طرز تهیه گلوکز خانگی ساده برای تهیه پاستیل و تافی به روش قنادی ها

دستور تهیه گلوکز خانگی

طرز تهیه گلوکز خانگی

 

گلوکز خانگی یکی از اجزای یک سری شیرینی پزی و یا حلواها می باشد که به صورت آماده در فروشگاه قنادی موجود است ولی شما شاید دسترسی نداشته باشید و می توانید به راحتی این گلوگز را در خانه تهیه کنید ولی دقت کنید اگر دوست دارید شبیه ورژن آماده شود همه مواد را اندازه کنید و کم و زیاد و یا جایگزین نکنید فقط دقت کنید شاید رنگ آن کمی با مدل های آماده فرق کند زیرا در آنها امولسیون زده می شود. شما می توانید در تهیه انواع پاستیل، بیسکویت ها و تافی ها از این گلوگز استفاده کنید اگر اندازه ها را رعایت نکنید گلوکز شما شکرک می زند اما گلوکز چیست یکی از قندهای مونوساکارید که دارای فرمول خاصی است و به دو نوع خوراکی و غیر خوراکی تقسیم می شود و برای قوام و براق کنندگی بیشتر به شیرینی و شربت بار استفاده می شود. امروز در پارسی دی گلوکز خانگی به روش قنادی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه گلوکز خانگی

  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • آبلیمو طبیعی ۲ ق غذا خوری
  • نمک ۱ پنس

طرز تهیه گلوکز خانگی برای تهیه پاستیل و تافی

مرحله اول: مخلوط کردن شکر و آب

ابتدا شکر و آب را داخل یک ظرف ریخته و با همزن دستی خوب مخلوط کنید تا شکر به خوبی در آب حل شود و مایع غلیظی بدست بیاد دقت کنید این مرحله را به خوبی انجام دهید زیرا هم زدن شکر به کشدار شدن آن کمک می کند.

مرحله دوم: جوشاندن مواد

در ادامه مواد را داخل یک قابلمه استیل یا قابلمه ضخیم ریخته و به مدت ۸ دقیقه روی حرارت قرار دهید شعله باید متوسط رو به بالا باشد و در این فاصله هر ۱ دقیقه یکبار مایع را کمی با قاشق چوبی هم بزنید.

مرحله سوم: افزودن آب لیموترش

بعد از گذشت ۸ دقیقه آب لیموترش طبیعی را که خودتان گرفتید به همراه نمک اضافه کنید تا مایع شروع به جوشیدن کند در این مدت کمی مواد را با قاشق هم بزنید، گلوگز در این زمان حباب های زیادی می زند و مانند کف در قابلمه به نظر می رسد.

مرحله چهارم: تهیه گلوگز خانگی

وقتی به این مرحله رسید ۴ دقیقه بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید سپس روی قابلمه یک پارچه کشیده تا رویه خشک نشود و برای چند ساعت در دمای محیط قرار دهید حالا آن را داخل ظرف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید و برای استفاده از نیم ساعت قبل از یخچال خارج کنید و بگذارید تا کمی شل شود سپس استفاده کنید.

نکات کلیدی در تهیه گلوکز خانگی به روش قنادی

  1. اگر بعد از روی حرارت برداشتن بلافاصله داخل شیشه بریزید شکرک می زند.
  2. دمای مناسب برای نگهداری گلوگز ۱۸ تا ۲۲ درجه می باشد.
  3. اگر به هر دلیلی با شکرک زدن گلوکز مواجه شدید، حدود ۱/۴ پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید و روی شعله قرار دهید تا دوباره به نقطه جوش برسد.
  4. پخت طولانی و ظرف نازک باعث کاراملیزه شدن شکر و در نتیجه تیره شدن رنگ گلوکز خواهد شد.
  5. بجای آبلیمو می توانید از همان اندازه از سرکه سفید یا ۱/۴ ق چای خوری کرم تاتار استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه

  • مامان ثمین و صبا ۲ سال پیش

    من درست کردم رنگش مثل عسل شده و سفته
    قابل استفاده هست؟؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      بله گلوگز روان نیست و غلظت دارد

      پاسخ