طرز تهیه شربت تمشک جنگلی خانگی گیلان مرحله به مرحله

طرز تهیه شربت تمشک

 

یکی از انواع شربت هایی می باشد که در گرمای تابستان بسیار خوشمزه و گوارا است. این میوه خوشمزه هم خانواده توت می باشد و از رنگ زرد تا رنگ سرخ مایل به سیاه از آن وجود دارد. این میوه خوشمزه در مناطق گرم و مرطوب در گیلان و مازندارن رویش پیدا می کند. طبع تمشک خشک و سرد است. نام های دیگر تمشک توت وحشی یا سه گلی می باشد که در گیلان و مازندارن به آن تمشک شمالی نیز گفته می شود. دقت کنید تمشک با شاتوت متفاوت است مزه این این دو میوه کاملا با هم متفاوت است و خواصی همچون حفظ سلامت قلب و عروق، کمک به رفع کم خونی، ضد سرطان، سلامت چشم، بهبود عملکرد سیستم عصبی از خواص بی شمار این میوه خوشمزه است. شما به راحتی می توانید در منزل شربت تمشک را تهیه کنید و به همراه عرقیجات مختلف آن را بپزید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شربت تمشک جنگلی خانگی گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

تمشک۱ کیلو گرم
شکر۱.۵ کیلوگرم
آب۱.۵ کیلوگرم
گلاب یا عرق بهار نارنج۱/۲ پیمانه

طرز تهیه شربت تمشک جنگلی یا گیلانی

مرحله اول: آماده سازی و مخلوط کردن

ابتدا تمشک ها را خوب بشورید برای این کار داخل لگن آب ریخته و آبکش کتید و چند بار این کار را انجام دهید و بگذارید تا خشک شود سپس داخل یک قابلمه ریخته و شکر را لا به لای آن بریزید و ۱ ساعت صبر کنید تا شکر حل و آب انداخته شود.

مرحله دوم: جوشاندن

در ادامه قابلمه تمشک را روی حرارت قرار دهید و آب را اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشد و کم کم تمشک ها نرم و له شوند وقتی به این مرحله رسید از روی حرارت بردارید و داخل یک صافی یک توری تمیز قرار دهید.

مرحله سوم: غلیظ شدن شربت

در ادامه با پشت قاشق تمشک ها را فشار دهید تا خوب آب آنها خارج و فقط تفاله در توری بماند سپس آب تمشک بدست آمده را مجدد روی حرارت قرار دهید و هم بزنید و مدام کف روی شربت را بگیرید.

مرحله چهارم: تهیه شربت تمشک گیلانی

در ادامه وقتی شربت شروع به غلیظ شدن کرد گلاب را اضافه کنید و بگذارید بجوشد تا غلیظ شود البته دقت کنید این شربت نباید نه خیلی غلیظ نه خیلی رقیق باشد سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید تا خنک شود برای تست غلظت می توانید مواد را بین دو انگشت قرار دهید اگر حالت چسبنده داشت از روی حرارت بردارید و در شیشه ریخت و در یخچال نگهداری کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شربت تمشک جنگلی خوشمزه

  1. اگر بعد از سرد شدن شربت رقیق بود نگران نباشید مجدد روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود.
  2. میزان شکر به ترشی و شیرینی تمشک های شما بستگی دارد.
  3. هر چقدر شربت غلیظتر شود ماندگاری بیشتری دارد.
  4. گرفتن کف روی شربت باعث افزایش کیفیت شربت تمشک در انتها می شود.
  5. حتما برای صاف کردن از توری نازک استفاده کنید تا دانه های تمشک وارد شربت نشود.
  6. اگر تمشک ها بعد از مخلوط کردن با شکر به اندازه کافی آب انداخت آب کمتری مصرف کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه