طرز تهیه کاچی زعفرانی مجلسی، دسر خوشمزه و مقوی با آرد گندم

طرز تهیه کاچی

دسری است که در سنت ما ایرانی ها با دستور پختی آسان و مواد اولیه همیشه در دسترس تهیه میشود و معمولا برای خانم های تازه فارغ شده تهیه میشود آن هم به دلیل خواص فراوانی که کاچی دارد. علاوه بر این کاچی یک دسر کاملا مقوی نیز می باشد و برای وعده افطاری نیز بسیار مناسب می باشد. طرز تهیه کاچی در انواع شهرها و روستا ها نیز با هم فرق دارد. اصل کاچی این است که با روغن خاصه و آرد برنج تهیه شود. اما در خیلی از دستور ها دیده شده که کاچی را با آرد سفید و روغن نیمه جامد تهیه می کنند. در پارسی دی قصد داریم بهترین روش دستور که همان روش اصلی و سنتی تهیه کاچی می باشد را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مواد لازم 

آرد سبوس دار یا گندم۱ لیوان
آرد برنج۱/۳ پیمانه
شکر۱ لیوان سر خالی
کره۱۰۰ گرم
روغن مایع۱/۴ لیوان
زعفران۱/۲ پیمانه
گلاب۱/۲ لیوان
پودر هل۱ ق چای خوری
زردچوبه۱/۲ ق چای خوری
آب۴ لیوان

طرز تهیه کاچی

مرحله اول: شربت

در یک قابلمه مناسب ابتدا آب را به همراه شکر بر روی حرارت بگذارید تا شکر در آب حل شود. هنگامی که در اطراف ظرف مروارید زد شربت در حال آماده شدن می باشد. تمامی مراحل را با حرارت خیلی کم انجام دهید تا شربت غلیظ نشود وقتی شکر ذوب شد باید زعفران و گلاب را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: تفت دادن

در ادامه باید آرد سنگک یا گندم را به همراه آرد برنج داخل قابلمه با حرارت کم برای ۱۰ دقیقه تفت دهید تا رنگ آرد طلایی شود و اصلا قرار نیست خیلی تیره شود زیرا رنگ کاچی باید زعفرانی باشد. آرد را الک کنید و داخل یک ظرف بریزید.

مرحله سوم: افزودن روغن و کره

داخل همان قابلمه یا تابه باید روغن مایع و کره را بریزید و زمانی که کره ذوب شد زردچوبه و هل را اضافه کنید و آرد را روی مواد الک کنید و در حد ۱ الی ۲ دقیقه تفت دهید تا روغن به خورد مواد برود.

مرحله چهارم: تهیه کاچی زعفرانی

حالا باید شربت را طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و سریع هم بزنید تا مواد گلوله نشود و زمانی کخ مایه یکدست شد و به غلظت فرنی رسید دم کنی روی قابلمه قرار دهید و برای ۱۰ دقیقه زمان دهید تا کاچی جا افتاده شود و داخل کاسه کشیده بادام و پسته تزیین کنید. نوش جان

 

 

 

طرز تهیه کاچی

نکاتی در مورد تهیه کاچی

  1. برای تهیه کاچی اگر روغن خاصه در دسترس نبود، می توانید از روغن کرمانشاهی یا کره محلی نیز استفاده کنید که کاچی شما مقوی و پر فایده باشد.
  2. برای تهیه کاچی می توانید هر آرد دیگر را جایگزین کنید اما مطمئن باشید که دیگر این طعم و مزه را ندارد.
  3. پودر بادام هم حذف شدنی است. استفاده از پودر بادام برای قوت بیشتر است.
  4. کاچی را حتی شده ۱ بار با دستور تهیه ای که در پارسی دی آورده است تهیه بفرمائید تا متوجه فرق طعم بی نظیر کاچی با آرد برنج و آرد های معمولی دیگر بشوید.

همچنین ببینید

از
5
دیدگاه