طرز تهیه آش شیر ساده و خوشمزه با نخود و گندم مرحله به مرحله

طرز تهیه آش شیر

 

یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که در روزهای خاصی در ایام سال تهیه می شود که بیشتر در ۱۰ اردبیهشت که چهل روز بعد از نوروز است را جشن چلمو برگزار می کنند و در این جشن در شیراز و کرمان و فارس تهیه می شود و هر کدام به دامن طبیعت می روند و یکی از آش های مرسوم در این روز آش شیر است. کرمانی ها در این روز به زیارت شاه خیراله می روند و از رسوم آنها در این روز پختن آش است. این آیین در شهر کرمان و بخش پاریز از توابع شهرستان سیرجان توسط مردم و رمه داران برگزار می شد اما آنها اعتقاد داشتن شیری که در اول فصل می دوشند را باید بین یکدیگر تقسیم کنند تا مایه ی خیر و برکت شود همچنین مردم عشایر و روستا ها به ویژه رمه داران حبوبات آش شیر را پشت الاغ ها می گذاشتند و به محل برگزاری جشن می رفتند و آنجا آش شیر را تهیه می کردند و بین همدیگر پخش می کنند بعد از صرف آش نیز با نواختن دایره و رقص و آواز خوانی این مراسم ادامه پیدا می کند هدف از این جشن برکت و بخشش، گردهمایی و دیدن آشنایان و رفع کدورت ها می باشد این آش شیر در تبریز و اراک و بسیاری از شهرها طبخ می شود و بسیار مقوی است. امروز در پارسی دی آش شیر با نخود و گندم را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

شیر۱ لیتر
نخود۱ پیمانه
گندم پوست کنده۲۵۰ گرم
کشمش بی دانه، گردو، بادامبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش شیر با نخود و گندم

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا نخود را از شب قبل بهتر است خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود همچنین گندم پوست کنده را نیز از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا هم راحت تر پخته شود و هم نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم: پخت نخود و گندم

نخود و گندم را آبکشی کنید و داخل یک قابلمه با گنجایش مناسب بریزید و ۱ لیتر آب به آن اضافه کنید و روی حرارت کم بگذارید تا نخود و گندم پخته شود و لعاب بی اندازد هر از چند گاهی مواد را هم بزنید تا ته نگیرد و اگر زمان کافی ندارید می توانید از زودپز استفاده کنید.

مرحله سوم: افزودن شیر

در ادامه وقتی آب اضافی حبوبات کشیده و آنها پخته و نرم شدند نمک اضافه کنید و هم بزنید حالا شیر را که از قبل داخل دمای محیط قرار دادید کم کم اضافه کنید و هم بزنید و صبر کنید تا آش جا افتاده شود.

مرحله چهارم: تهیه آش شیر

بعد از غلیظ شدن آش و جا افتادن آن از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر بکشید و آن را با کشمش و بادام و گردو تزئین کنید سپس سرو کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه آش شیر

  1. هر چقدر مغزیجات این آش بیشتر باشد خوشمزه تر می شود.
  2. آش باید کاملا غلیظ باشد و نباید آبکی باشد.
  3. موقع افزودن شیر پای گاز باشید هم بزنید تا شیر سر نرود.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه