بیشتر خمیر نصف شیر و نصف ماست بریزید یعنی جمع هر دو ۱ لیوان شود.

همچنین ببینید 

از
11
دیدگاه

  • سودا ۱ سال پیش

    سلام من که عاشق این شیرینی هستم ولی فرق این شیرینی با زیپوله چیه؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      در بعضی از رسپی ها در شیرینی زیپوله پنیر خامه ای استفاده می شود.

      پاسخ
  • مریم ۱ سال پیش

    خیلی خوشمزه ست یکبارخوردم میخوام درست کنم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      بله یکی از شیرینی خوشمزه است

      پاسخ