طرز تهیه ماست بزه خورش مازندرانی ساده و خوشمزه با گوشت

طرز تهیه ماست بزه خورش

 

یکی از غذاهای سنتی مازندران است که همان طور که از نامش پیداست با ماست و گوشت گوسفندی تهیه می شود. در این غذا را به صورت اصیل از ماست گوسفندی و سیر تازه و ساقه سیر استفاده می کنند که بسیار خوشمزه می باشد به این خورشت ماست بست نیز گفته می شود و طعم و مزه آن فوق العاده می باشد در بعضی رسپی ها از تخم مرغ داخل خورش استفاده می شود و در بعضی رسپی ها حذف شده است. امروز در پارسی دی ماست بزه خورش را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت۵۰۰ گرم
ماست۵۰۰ گرم
سیر۴ حبه
پیاز۱ عدد
سبزی (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، شوید، اسفناج، نعنا)۵۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم
تخم مرغ در صورت تمایلدر صورت تمایل ۱ عدد

آرد۱ ق غذا خوری

طرز تهیه ماست بزه خورش

مرحله اول: پخت گوشت

ابتدا در قابلمه ای مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه روغن کمی تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود سپس گوشت گوسفندی خرد شده را به همراه پیاز تفت دهید تا گوشت کمی تغییر رنگ دهد سپس چند لیوان آب ریخته و اجازه دهید گوشت نیم پز شود وقتی نیم پز شد از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود.

مرحله دوم: تفت دادن سبزی

نیمی از گشنیز و نعنا و سیر خرده را داخل تابه ریخته و به همراه کمی روغن تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد سپس به گوشت سرد شده اضافه کنید در ادامه ماست و فلفل سیاه و نمک و زردچوبه و آرد را با هم مخلوط کنید (در صورت استفاده از تخم مرغ در این مرحله اضافه کنید) سپس به گوشت اضافه کنید.

مرحله سوم: پخت ماست بزه خورش

مجدد قابلمه را روی حرارت بگذارید تا زمانی که به جوش بیاد و مدام هم بزنید تا ماست سر نرود سپس باقی سبزی ها را که خرد کردید اضافه کنید و خوب هم بزنید و روی حرارت کم قرار دهید تا خورشت ماست بزه جا افتاده و غلیظ شود سپس به همراه برنج زعفرانی و سیر ترشی و سبزی خوردن میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت ماست بزه خورش

  1. افزودن تخم مرغ مانع بریدن ماست می شود.
  2. اگر طعم سیر تازه را دوست دارید می توانید مقدار بیشتری بریزید.
  3. از ماست چکیده محلی استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه