خواص تمشک قرمز

خاصیت های تمشک قرمز و سیاه برای لاغری، پوست و مو

خواص تمشک

تمشک چه خواصی دارد؟

تمشک یا آب نبات طبیعی هزارا سال است که توسط بشر جمع آوری می شود. تمشک دارای رنگ زیبا، طعم شیرین و آبدار و قدرت آنتی اکسیدانی قوی می باشد که یکی از پرمصرف ترین میوه های دنیا شناخته می شود.

می خواهیم در این نوشته در مورد فواید بی نظیر تمشک مطالبی را برای شما قرار دهیم.

تمشک دارای رنگ های مختلف بوده که از گونه های قرمز و سیاه وجود دارد و همچنین به صورت رنگ ها ارغوانی و زرد و طلایی نیز یافت می شود. رنگ های تمشک دارای ترکیب منحصر به فردی از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشد.

خواص کلی تمشک برای سلامتی

برخی محققان می گویند که تمشک دارای فواید بی نظیری برای سلامت بدن می باشد، چون این میوه دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که می تواند از چشم در برابر آسیب نور آفتاب محافظت کند. کتون های موجود در تمشک باعث سرعت بخشیدن به کاهش وزن می شود.

می دانیم که مصرف میوه ها و سبزیجات باعث می شود تا خطر ابتلا به وضعیت نامطلوب سلامتی کاهش پیدا کند، ما می توانیم با افزایش خوراکی های گیاهی مانند تمشک، خطر ابتلا به چاقی و دیابت مفرط و همچنین آمار مرگ و میر را کاهش دهید. همزمان با مصرف سبزی و میوه ها نیاز است که ورزش کنید.

باعث افزایش قدرت مغز می شود.

تحقیقات نشان می دهد رابطه مثبتی بین مصرف فلاونوئیدهای موجود در میوه تمشک و حافظه وجود دارد. تمشک ممکن است روند کاهش توانایی شناختی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهد.

سلامت قلب را تضمین می کند.

طبق گزارش رسیده از مجله آمریکایی تغذیه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوراکی هایی که دارای مقدار زیادی از فلاونوئید هستند مانند تمشک باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی می شوند.

مقادیر اندک این ماده هم می تواند برای کاهش بیماری های قلبی مفید باشد. فلاونوئیدها، به ویژه آنتوسیانین‌ها، می‌توانند التهاب های قلبی و عروقی را کم کرده و فروکش کنند.

پلی فنل هایی که در میوه تمشک وجود دارد از جمع شدن پلاکت ها و کاهش فشار خون باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین پتاسیم موجود در تمشک از سلامت قلب انسان محافظت کرده.

باعث پیشگیری از سرطان است.

تمشک دارای آنتی اکسیدان های قوی می باشد که علیه رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. باعث می شود تا رشد تومورها متوقف شده و التهاب بدن را کم می کند. پلی فنل های قدرتمندی که از قلب در برابر بیماری ها محافظت می کند در این میوه به وفور یافت می شود. می توان انواع سرطان ها را مانند سرطان مری، ریه، دهان، حنجره، مخاط، رحم، لوزالمعده، پروستات و سرطان روده بزرگ را به کمک این میوه از بدن دور کرد.

خواص تمشک جنگلی برای دیابت

به کنترل دیابت کمک می کند.

تمشک دارای مقادیر زیادی فیبر است، فیبر به ثابت ماندن قند خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد کسانی که دیابت نوع یک دارند زمانی که مواد غذایی دارای فیبر مصرف می کنند سطح گلوکز خون پایین تری دارند و افراد دارای دیابت نوع دوم با مصرف فیبر می توانند سطح قند خون و انسولین شان را بهبود ببخشند.

خطر بروز رتینوپاتی را کاهش می دهد.

کسانی که دیابت دارند در معرض اختلالات و بیماری های مختلف قرار می گیرند. یکی از این اختلالات رتینوپاتی می باشد که عوارض آن آسیب به رگ های خونی در شبکیه ی چشم می باشد. شما می توانید با مصرف تمشک این آسیب را به حداقل برسانید.

خواص تمشک برای لاغری

میوه تمشک سیاه دارای فیبر بالا و چربی کم می باشد، این قضیه باعث می شود تا شما را سیر نگه دارد، همچنین باعث جلوگیری از ورود کالری های اضافی به بدن شما می شود. تمشک مملو از آب و پتاسیم است که می تواند از کم آبی بدن و عوارض آن جلوگیری کند.

به روند متابولیسم کمک می کند.

منگنز در تمشک به وفور یافت می شود که این امر به متابولیسم در بدن کمک می کند.

خواص تمشک سیاه برای موی سر

سلامت موها را بهبود می دهد.

تمشک دارای مقادیر زیادی فولات است، فولات در بدن به شکل گیری سلول های قرمز خون کمک می کند. همچنین فولیکول های مو برای سلامت و رشد خود نیاز به جریان خون مناسب و اکسیژن دارند. منیزیم و سیلیکون موجود در تمشک قرمز باعث بهبود کیفیت مو می شود. سیلیکون در چند هفته باعث ضخیم شدن موها می شود.

جلوی ریزش مو را می گیرد.

تمشک دارای مقادیر زیادی از ویتامین ب می باشد که این ویتامین برای داشتن موهای سالم ضروری است. تمشک در کاهش ریزش مو، ترویج رشد مو و جلوگیری از سفید شدن آن موثر است.

موها را درخشان می کند.

بیوتین در تمشک به وفور یافت می شود، شما می توانید برای درخشان کردن موهای خود از تمشک کمک بگیرید.

خواص تمشک برای پوست

تمشک به سلامت پوست سر کمک می کند.

ویتامین سی به میزان زیادی در تمشک یافت می شود، این ویتامین برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری است.

میوه تمشک روند پیری را کند می کند.

میوه هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند برای پوست بسیار مفید می باشند. تمشک یکی از این میوه ها محسوب می شود. این میوه باعث می شود تا اثرات مضر خورشید بر روی پوست بی اثر باشد. وجود ویتامین سی در این میوه برای جلوگیری از سرطان پوست بسیار موثر است.

کتون های موجود در تمشک قابلیت استفاده در لوازم آرایشی مختلف را دارا می باشد. این ویژگی ها به خاطر تیلیروساید می باشد که در تمشک وجود دارد.

میوه‌هایی مانند تمشک که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند برای پوست فواید زیادی دارند. مهم‌تر از همه این‌که از اثرات مضر خورشید بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. این بدان معنا است که اگر پوست حساسی داشته باشید، تمشک می‌تواند قرمزی آن را از بین ببرد.

وجود ویتامین C در تمشک باعث می‌شود که یک ماده‌ی خوراکی ایده‌آل برای جلوگیری از سرطان پوست باشد.

خواص تمشک برای مبارزه با اگزما

تمشک دارای خاصیتی می باشد که به طور معمول به داروهای ضدگیاهی اضافه شده تا با میکروب ها مبارزه کند. در طب سنتی برای درمان اگزما از تمشک کمک گرفته می شود.

تمزشک جنگلی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

دانه های تمشک دارای مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد. این امر باعث می شود که تمشک یک میوه بسیار عالی برای ناخن و مو و پوست باشد.

خاصیت های درمانی تمشک

از آسیب دیدن کبد جلوگیری می کند.

تمشک برای جلوگیری از بیماری های کبدی مخصوصا سرطان کبد مناسب است. این میوه کوچک و قدرتمند بوده و به سوختن چربی در ناحیه کبد کمک می کند.

وظیفه گوارش، سم‌زدایی و پیشگیری از بیماری ها را دارد.

فیبر و آب موجود در میوه تمشک از ایجاد یبوست پیشگیری می کند و باعث سالم نگه داشتن مجاری گوارش می شود. فیبر به مقدار کافی باعث دفع منظم مدفوع از بدن می شود. همچنین باعث می شود تا روزانه سموم بدن از طریق صفرا خارج شود.

مطالعات نشان می دهد که فیبر می تواند دستگاه ایمنی بدن را برای برطرف کردن انواع التهاب ها مفید باشد. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت می شود. زنان باید روزانه ۲۵ گرم و مردان ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است.

مفید برای سلامت چشم است.

خوراکی هایی که سرشار از ویتامین سی هستند به محافظت از چشم ها در برابر آسیب نور ماوراء بنفش به حفظ بینایی کمک می کنند. تمشک دارای آنتی اکسیدان زاگزانتین است که اشعه های مضر نور آبی را تصفیه می کند و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت چشم و بینایی دارد.

تمشک به بهبود باروری کمک می کند.

تمشک به دلیل داشتن ویتامین سی می تواند باعث بهبود باروری در مردان و زنان شود. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث افزایش سلامت اسپرم ها شده و عمل لقاح را بهبود می بخشد و همچنین خطر سقط جنین را کاهش می دهد.

باعث حفظ سلامتی بافت ها و عروق خونی می شود.

تمشک سرشار از ویتامین سی می باشد که به ترمیم بافت های پوست و بازسازی سلولی پوست، استخوان و رباط ها کمک می کند.

خواص ضد التهابی تمشک

تمشک به دلیل داران بودن خواص ضدالتهابی اش، از آسیب رسیدن به غشای سلولی پیشگیری کرده و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین تمشک باعث افزایش قدرت دستگاه ایمنی شده و به گوارش کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف تمشک

این میوه به دلیل دارای بودن ویتامین سی باعث افزایش قدرت کلی بدن در برابر ویروس ها و عفونت های روزانه می شود.

آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی موجود در این میوه به پاکسازی خون در بدن کمک می کند و از هجوم بی رویه ویروس ها جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان هایی مانند فنل ها و آنتوسیانین ها باعث افزایش سلامت کنونی بدن می شود.

احتمال ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می دهد.

تصلب شرایین بیماری است که به دلیل انباشت مواد مختلف مانند چربی، پلاک، سلول های ماکروفاژ در مرکز عروق خونی شکل می گیرد. این امر باعث می شود تا رگ های خونی بسته شده و جریان خون به سختی شکل بگیرد. تمشک می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

درد آرتریت را تسکین می‌دهد.

مطالعه صورت گرفته در کشور آمریکا نشان می دهد که پلی فنول های موجود در تمشک می تواند به حفاظت از غضروف ها کمک کند و باعث کاهش درد آرتریت شود. مصرف تمشک به طور منظم می تواند به درمان التهاب و حفظ سلامت مفاصل کمک کند. همچنین تمشک قرمز رنگ از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می کند.

به سلامت زنان کمک می کند.

تمشک برای زنان مفید است، مزایای زیاد تمشک در دوران بارداری توصیه شده است. در زنان باردار احتمال پاره شدن کیسه آب کمتر می باشد. احتمال زایمان طبیعی و عدم نیاز به فورسپس در افرادی که تمشک مصرف می کنند بالاتر است. زنان باردار در گذشته چای تمشک مصرف می کردند و در طول زایمان هیچ مشکلی را تجربه نمی کردند، بومی های آمریکا معتقد بودند که این چای به مقابله با حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند.

تمشک غنی از منگنز است.

منگنز در تمشک به مقدار زیاد وجود دارد. این ماده معدنی برای تسکین سندرم قبل از قاعدگی مفید بوده و از درد ناشی از آتریت جلوگیری می کند.

تمشک می تواند سطح کلسترول بد خون را نیز کنترل کند.