طرز تهیه نان خرمایی مجلسی ساده با خمیر مایه به روش اصیل کرمانشاهی

طرز تهیه نان خرمایی

 

نان های مغز دار جزء دسته محبوب ترین نان ها بین مردمان است. از نان های مغز دار به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی می توان استفاده کرد. هنگامی که سرکار هستید نان های مغزدار می تواند بسیار عالی باشد برای رفع خستگی ناشی از کار و همینطور مناسب برای کودکانی که در حال رشد هستند می تواند انتخاب خوبی باشد. نان های مغز دار انواع و اقسام مختلفی دارند و از بین همه آنها پارسی دی برای شما نان خرمایی را در نظر دارد که طرز تهیه نان خرمایی را برای شما همراهان عزیز آموزش بدهد. خوب است بدانید نان خرمایی مخصوص شهر کرمانشاه می باشد. در کرمانشاه این خرمایی های دوست داشتنی را به صورت کوچک تهیه می کنند و جزء شیرینی های نوروزی شهر کرمانشاه می باشد. پس با پارسی دی همراه باشید برای طرز تهیه شیرینی نان خرمایی کرمانشاهی.

مواد لازم

رطب خرما۵۰۰ گرم
آرد سفید۵۰۰ گرم
ماست چکیده۲۵۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
تخم مرغ۴ عدد
شکر۱ لیوان
گلاب۱ فنجان
پودر کاکائو۱ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری
دارچین۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۱ ق غذا خوری غلیظ
نمک۱ پنس
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
آب۱ لیوان
کنجدبرای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه نان خرمائی کرمانشاهی

مرحله اول: تهیه خمیر مایه

ابتدا در یک لیوان آب که دست را نسوزاند و ولرم باشد خمیر مایع را به همراه شکر در آب مخلوط کرده و زمان دهید تا عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر

کره نرم شده را با شکر با همزن برقی هم زده تا کرم رنگ و کشدار شود. سپس ۳ عدد تخم مرغ را یکی یکی در شکر و کره انداخته و هر کدام را به مدت ۳ دقیقه هم بزنید. آرد را به همراه بکینگ پودر و نمک الک کرده و کم کم به مواد اضافه کنید. ماست را به همراه گلاب رقیق کرده و به ترکیب خمیر اضافه کنید. در آخر خمیر مایع عمل آمده را به خمیر نان اضافه کرده و خوب همه را باهم ورز دهید. تا یک خمیر نان یکدست و لطیف به دست آید. روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در جای گرم گذاشته تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله سوم: تهیه مواد میانی

برای آماده سازی مواد میانی نان خرمایی ابتدا خرما را شسته و پوست بگیرید و هسته های آن را بگیرید و جدا کنید. سپس در غذا ساز ریخته و دارچین را به همراه پودر کاکائو باهم داخل غذا ساز ریخته تا پوره شود و مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله چهارم: پایان کار

قبل از شروع به کار مواد رومال را آماده کنید: ۱ عدد تخم مرغ، ۱ قاشق شکر و ۲ قاشق زعفران را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید و فر را روشن کرده تا گرم شود.

خمیر نان که حجمش دو برابر شده را از ظرف درآورده و روی سطح آرد پاشی شده میز قرار دهید. کمی دوباره ورز دهید خمیر را و سپس خمیر را با وردنه باز کرده و قالب ساده گرد بزنید و اگر قالب ندارید میتوانید از سر لیوان نیز استفاده کنید. سپس خمیر را برداشته از خرمای آماده شده داخل نان گذاشته و خمیر نان را بر روی خرما بکشید و به صورت توپی در بیاورید. می توانید به همین شکل هم استفاده نمائید اما برای زیباتر شدن کار می توانید توپی نان خرمایی را با دست کمی پهن کرده و با کارد به آن شکل گل پنج پر را بدهید. به همین ترتیب نان خرمایی های کرمانشاهی را آماده کرده و در سینی که کاغذ روغنی انداخته اید بچینید و دوباره به مدت ۱ ساعت زمان دهید تا شیرینی نان خرمایی ها حجم بگیرند و سپس از رومال بر روی شیرینی نان خرمایی ها بزنید و کنجد بپاشید. در فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید و در انتها برای گریل ۵ دقیقه زمان دهید. شیرینی خرمایی شما آماده سرو می باشد.

فوت و فن های دستور پخت نان خرمایی کرمانشاهی

  1. خمیر این شیرینی نان خرمایی را باید استراحت دهید.
  2. از مایع خمیر استفاده کنید تا یک نان سبک تر و با کیفیت تر داشته باشید و این مرحله را حذف نکنید.
  3. خمیری که برای نان خرمایی گفته شد، خمیر مادر است و در تیه انواع نان و همینطور شیرمال و یا نا صبحانه کاربرد دارد.
  4. برای سنگسن تر شدن شیرینی نان خرمایی، می توانید از مغزیجات هم به صورت پودر شده نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
12
دیدگاه