طرز تهیه گراتن سبزیجات بدون گوشت و مرغ، ساده و خوشمزه در فر

طرز تهیه گراتن سبزیجات

 

یکی از غذاهای خوشمزه و آسان می باشد که با سبزیجات دلخواه تهیه می شود در واقع گراتن یا گراتین ها یک نوع تکنیک آشپزی محسوب می شوند این روش این طور می باشد که روی غذا با پنیر و کره کاور می شود و در فر تهیه می شود. اصالت این غذا برای کشور فرانسه می باشد و این گراتن ها در همان ظرفی که غذا پخته می شود در همان نیز سرو می شوند. معنی این غذا در زبان فرانسوی به معنای رنده شدن است. وقتی در اصطلاح آشپزی می گوییم رنگ رویه غذا باید گراتینه شود یعنی باید طلایی شود. دقت کنید گراتن ها با سوفله ها کاملا متفاوت هستند. این روز ها به دلیل استفاده از مواد و غذاهای گیاهی برای تناسب اندام یا رژیم های خاص غذاهای گیاهی بشدت مورد استقبال گرفته است. گراتن سبزیجات نیز بسیار خوشمزه و مقرون به صرفه می باشد. امروز در پارسی دی گراتن سبزیجات بدون گوشت و مرغ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

کدو۳ عدد
گلم کلم۱ عدد کوچک
فلفل دلمه۱ عدد
قارچ۱۵ عدد
سیر۳ حبه
آرد۱ ق غذا خوری
شیر۱/۲ پیمانه
کره۳۰ گرم
پنیر پیتزابه مقدار لازم
پنیر پارمزان۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه گراتن سبزیجات بدون گوشت و مرغ

مرحله اول: تفت دادت کدو

ابتدا کدوها را خوب شسته و به دلخواه پوست را می گیرید یا با پوست به اندازه ریز خرد کنید سپس داخل تابه کمی روغن ریخته و کدوها را به همراه کمی نمک داخل تابه بریزید و تفت دهید تا نرم شود.

مرحله دوم: افزودن فلفل دلمه

در ادامه فلفل دلمه را بعد از شستن به صورت نواری یا ریز خرد کنید و به همراه کدوها تفت دهید تا نرم شوند درب تابه را نبندید و بگذارید تا آب سبزیجات به خوبی کشیده و پخته شود کدو ها و فلفل دلمه ها را به کمک انبر برگردانید تا طلایی و خوش رنگ شود سپس از تابه خارج کنید.

مرحله سوم: تفت دادن گل کلم

داخل یک قابلمه مقداری آب ریخته و کمی نمک بریزید و بگذارید تا به جوش بیاد گلم کلم ها را از قبل خوب شسته و ریز تر خرد کنید سپس برای ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید سپس در آبکش بریزید و آب سرد روی آنها بگیرید و داخل تابه جداگانه با کمی روغن تفت دهید.

مرحله چهارم: افزودن قارچ

قارچ ها را اسلایس کنید و داخل تابه با کمی نمک تفت دهید تا آب قارچ ها کشیده و نرم شوند سپس از تابه خارج کنید.

مرحله پنجم: تهیه سس گراتن

سیرها را پوست بگیرید و پوره کنید و داخل تابه با کره کمی تفت دهید تا عطر سیر بلند شود، در ادامه آرد را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود حالا شیر را کم کم اضافه کنید و مدام سریع هم بزنید تا سس کم کم غلیظ شود سپس در انتها پنیر پارمزان را بریزید و از روی حرارت بردارید.

مرحله ششم: پخت گراتن سبزیجات

کف ظرف مورد نظر را چرب کنید سپس سبزیجات را به صورت یکنواخت داخل ظرف بریزید و روی سبزیجات را با سس سفید کاور کنید و در انتها روی سس پنیر پیتزا بریزید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا گراتن پخته شود در انتها گریل را روشن کنید تا سطح غذا طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گراتن سبزیجات

  1. اگر دوست دارید این غذا را به صورت رژیمی میل کنید پنیر قابل حذف است.
  2. می توانید از هر نوع سبزیجات دلخواه در تهیه این گراتن استفاده کنید.
  3. در فر برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  4. شیر باید به دمای محیط برسد.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه