طرز تهیه برویشین تورش خوشمزه آش محلی ساده کردستان

طرز تهیه برویشین

 

یک آش بسیار خوشمزه است که برای استان کردستان می باشد. این آش بسیار خوشمزه است و به دلیل استفاده از بلغور و لپه بسیار مقوی است و می تواند به عنوان یک وعده کامل غذایی استفاده شود. شما می توانید با تهیه این غذا و یا آش خوشمزه با غذاهای محلی این استان آشنا شوید. در تهیه این آش از زردآلو یا پوره آن استفاده می شود. این آش در کردستان بسیار متداول و محبوب است و هم به عنوان پیش غذا و هم غذای اصلی سرو می شود و مطمئن باشید با یک بار تست کردن این آش عاشق طعم و مزه آن خواهید شد. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش برویشین تورش محلی کردستان را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لپه۱۰۰ گرم
بلغور۵۰۰ گرم
زردآلو۲۰۰ گرم
سرکه۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
روغن۳ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش برویشین تورش محلی کردستانی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا لپه را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید و بهتر است برای گرفتن بوی لپه آن را یکبار بجوشانید و کف آن را دور بریزید و آبکش کنید همچنین بلغور را نیز از چند ساعت قبل خیس کنید تا راحتر پخته شود. چند عدد زردآلو را برای تزئین کنار بگذارید و بقیه را داخل مخلوط کن ریخته و پوره کنید.

مرحله دوم: تفت دادن

داخل قابلمه مورد نظر کمی روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس بلغور شسته شده و خیس خورده را به همراه لپه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: پخت برویشین

در ادامه پوره زردآلو را نیز اضافه کنید و ۳ پیمانه آب روی مواد بریزید به طوری که روی مواد آب گرفته شود و نیازی به افزودن مجدد آب نباشد سپس ابتدا حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد و بعد حرارت را کم کرده و بگذارید لپه و بلغور خوب پخته و نرم شوند.

مرحله چهارم: تهیه برویشین

در ادامه وقتی همه مواد پخته و آش جا افتاده شد سرکه را اضافه کنید و به آش نمک و فلفل سیاه بزنید و بگذارید کمی بجوشد تا مزه ها به خورد هم برود سپس مزه آش را تست کنید و اگر تیزی سرکه خیلی زیاد بود می توانید کمی شکر اضافه کنید سپس از روی حرارت بردارید و با زردآلو ها تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه برویشین کردستان

  1. شما می توانید به دلخواه چند عدد زردآلو را خرد کنید و داخل آش بریزید.
  2. این آش غلیظ است و باید بگذارید تا آب اضافی آن تبخیز شود.
  3. می توانید از سرکه محلی و یا سفید برای تهیه این آش استفاده کنید.
  4. این غذا زعفران و یا رب ندارد ولی به دلخواه می توانید کمی زعفران برای خوش رنگ تر شدن اضافه کنید.
  5. پوره کرده زرد آلو باعث خوش رنگ شدن و طعم بهتر می شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه برویشین تورش خوشمزه آش محلی ساده کردستان
4.5 (90%) 2 votes