طرز تهیه ترشه خشک بابلی خوشمزه و مجلسی با سس مخصوص

طرز تهیه ترشه خشک بابلی

 

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محلی شهر بابل می باشد که می توانید آن را با دستور پخت و روش های مختلف تهیه کنید. یکی از مواد غذایی ترشه خشک بابلی، شامل مرغ  سرخ شده می باشد و این دستور برای علاقه مندان به مرغ یک پیشنهاد ویژه است. ترشه خشک بابلی با یک سس بسیار خوشمزه که با آب غوره می باشد طبخ می شود و طعم لذیذی دارد، البته شما می توانید از رب نارنج نیز استفاده کنید. این غذای مجلسی را می توانید در مهمانی های خود تهیه کنید و از مزه و طعم عالی آن و همچنین رنگ فق العاده آن لذت ببرید. امروز قصد داریم در پارسی دی طرز تهیه ترشه خشک بابلی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

ران مرغ۲ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۳ حبه
پوره گوجه فرنگی۱ پیمانه
زعفران۱/۳ لیوان دم کرده
آب غوره۱ ق غذا خوری
کره محلی۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه ترشه خشک بابلی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا پیاز و سیر را بشورید و پوست بگیرید. سپس پیاز  و سیر را کنار بگذارید. مرغ ها را بشورید و اجازه دهید تا مرغ ها خشک  و آب آن کشیده شود. کتری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش آید. سپس زعفران را بسایید و مقداری آب جوش روی زعفران بریزید و ظرف را روی بخار کتری قرار دهید و درب ظرف را بگذارید تا زعفران دم بکشد. گوجه فرنگی را بشورید و داخل غذاساز قرار دهید تا پوره شود و یا می توانید آن را رنده ریز بزنید.

مرحله دوم: تفت مرغ

قابلمه مناسبی را بردارید و مقداری کره  داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس ران مرغ را داخل تابه قرار دهید و ادویه ها را که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می باشد اضافه کنید و مرغ ها را تفت دهید تا رنگ مرغ عوض شود. مرغ ها را در حد عوض شدن رنگ آن تفت دهید. سپس پیاز و سیر را به صورت کامل بدون خرد کردن کنار مرغ ها قرار دهید و آب جوش را به مقدار ۳ لیوان به مرغ ها اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ ها به مدت ۱ ساعت پخته شوند.

مرحله سوم: سرخ کردن مرغ ها

در تابه مناسب مقداری کره و روغن بریزید و شعله را با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از گرم شدن آن، مرغ ها را از آب خارج کنید و داخل تابه قرار دهید و درب تابه را بگذارید تا سرخ و طلایی شوند. بعد از کمی سرخ شدن زعفران دم کرده را به روی مرغ ها بریزید و حتی می توانید مقداری گوجه حلقه ای خرد شده را کنار مرغ ها سرخ کنید. بعد از اینکه مرغ ها کاملا سرخ شدند زیر شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: آماده سازی سس

آب مرغ داخل قابلمه را با کمک آبکش صاف کنید. گوجه هایی که از قبل پوره کردید را در تابه ای با مقداری کره تفت دهید و بعد از این که مقداری گوجه ها تفت خوردند، آب مرغ را به پوره گوجه فرنگی اضافه کنید و آب غوره را نیز اضافه کنید و بگذارید تا کمی روی حرارت باشد و هم بزنید تا غلیظ و جا افتاده شود. بعد از اینکه غلیظ شد، سس آماده شده است.

مرحله آخر: سرو ترشه خشک بابلی

بعد از سرخ شدن مرغ ها و همچنین آماده سازی سس، مرغ ها را در دیس مناسب سرو کنید و داخل کاسه مناسب سس را بریزید و کنار مرغ ها روی دیس قرار دهید. برای دور چین می توانید از سبزی خوردن تازه و سیب زمینی های سرخ شده استفاده کنید و همراه برنج کته ایرانی معطر سرو کنید. ترشه خشک بابلی آماده است. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت ترشه خشک بابلی

  1. ترشه خشک بابلی را روغنی و چرب درست نکنید و هنگام سرخ کردن از مقدار کمی روغن استفاده کنید.
  2. برای رنگ گرفتن بیشتر می توانید هنگام سرخ کردن مرغ ها کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنید.
  3. در صورت نداشتن آب غوره می توانید از آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.
  4. برای دورچین می توانید از پیازچه و سبزی خوردن استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه