سه روش طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، فر و سولاردم

گوجه فرنگی خشک

 

یکی از روش های نگهداری گوجه برای زمان طولانی و استفاده آن در غذا ها به صورت خشک و پودر شده. گوجه فرنگی خشک سرشار از ویتامین اسید فولیک و مقادیر زیادی از ویتامین مورد نیاز بدن است که باعث می شود اشتها زیاد شود، ضعف و خستگی را برطرف کند و همچنین برای بیماران نقرص و رماتیسم توصیه شده است. اما کاربرد گوجه فرنگی خشک ما می توانید زمانی که قیمت گوجه فرنگی ارزان تر است آن را بگیرید و خشک کنید و برای انواع املت و استانبولی و پلوها استفاده کنید و یا آسیاب کنید و در تهیه انواع خورشت ها و سوپ استفاده کنید ولی برای خشک کردن آن چند روش وجود دارد که ما همه روش ها را در این پست به شما یاد می دهیم. امروز در پارسی دی طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، فر و سولاردم را آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوجه فرنگی۲ کیلوگرم
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه گوجه فرنگی خشک شده

مرحله اول : آماده سازی گوجه ها

گوجه فرنگی کاملا رسیده و قرمز را انتخاب کنید قسمت گل سبز رنگ گوجه را جدا کنید و خوب بشورید و روی دستمال نم گیر قرار دهید تا کاملا خشک شود سپس گوجه فرنگی را با رنده یا غذاساز و یا چاقو تیز برش بزنید سعی کنید قطر گوجه ها را کمی نازک بگیرید.

مرحله دوم : خشک کردن گوجه فرنگی در آفتاب

گوجه فرنگی ها اسلایس شده را روی پنجره سینی یا سینی معمولی با فاصله از هم بچینید و کمی روی آنها نمک بپاشید سپس سینی را در مجاورت هوا و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود در این روز ممکن است ۴ تا دو هفته بستگی به ضخامت گوجه فرنگی ها آنها خشک شوند حتما یکبار در روز گوجه فرنگی ها را پشت و رو کنید و برای اینکه شبنم روی آنها ایجاد نشود شب ها سینی را به خانه بیاورید و مجدد صبح در مقابل نور قرار دهید. برای اینکه در این روش گوجه فرنگی سیاه نشوند و کپک نزنند بهتر است آنها حتما با فاصله از هم بچینید و آنهایی را که زودتر خشک می شوند جدا کنید بیش از حد نگه داشتن آنها زیر نور باعث رنگ تیره گوجه ها می شود یا می توانید گوجه فرنگی را به نخ وصل کنید تا خشک شود.

مرحله سوم : خشک کردن گوجه فرنگی در فر

گوجه فرنگی اسلایس شده را با فاصله از هم داخل سینی فر روی توری یا سینی بچینید ولی بهتر است روی توری قرار دهید زیرا وقتی داخل سینی قرار دهید در حین فرآیند خشک شدن گوجه آب انداخته و باعث سیاه شدن آنها می شود پس اگر از توری استفاده می کنید سینی را داخل فر گذاشته تا آب گوجه داخل فر ریخته نشود کمی روی آنها نمک بزنید سپس داخل فر قرار دهید دما را روی کمترین حالت ممکن تنظیم کنید به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت قرار دهید تا کاملا خشک شود.

مرحله سوم : خشک کردن گوجه فرنگی با سولاردم

روی سه پایه کوتاه و بلند سولاردم گوجه را بچینید و داخل سولار قرار دهید سپس دکمه کانوکشن که همان شکل پنکه است را انتخاب کنید دما را روی ۱۱۰ درجه و زمان ۳۵ دقیقه تنظیم کنید و بگذارید تا گوجه ها خشک شوند وقتی زمان تمام شد درب سولار را باز نکنید و بگذارید ۱۰ دقیقه در سولاردم خاموش باقی بماند سپس گوجه ها را از روی توری جدا کنید.

فوت و فن های دستور تهیه گوجه فرنگی خشک

  1. بعد از خشک شدن گوجه فرنگی را داخل نایون یا ظرف دربسته قرار دهید تا طعم و تازگیش حفظ شود.
  2. می توانید گوجه ها را آسیاب کنید و به شکل پودر دربیاورید.
  3. گوجه فرنگی خشک شده را بهتر است در کابینت نگهداری کنید و حتما نمک بزنید تا خراب نشود.
  4. گوجه فرنگی خشک شده را داخل روغن زیتون نیز می توانید بگذارید.
  5. هر ۲ کیلوگرم گوجه به شما ۲۰۰ گرم گوجه خشک شده می دهد.
  6. شما می توانید از هواپز نیز برای خشک کردن استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
12
دیدگاه

  • Abrisham ۲ سال پیش

    سلام. وقتتون بخیر. هر چی تو سایت گشتم موفق نشدم که ایمیل شما رو پیدا کنم. خواستم بابت زحماتی که بابت این سایت کشیدین ازتون تشکر کنم. کلی رسپی گیاهی و بدون گوشت پیدا کردم و هر بار هم تحسین و هم دعاتون کردم. براتون آرزوی سلامتی و شادی دارم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      سلام وقت شما هم بخیر خیلی ممنون و خوشحالیم که رسپی ما برای شما مفید بوده.

      پاسخ
  • مرضیه ۲ سال پیش

    سلام و ممنون بابت مطلب مفیدتون
    فقط گوجه ها پخته نمیشه داخل فر قبل از خشک شدن؟ چون تو آفتاب تازه و خوب میمونه و خشک میشه ولی من جای آفتاب ندارم متاسفانه و دنبال دستور داخل فر بودم.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      نه عزیزم آب گوجه بر اثر حرارت از بین می رود و خشک می شود

      پاسخ