طرز تهیه رب آلوچه خانگی ترش و خوشمزه با آلوهای جنگلی

طرز تهیه رب آلوچه

 

یکی از چاشنی های خوشمزه ایرانی است که با آلو های جنگلی ترش با رنگ ها و طعم های مختلف پخته می شود. رب آلوجه جایگزین مناسبی برای رب انار است تا زمانیکه رب انار در دسترس ندارید یا می خواهید تنوعی در طعم غذا ها بدهید. این رب را با آلو های زرد ریز، آلوچه های سبز و ترش و آلو جنگلی های قرمز هم تهیه می کنند که هر کدام طعم و رنگ متفاوتی از شیرین، ملس و ترش را به ما می دهد بنا به ذائقه می توانید آلوی رب تان را انتخاب کنید. این رب با افزودن کمی گلپر می تواند جایگزین لواشک های بازاری برای کودکان باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه رب آلوچه گیلانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آلوچه۱ کیلوگرم
آب۱ لیوان
نمکبه اندازه دلخواه

طرز تهیه رب آلوچه خانگی ترش

مرحله اول: طبخ رب آلوچه

ابتدا آلوجه ها را شسته و اجازه می دهیم تا خشک شوند سپس برگ و ساقه آنها را جدا کرده و داخل قابلمه ای بریزید آب را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا آلوچه ها پخته شده و نرم شوند حالتی که احساس کنید گوشت آلوچه به راحتی از هسته جدا می شود در این زمان از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله دوم: طبخ رب آلوچه

حالا سبدی را روی قابلمه ای دیگر گذاشته و آلو ها را داخل سبد بریزید و به وسیله یک کفگیر آلو ها را مخلوط کرده و فشار دهید تا گوشت آلو ها از سبد عبور کرده و فقط هسته و پوست آلو باقی بماند. (این مرحله را به دقت انجام دهید تا آلو ها به طور کامل از سبد عبور کند و چیزی جز هسته و پوست باقی نماند.)

مرحله سوم: طبخ رب آلوچه

حالا آلو های صاف شده را روی حرارت قرار می دهیم تا با جوشیدن آب اضافی آن ها از بین برود و ربی غلیظ بدست آید. حالا بنا به ذائقه تان نمک بزنید و در ظروف شیشه ای خشک و تمیز و با دربی محکم که هوا نکشد ریخته و برای یکسال در یخچال نگهداری کنید.

ربی که در تصویر می بینید ربی است که با آلو  قرمز جنگلی تهیه شده است.

فوت و فن های دستور تهیه تهیه رب آلوچه

  • در مرحله عبور دادن از سبد اگر خیلی مواد خشک بود کمی آب جوشیده اضافه کنید. آلو ها هنگام صاف کردن باید غلظتی مانند یک سوپ را داشته باشند.
  • رب را در ظرف ترجیحا استیل یا مسی طبخ کنید و از ریختن رب در ظرف پلاستیکی و یا روئی خودداری کنید.
  • اگر غلظت رب شما مناسب باشد اصلا نیازی به افزودن نمک هم ندارید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه رب آلوچه خانگی ترش و خوشمزه با آلوهای جنگلی
4 (80%) 4 votes