طرز تهیه کته قالبی زعفرانی مجلسی و رستورانی در فر و بدون فر

طرز تهیه کته قالبی

 

یکی از روش های تهیه برنج می باشد که به صورت قالبی که حتما باید با کمک یک قابلمه نچسب تهیه شود. شما می توانید کته قالبی را در فر یا روی گاز یا به کمک پلوپز تهیه کنید. شما می توانید قالب های کوچک تر تهیه کنید تا به صورت تک نفره کته را تهیه کنید. شما می توانید مقدار مواد اولیه را کم یا زیاد کنید تا کته در سایزهای مختلف داشته باشد. کته قالبی در کنار انواع خورش ها و کباب های ایرانی بسیار لذت بخش و خوشمزه می باشد و ظاهر بسیار مجلسی دارد این روش امروزه در رستوران های سنتی بسیار مرسوم است. امروز در پارسی دی کته قالبی زعفرانی مجلسی و رستورانی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۱ پیمانه
کره۲۵ گرم
روغن مایع۱ ق غذا خوری
زعفران غلیظ۲ ق غذا خوری
نمک۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه کته قالبی مجلسی و رستورانی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج را پاک کنید سپس با آب ولرم چندین بار خوب بشورید تا آب برنج زلال و شفاف شود. سپس نمک را به برنج اضافه کرده و برای چند ساعت می گذاریم تا برنج خیس بخورد.

مرحله دوم: جوشاندن برنج

آب برنج را تنظیم کنید باید ۱ بند انگشت بالای سطح برنج آب باشد سپس روی حرارت گذاشته و روغن مایع را اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاد در حین جوشیدن کف روی آن را مدام بگیرد و زعفران را دم بگذارید.

مرحله سوم: تهیه کته

وقتی آب داخل قابلمه تمام شد از روی حرارت بردارید. داخل یک کاسه کره نرم شده را به همراه زعفران بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود سپس ۱/۳ برنج را داخل کاسه ریخته و زعفرانی کنید سپس قابلمه قالبی مورد نظر را چرب کنید و برنج زعفرانی را کف آن بریزید و با کفگیر خوب سطح آن را صاف کنید سپس مابقی برنج سفید را روی آن بریزید و مجدد با کفگیر خوب صاف کنید.

مرحله چهارم: پخت کته قالبی بدون فر

قابلمه مورد نظر را روی حرارت ملایم به مدت ۴۰ الی ۴۵ دقیقه قرار دهید تا برنج دم بکشد سپس سینی مورد نظر را آماده کنید و کته قالبی را روی آن برگردانید و به دلخواه تزئین کنید و به همراه خورش و کباب دلخواه سرو کنید.

مرحله پنجم: تهیه کته قالبی در فر

برای تهیه کته قالبی در فر باید بعد از تمام شدن آب ظرف کته یا قالب مافین مورد نظر را با کمی کره و روغن خوب چرب کنید و مانند مراحل بالا برنج را داخل قالب ریخته و روی برنج را فویل بپوشانید و چند سوراخ ایجاد کنید سپس در فر قرار دهید ابتدا دما را روی ۲۰۰ درجه قرار دهید تا کمی بخار کند سپس به ۱۸۰ کاهش داده و در ۲۰ دقیقه بعد فویل را بردارید و کمی کره یا روغن روی برنج ریخته سپس از فر خارج کنید و داخل دیس مورد نظر برگردانید.

فوت و فن های دستور پخت کته قالبی بدون فر و با فر

  1. می توانید با افزودن کمی ماست چکیده ته دیگ خوش رنگ و نرمی داشته باشید.
  2. به همین روش می توانید با برنج آبکش نیز این کته را تهیه کنید.
  3. قالب و یا قابلمه مورد نظر حتما باید نچسب باشد.
  4. اگر از مدل آبکش برای تهیه کته استفاده می کنید برنج را کمی زنده تر بردارید تا شفته نشود.
  5. حرارت باید ملایم باشد تا ته دیگ خوش رنگ شود.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کته قالبی زعفرانی مجلسی و رستورانی در فر و بدون فر
5 (100%) 1 votes