طرز تهیه مربا ازگیل زرد خوشرنگ و مزه نصف شده به روش شمالی

دستور پخت مربا ازگیل

طرز تهیه مربا ازگیل

 

مربا ازگیل یکی از انواع مربا ها می باشد که بیشتر در شمال کشور تهیه می شود. ازگیل میوه ای شبیه به گلابی می باشد که به رنگ زردو نارنجی می باشد و در برخی مناطق به رنگ قرمز می باشد. اما طعم ازگیل چیزی شبیه به هلو انبه می باشد. شما می توانید ازگیل به صورت تازه یا خشک مصرف می شود. این میوه به وفور در شمال کشور یافت می شود و شما می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن تهیه می شود. شما می توانید به دلخواه ازگیل را از وسط به دو نیم کنید یا به صورت ریز خرد کنید. ازگیل میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که حاوی بتا کاروتن می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت م یکند و باعث کاهش التهاب ها می شود. خوردن ازگیل باعث تنظیم فشارخون و پایین آمدن سطح کلسترول خون می شود و اگر قند و دیابت دارید بهتر است این میوه را مصرف کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه مربا ازگیل زرد را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربا ازگیل زرد

  • ازگیل ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آبلیموترش تازه ۱ ق غذا خوری
  • آب ۱/۳ پیمانه

طرز تهیه مربا ازگیل به روش شمالی

مرحله اول: آماده سازی ازگیل

ابتدا ازگیل ها را خوب بشورید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. سرو و ته ازگیل را با چاقو بگیرید و یک برش از وسط ازگیل بزنید و هسته آن را خارج کنید و به دو قسمت ازگیل ها را تقسیم کنید. در این قسمت می توانید ازگیل را بیشتر خرد کنید و یا به صورت نصف شده مربا کنید.

مرحله دوم: جوشاندن آب و شکر

در ادامه داخل یک قابلمه لعابی یا مسی شکر و آب را بریزید و صبر کنید تا شکر داخل آن حل شود و بجوشد. سپس ازگیل خرد شده را اضافه کنید و حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و مداوم کف روی ازگیل را بگیرید تا در انتها مربا شما شفاف شود.

مرحله سوم: تهیه مربا ازگیل فوری

در ادامه باید آبلیموترش تازه را ضاافه کنید و برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا ازگیل ها پخته و نرم شوند. بیشتر از این نگذارید تا پخته شوند وگرنه خیلی له می شوند و حالت خود را از دست می دهند. مربا ازگیل ما آماده شده است می توانید بعد از خنک شدن داخل شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه مربا ازگیل سریع و خوشمزه در خانه

  1. در روش فوق شما می توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه مربا داشته باشید اما اگر دوست ندارید به مربا آب اضافه کنید می توانید ازگیل را خرد کنید و به صورت لایه ای شکر ریخته و در یخچال نگهداری کنید تا آب بی اندازد.
  2. در حین پخت زیاد مربا را هم نزنید وگرنه گوشت و پوست ازگیل جدا می شود.
  3. آبلیموترش مانع شکرک زدن مربا می شود و حتما باید از آبلیموترش تازه استفاده کنید و اگر در دسترس نبود از جوهر لیمو استفاده کنید.
  4. به دلخواه می توانید پوست ازگیل را جدا کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه