طرز تهیه سس تری یاکی ژاپنی ساده و خوشمزه برای گوشت و مرغ

طرز تهیه سس تری یاکی

 

یکی از سس های بسیار پر کاربرد در صنعت آشپزی در ژاپن است که در بیشتر کشورها نیز تهیه می شود. اما اسم این سس که از دو بخش تشکیل شده است یعنی تری و یاکی، در زبان ژاپنی کلمه تری به معنای درخشش ایجاد شده توسط شکر روی غذا در نظر گرفته می‌شود و کلمه یاکی نیز به غذای کباب یا گریل شده اشاره می‌کند، طعم و مزه این سس بسیار دلچسب است و جزء بهترین و سالم ترین سس ها در سراسر دنیا می باشد. این سس استفاده های خاص و متفاوتی دارد و برای انواع غذاهای دریایی و گوشتی و مرغی استفاده می شود. شاید این سس به صورت آماده در فروشگاه موجود باشد ولی تهیه این سس در خانه خالی از لطف و نیز مقرون به صرفه نسبت به مدل های آماده می باشد. در برخی سالادها که گوشت دارد این سس سرو می شود و در واقع می توان گفت یک سس مادر است. شما می توانید در روش های کبابی یا گریل کردن از این سس استفاده کنید این سس قابل مقایسه با سس سویا می باشد و بیشتر در غذاهای آسیایی استفاده می شود. طعم سس تریاکی در مقایسه با سس سویا که شورتر است شیرین تر است. امروز در پارسی دی سس تری یاکی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سویا سس۱/۴ پیمانه
سیر۳ حبه
زنجبیل۱/۴ ق چای خوری
شکر قهوه ای۳ ق غذا خوری
عسل۱ ق غذا خوری
نشاسته ذرت۲ ق غذا خوری
آب۱ و ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه سس تری یاکی ژاپنی

مرحله اول: جوشاندن مواد

ابتدا سویا سس را داخل قابلمه بریزید و سیرها پوره شده و زنجبیل (می توانید هم تازه و هم خشک استفاده کنید) عسل و شکر قهوه ای و ۱ پیمانه آب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا ریز جوش بزند یعنی از اطراف ظرف شروع به قل زدن های ریز کند.

مرحله دوم: افزودن نشاسته ذرت

در ادامه نشاسته ذرت را داخل ۱/۴ پیمانه آب باقی مانده حل کنید و هم بزنید تا گلوله های نشاسته کاملا باز شود سپس مخلوط نشاسته ذرت را به قابلمه روی حرارت و مواد فوق اضافه کنید و سریع هم بزنید تا گلوله نشود.

مرحله سوم: تهیه سس تری یاکی

حالا باید مواد را خوب هم بزنید تا کم کم سس غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید تا خنک شود و در ظرف مخصوص ریخته و در یخچال نگهداری کنید به همین راحتی سس تری یاکی شما آماده شده است. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه سس تری یاکی

  1. می توانید در انتها در سس کمی کنجد برشته بریزید.
  2. روش فوق باعث غلیظ شدن این سس می شود.
  3. این سس به مدت ۲ هفته داخل یخچال قابل نگهداری می باشد.
  4. اگر اوراگانو در دسترس داشتید ۱ ق غذا خوری می توانید اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه