طرز تهیه شیره توت سفید و توت سیاه در خانه مرحله به مرحله

دستور پخت شیره توت سیاه و سفید

از جمله شیره های طبیعی سرشار از آهن است. به علت خواص فوق العاده این شیره، توصیه می شود تا حداقل روزی یک مرتبه آن را همراه با صبحانه میل کنید. توت در فصل تابستان به فراوانی یافت می شود، بنابراین در این فصل می توانید به سادگی شیره توت تهیه نمایید. در این آموزش آشپزی قصد داریم تا طرز تهیه شیره توت را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

خواص شیره توت

  • شیره توت سفید داری طبیعتی گرم است.
  • توت سفید سرشار از کالری است به طوریکه مصرف حدود ۱۰۰ گرم توت حاوی ۶۱ کالری انرژی است.
  • این میوه دارای مقادیر زیادی آب، فیبر، تانن، منیزیم، ویتامین های A و B1 و B2 و B3 و مقادیر زیادی ویتامین C است.
  • هر گرم توت خشک می تواند ۳۶۰ کالری انرژی تولید کند.
  • با مصرف این میوه می توان از بروز انواع سرطان ها جلوگیری کرد.
  • مصرف این میوه می تواند طول عمر شخص را افزایش دهد
  • باعث تصفیه خون، تقویت کبد، کلیه و معده می شود

شیره توت سفید

مواد لازم 

توت سفیدبه مقدار لازم

طرز تهیه شیره توت سفید

مرحله ۱

برای تهیه شیره توت سفید از توت هایی استفاده کنید که تازه نیستند و کمی له شده اند. ابتدا توت های سفید را در آب غوطه ور کرده و در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود. سپس توت ها را در مخلوط کن ریخته تا له شوند.

مرحله ۲

اکنون توت ها را در داخل یک قابلمه بزرگ ریخته و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه همراه با دو لیوان آب بجوشانید.

مرحله۳

توت ها را از روی شعله گاز برداشته و صبر کنید تا خنک شوند. سپس توت ها را در داخل یک صافی یا پارچه توری بریزید و آب مواد را خارج کنید. می توانید برای گرفتن آب مواد از دست تان کمک گرفته تا فقط تفاله آنها باقی بماند.

مرحله ۴

آبی که از تفاله ها جدا شده است را بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کم کم بجوشد. هنگامی که غظت آن به اندازه مربا شد، آن را از روی شعله گاز خارج کنید. اکنون شیره توت سفید شما آماده است.

شیره توت سیاه

مواد لازم

توت سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه شیره توت سیاه

مرحله ۱

ابتدا توت های شیرین و آبدار را انتخاب کنید. آنها را تمیز کرده و در داخل قابلمه ریخته و بر روی شعله گاز قرار دهید. سپس مقداری آب به توت ها اضافه کرده تا توت ها ته نگیرند. له شدن توت ها خیلی سریع اتفاق می افتد و می توانید روند سریع له شدن توت ها را با هم زدن توت ها با کفگیر مشاهده نمایید.

مرحله ۲

از افزودن شکر، پودر قند و یا سایر افزودنی های خوراکی به توت اجتناب کنید. این کار باعث کاهش کیفیت توت شده و خواص فوق العاده آن را از بین می برد. به عنوان مثال، شیره توت برای افراد دیابتی بسیار مفید است و اضافه کردن شکر به آن برای افراد دیابتی نه تنها مفید نیست، بلکه خطراتی نیز به همراه خواهد داشت. وقتی که شهد آماده شد، آن را از روی شعله گاز خارج نمایید.

مرحله ۲

اکنون باید توت ها را در داخل یک توری یا صافی ریخته تا شهد به خوبی جدا شود. برای این منظور می توانید از دست خود کمک گرفته و به آن فشار وارد کنید.

مرحله ۲

پس از جدا شدن شهد لازم است تا مجددا آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا توت به قوام مورد نظر برسد. پس از آماده شدن می توانید آن را در داخل ظرف های شیشه ای مربا ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
تذکر: می توانید شیره توت را با ترکیبی از توت سفید و توت سیاه تهیه کنید که هم طعم بهتری داشته و هم رنگ جذاب تری خواهد داشت.

توت یکی از میوه های خوشمزه با خواص بسیار است. می توانید با این میوه خوشمزه شیره تهیه کرده و هر روز حداقل یک قاشق از آن را میل کنید. در این مقاله طرز تهیه شیره توت سفید و توت سیاه را به شما آموزش دادیم. در صورت تمایل می توانید هر دو توت را با هم ترکیب کرده تا رنگ جذاب تری داشته باشد. اگر هر گونه سوالی در خصوص طرز تهیه شیره توت دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.
همچنین بخوانید

طرز تهیه شیره توت سفید و توت سیاه در خانه مرحله به مرحله
4.6 (91.43%) 7 votes

  • N. S. H ۲ سال پیش

    عالی بود ممنون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      خواهش می کنم

      پاسخ
  • خدیجه سلامگاهی ۱ سال پیش

    ممنون از آموزش عالی
    آیا تفالهاش هم مصرف دارد؟خدیجه سلامگاهی

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام می تونید خشک کنید

      پاسخ
  • Barati ۱ سال پیش

    سلام میتوان از توت خشک هم استفاده کنیم؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام نه

      پاسخ