طرز تهیه قوتو یا قاووت خشخاش، کنجد، بادام و نخودچی کرمانی

طرز تهیه قوتو کرمان

 

قاووت یکی از تنقلات قدیمی و اصیل کرمان می باشد که تاریخچه آن به هشتصد سال پیش بر می گردد. واژه قاووت ترکی می باشد زیرا از زمان ترکان غز به ادبیات ما راه پیدا کرده است که در مراسمات و دورهمی و یا برای کودکان و یا زنان تازه زایمان کرده استفاده می شود. در استان کرمان رسم است وقتی خانم بارداری زایمان می کند برای او قوتو می برند تا انرژی از دست رفته بدنش باز گردد و یا در این استان قوتو را به همراه شیر یا آب جوش نیز میل می کنند. اما این ماده معجزه آور چیست ترکیبی از انواع مغزها می باشد که به صورت پودر درآمده است. اما قوتو طبع گرمی دارد و از خواص زیاد از جمله : رفع کمر درد، پا درد، سر درد، از بین بردن نفخ معده، رفع خستگی برای کسانی که فعالیت ذهنی و جسمی زیادی داشتند و موثر در رشد جنین از هزاران خواص قاووت می باشد. شما می توانید قوتو را در منزل تهیه کنید. امروز در پارسی دی قوتو خشخاش، کنجد، بادام و نخودچی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

تخم آفتابگردان۱ کیلو
بذر کتان۲۵۰ گرم
کنجدنیم کیلو
دانه خشخاشنیم کیلو
تخم خرفهنیم کیلو
تخم کاهو۳ ق غذا خوری
جو۱ کیلوگرم
نخودچی۱ کیلوگرم
سیاه دانه۳ ق غذا خوری
تخم گشنیز۲۰۰ گرم
هل سبز و سیاههر کدام ۵۰ گرم
بادام۵۰۰ گرم
دانه قهوه۲۵۰ گرم
شکردو برابر مواد بالا

طرز تهیه قوتو یا قاووت کرمان

مرحله اول: آماده سازی

پوست بادام ها را جدا کنید و به همراه همه مواد بالا خوب پاک کنید و بشورید سپس داخل ظرف ها جداگانه قرار دهید و زیر آفتاب بگذارید تا خشک شوند اصلا مواد را با هم مخلوط کنید و هر کدام را در کاسه ای جدا بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن

وقتی مطمئن شدید رطوبت همه مواد گرفته شده است و خشک شده باید هر کدام را جداگانه برشته کنید برای برشته کردن باید یک تابه بردارید و بدون افزودن روغن هر کدام از مواد را خوب تفت دهید در این مرحله باید شعله خیلی کم باشد و سریع و مدام هم بزنید تا بوی خوب برشته شدن آنها فضای خانه را بگیرد (دقت کنید هل سیاه و سبز نیازی به شستن و تفت دادن ندارد و نخودچی را نشورید فقط برشته کنید).

مرحله سوم: آسیاب کردن

بعد از برشته کردن نوبت به آسیاب کردن مواد می رسد شما می توانید از آسیاب خانگی استفاده کنید و یا می توانید مواد را به عطاری ها ببرید تا با دستگاه صنعتی آسیاب شود برای آسیاب کردن در منزل بدین روش عمل کنید: مغز تخم آقتاب گردان تهیه کنید و پوست هل سیاه را بگیرید و داخل یک هاون ریخته و خوب بکوبید و همین که دانه های داخلش خارج شد پوستش را دور بریزید سپس همه مواد را داخل آسیاب ریخته و پالس بزنید تا کاملا پودر و یکدست شوند. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه قوتو کرمان

  1. همه مواد لازم را می توانید از عطاری ها جداگانه تهیه کنید.
  2. به دلخواه می توانید از انواع مغزها در این ترکیب استفاده کنید.
  3. روزانه قوتو بدست آمده را داخل شیر یا آب جوش بریزید و میل کنید.

همچنین ببینید  

از
8
دیدگاه

  • ابولفضل محبوبی ۲ هفته پیش

    ببخشید من خرید کردم اول ماه هنوز محصول ب دستم نرسیده

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ هفته پیش

      این سایت اموزشی دوست عزیز

      پاسخ