طرز تهیه رنگینک ساده جنوبی خوشمزه و مجلسی با خرما و گردو

طرز تهیه رنگینک خوزشتانس بوشهری شیرازی , رنگینک توپی رولی با آرد نخودچی , xvc jidi vk dk

 

یکی از انواع دسرهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای جنوبی کشورمان می باشد. در برخی شهرهای جنوبی کشورمان از رنگینک به عنوان شیرینی در کنار چای هم استفاده می شود رنگیک به دلیل مواد استفاده شده در آن بسیار مقوی می باشد و می توانید برای سحر و افطار در ماه مبارک رمضان این دسر خوشمزه را تهیه کنید و با خوردن آن احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید و ماندگاری این دسر بسیار خوب است با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر رنگینک تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری رنگینک تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه دسر رنگینک با پورتال پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

آرد۲ لیوان
کره۲۰۰ گرم
دارچین۱ قاشق مرباخوری
پودر هل۱/۲ ق چای خوری
مغز گردو و خرمابه اندازه کافی
پودر قند یا پودر پستهبرای تزیین

طرز تهیه رنگینک خانگی

مرحله اول: تفت دادن آرد

برای تهیه رنگینک مجلسی ابتدا کره را که از قبل بیرون از یخچال گذاشته بودیم تا نرم شود را در تابه ای می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب شود و بعد آرد الک شده را به کره اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا آرد به رنگ طلایی در بیاید. البته می توان ابتدا آرد را در تابه تفت داد تا طلایی شود و بعد کره را اضافه کنیم که هر دو روش صحیح است.

مرحله دوم: افزودن هل و دارچین

پس از طلایی شدن آرد پودر هل و پودر دارچین را می افزاییم و به مدت ۲ دقیقه تفت می دهیم و بعد از روی حرارت تابه را بر می داریم و مجدد مواد را تفت می دهیم تا نسوزد،چون تابه هنوز داغ است و اگر رها شود ممکن است مواد بسوزند.

مرحله سوم: تهیه خرما و گردو

سپس هسته خرما ها را بیرون می آوریم(یک عدد لوله خودکار را تمیز می شوریم و داخل خرما می کنیم تا هسته از طرف دیگر آن خارج شود)و به جای آن ها گردو می گذاریم کف ظرف مورد نظر را کمی چرب کنید و سلفون بکشید.

مرحله چهارم: تهیه رنگینک

 

در ادامه نیمی از مخلوط آرد تفت داده شده را در دسر که قرار است در آن سرو کنید بریزید و روی آن را با خرماهای گردو زده کاملا بپوشانید و مجدد مابقی مخلوط آرد را روی آن بریزید و بعد به مدت ۲ ساعت رنگینک را در یخچال قرار می دهیم تا سفت شود و بتوانیم به آن راحت برش بزنیم.در آخر رنگینک را از یخچال بیرون می آوریم و روی آن ها را با پودر قند یا پودر پسته تزئین می کنیم و برش می دهیم و یا می توانیم اول به شکل های لوزی یا مربع یا حتی با قالب های کوچک رنگینک را قالب بزنیم و بعد روی آن ها را تزئین کنیم و در دیس بچینیم و همان موقع مصرف کنیم و یا اینکه در یخچال نگهداری کنیم. توجه داشته باشید که می توانیم رنگینک را حداکثر به مدت یک ماه در ظرف بسته در یخچال نگهداری کنیم ، به همین جهت به اندازه مصرف تان رنگینک تهیه کنید.نوش جان

فوت و فن های دستور پخت رنگینک 

  1. اگر دوست دارید رنگینک شما چرب تر باشد مقدار کره را ۲۵۰ گرم بریزید.
  2. برای تهیه رنگیک هر مقدار آرد استفاده می کنید باید نصف این میزان روغن یا کره بریزید.
  3. می توانید از کره محلی برای تهیه رنگینگ استفاده کنید.
  4. به دلخواه می توانید روی رنگینک را با کمی پسته خلال شده تزئین کنید.
  5. می توانید برای خوشمزه تر شدن رنگینک ۱.۵ پیمانه آرد سفید بریزید و ۱/۲ پیمانه آرد نخود بریزید.
  6. می توانید مقدار کره را نصف کنید و مابقی را روغن جامد بریزید.
  7. مقدار خرما بستگی به ظرف سرو دارد باید در حدی باشد که روی مواد را کاملا پوشش دهد.

همچنین ببینید

از
70
دیدگاه
source : ashpazi.eshg

  • نداااا ۱ سال پیش

    سلام، اگه خواستید کم روغن باشه موقع ای که روغن و آرد جوش اومد یعنی در آخرش آب اضاف مواد می کنیم بجای این همه روغن آب می ریزم و آبش که خورد خواست سفت بشه درمیاریم و روی خرمایی که از قبل آماده کردیم می ریزم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام مرسی از نظر شما

      پاسخ