طرز تهیه خشیل اردبیلی با بلغور گندم خوشمزه و مقوی برای روز های سرد

 

شب یلدا، در شهرهای آذربایجان و بین مردم ترک، شب طولانی و شادیه که از غروب آفتاب مراسم مختلفی برای این شب اجرا می شه. البته تدارکات مربوط به شکم و خوراکی محور همه برنامه هاست. خشیل یکی از غذاهاییه که کنار غذاهای دیگه تو سفره شب یلدا چیده می شه. این یکی از غذاهای زمستونی مردم آذربایجانه که به خاطر کالری بالایی که داره مقاومت بدن رو هم در مقابل هوای سرد این مناطق بالا می برد. هرچند همه فامیل تو این شب بلند دور هم جمع می شن و مقدار زیادی غذا باید پخته بشه، اما دستور غذا رو برای ۴ نفر می نویسیم که بتونید به نسبت جمعیت کم و زیادش کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه خشیل را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

بلغور گندمیک پیمانه
آرد گندم۶ قاشق غذاخوری
آب سردیک لیتر
شیر و عسل و کرهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه خشیل

مرحله اول: آماده سازی

بلغور را چند ساعت قبل از شروع بدو بدو برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید. بذارید با حرارت ملایم بپزه و بعد که خوب پخت و آبش رو کشید، کنار قرار دهید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد

حالا آرد را برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و بعد آب و بلغور را بهش اضافه کنید. هم بزنید تا حسابی غلیظ شود.

مرحله سوم: تهیه خشیل

وقتی این دسر ساده حسابی غلیظ شد، برای سرو آن را تو ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم رو وسط دسر را خالی کنید. بعضی ها کره آب شده هم روی این غذا می ریزن و شما هم می توانید امتحان کنید. چاشنی این غذا شیره انگوره و به غیر از شب یلدا معمولا به عنوان صبحونه تو روزای سرد استفاده می شود.

فوت و فن های دستور پخت خشیل

  1. این دسر را می توانید با کره محلی و مخلوط شکر ودارچین  وکمی زنجبیل سرو کنید.
  2. در بعضی مناطق به جای شکر و عسل، دوشاب (شیره انگور) به آن اضافه می‌کنند.
  3. دوستان خشیل یه غذا محسوب می شود و خیلی مقوی هست مخصوصا برای روزای سرد خیلی مناسب می باشد.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه انار پلو شب یلدا

از
18
دیدگاه