طرز تهیه پشت زیک خوشمزه با شکر و گردو به روش مازندرانی

پشت زیک

 

یک خوراک خوشمزه که مناسب دورهمی و شب یلدا می باشد که همان سوهان کنجدی می باشد ولی اصالت آن به مازندران بر می گردد نام زیک به معنی یک پرنده می باشد که زیستگاه آن در شمال کشور است و مازندارانی ها به خاطر رنگ این خوراکی به آن پرنده پشت زیک می گویند. پشت زیک یک خوراک خوشمزه و شیرین و بسیار مقوی است و می تواند جایگزین شیرینی صنعتی شود شما می توانید به دلخواه داخل پشت زیک گردو یا پسته ریخته و به خاطر فسفر موجود در پشت زیک برای افرادی که فعالیت ذهنی انجام می دهند بسیار مفید است این پشت زیک خوشمزه را می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید و در شب نشینی ها و دورهمی به همراه چای میل کنید. امروز در پارسی دی پشت زیک با شکر و گردو را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

کنجد۱.۵ پیمانه
شکر۱ پیمانه
کره۲۰ گرم
گردو خرد شده۱/۳ پیمانه
زعفران دم کرده۱ ق غذا خوری (دلخواه)

طرز تهیه پشت زیک

مرحله اول : آماده سازی کنجد

ابتدا کنجد را پاک کنید و بشورید و روی یک پارچه نخی ریخته تا کاملا خشک شود. سپس کف یک سینی فلزی را کمی چرب کرده تا وقتی پشت زیک حاضر می شود زمان زیادی ندارید. گوشکوب مورد نظر را هم کمی چرب کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم : تفت دادن کنجد

کنجد ها را داخل تابه بدون روغن ریخته و تفت دهید تا کنجد ها طلایی و برشته شوند حتما حرارت ملایم باشد و مدام هم بزنید تا کنجد ها نسوزند وقتی بوی کنجد بلند شد و یا اینکه کنجد ها شروع به صدا دادن و پریدن از تابه کردن یعنی کنجد ها برشته شدند و کافی می باشد کنجد ها طلایی را از روی حرارت برداشته و داخل یک ظرف بریزید.

مرحله سوم : کاراملی کردن شکر

داخل تابه شکر را ریخته و حرارت روی متوسط تنظیم می کنید تفت می دهیم تا شکر کم کم ذوب شود و کاراملی رنگ شود سپس به آن زعفران اضافه می کنیم و هم می زنیم بعد از آب شدن شکر حرارت را کم کنید و به آن کره را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم : افزودن کنجد

کنجد برشته را به همراه گردو خرده شده را اضافه می کنیم و تند تند هم می زنیم تا همه مواد خوب ترکیب شوند و خودش را بگیرد.

مرحله پنجم : تهیه پشت زیک

در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید چون کنجد سریع بسته و بسیار داغ است می شود مخلوط را روی سینی فلزی که از قبل چرب کردیم بریزید و با گوشکوب خوب بکوبید تا صاف شود و پشت زیک نازکی را تهیه کنید و سریع با چاقو چرب شده برش بزنید و کمی بعد که خنک شده با احتیاط از روی سینی جدا کنید و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه پشت زیک

  1. افزودن زعفران اختیاری می باشد برای طعم و رنگ بیشتر اضافه کنید.
  2. می توانید مقدار گردو را بیشتر بریزید و یا از پسته استفاده کنید.
  3. نکته مهم در کاراملی شدن شکر این است که نباید خیلی حرارت زیاد باشد و مدت زمان طولانی تفت دهید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه