طرز تهیه برنجک خانگی خوشمزه و پفکی و رنگی به روش مازندرانی

طرز تهیه برنجک

 

یک نوع شیرینی مازندرانی می باشد که در مراسم های مختلف آن را تهیه می کنند این شیرینی خوشمزه و جذاب به نام های بادونه یا بهاردونه نیز بسیار معروف است. این شیرینی را خانم های هنرمند مازندارانی در روزهای عید برای پذیرایی از مهمان های خودشان تهیه می کنند شما می توانید برنجک را ساده یا ماننده عکس به شکل هندوانه برای شب یلدا تهیه کنید که هیچ فرقی در دستور ندارد فقط شما باید دو بار مواد را جداگانه تهیه کنید و به آن رنگ خوراکی بزنید اگر ساده دوست دارید می توانید رنگ غذا حذف کنید که در اون صورت شما برنجک ساده خواهید داشت. برنجک در شمال بعد از غذا با چای خورده می شود که بسیار لذیذ و دلچسب می باشد. برای تهیه برنجک فرقی نمی کند از چه نوع برنجی استفاده می کنید. امروز در پارسی دی برنجک بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۱ پیمانه
نمکبه مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم
رنگ خوراکی برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه برنجک پفکی و رنگی 

مرحله اول : آماده سازی برنج

ابتدا برنج را پاک کنید و چندین بار بشورید تا آب برنج زلال و شفاف شود سپس برای ۳ الی ۴ ساعت اجازه دهید خیس بخورد.

مرحله دوم : جوشاندن برنج

مقداری آب با توجه به حجم برنج داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا به جوش بیاد (اگر می خواهید دو رنگ درست کنید دو قابلمه بگذارید و برنج ها را جداگانه بریزید) وقتی آب جوش آمد برنج را داخل آب در جوش ریخته و مقداری نمک اضافه می کنیم برنج را بیشتر از مقدار همیشه بگذارید تا پخته شوند (وقتی برنج ها نرم شدند رنگ خوراکی را اضافه می کنید) سپس برنج را آبکش می کنیم.

مرحله سوم : خشک شدن برنجک

کف یک سینی نایلون پهن کرده و با کمک قلمو کمی چرب کنید سپس برنج آبکش شده را روی نایلون ریخته و کاملا پهن می کنیم اصلا نباید برنج ها روی هم انباشه شوند وگرنه بهم می چسبند. سینی را مقابل آفتاب یا روی شوفاژ بمدت ۲۴ ساعت قرار دهید تا برنجک خشک شود.

مرحله چهارم سرخ کردن برنجک

داخل یک شیر جوش یا قابلمه روغن ریخته و یک صافی یا توری دسته دار قرار دهید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس برنجک های خشک شده را داخل توری ریخته و اجازه دهید پف کنند سپس آن ها را روی دستمال روغن گیر قرار دهید. برنجک ما حاضر است اگر مدل یلدایی تهیه می کنید بعد از سرخ کردن دو رنگ آنها را داخل ظرفی ریخته و به شکل سه رنگ هندوانه در بیاورید و با شکلات چیپسی تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه برنجک

  1. اگر نمک زیاد داخل برنج ها بریزید بعد از سرخ شدن شور می شود.
  2. حتما برنج ها باید کاملا خشک شود وگرنه در موقع سرخ کردن اصلا پف نمی کنند.
  3. در موقع سرخ کردن برنجک ها آن ها را کم کم بریزید اگر روی هم انباشه شوند زود می سوزند و پف نمی کنند.
  4. حتما توری که استفاده می کنید دسته آهنی باشه اگر پلاستیکی باشد در موقع حرارت آب می شود.
  5. برنج هندی پف بیشتری می کند، با برنج ایرانی عطر و بو بیشتری دارد.
  6. برنجک را همراه با عسل و شاه دانه می توانید میل کنید.
  7. بش از حد سرخ نکنید وگرنه سفت می شوند.

همچنین ببینید 

طرز تهیه برنجک خانگی خوشمزه و پفکی و رنگی به روش مازندرانی
4.4 (87.5%) 8 votes