طرز تهیه پنیر خانگی خوشمزه با ماست و سرکه سفید مرحله به مرحله

طرز تهیه پنیر خانگی

 

شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر بیاد ولی این کار نه به ابزار خاصی نیاز دارد نه خیلی سخت است فقط کافی است شما چند نکته را رعایت کنید تا پنیر بسیار خوشمزه در خانه تهیه کنید. پنیر از بریده شدن شیر حاصل می شود. شما می توانید برای اینک شیر ببرد از سرکه سفید یا ماست ترش استفاده کنید که ما به شما پیشنهاد می دهیم از ترکیب هر دو استفاده کنید بدین صورت که به هر ۱ کیلو شیر باید ۱ ق غذا خوری سرکه و ۳ ق غذا خوری ماست ترش اضافه کنید. برای کیفیت بالای پنیر حتما از شیر محلی استفاده کنید تا پر چرب باشد، شیرهای پاستوریزه پنیر خوبی به شما نمی دهد. امروز در پارسی دی پنیر خانگی خوشمزه و سالم را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید و نکات آخر آموزش را خوب مطالعه کنید.

مواد لازم

ماست۱ کیلوگرم
سرکه سفید۱ ق غذا خوری
ماست ترش۳  ق غذا خوری

طرز تهیه پنیر خانگی

مرحله اول : آماده سازی مواد پنیر خانگی

ابتدا ماست را از چند ساعت قبل داخل دمای محیط قرار دهید تا ترش شود.ب رای تهیه پنیر اگر سرکه خانگی دارید می توانید استفاده کنید زیرا کیفیت و طعم خیلی خوبی به پنیر می دهید.

مرحله دوم : جوشاندن شیر

شیر را داخل قابلمه تمیز و عاری از هر گونه چربی ریخته و شعله را روشن کرده می گذاریم تا شیر بجوش بیاید از پای گاز کنار نروید تا شیر سرریز نشود.

مرحله دوم : اضافه کردن ماست و سرکه

مهم ترین مرحله درست کردن پنیر خانگی همین مرحله می باشد وقتی ماست و سرکه را اضافه می کنیم نباید شیر بجوشد و قل بزند. زیر حرارت را خیلی کم کنید و ماست و سرکه را اضافه کرده و هم بزنید حالا باید صبر کنید تا شیر بریده شود.

مرحله سوم : تهیه پنیر خانگی

وقتی شیر بریده شد یک صافی را داخل یک لگن کوچک قرار دهید داخل صافی یک پارچه تمیر و نخی انداخته و با کمک ملاقه یا کفگیر شیر های بریده شده را داخل پارچه بریزید سپس یک بشقاب روی پنیر بگذارید و جسم سنگینی را روی بشفاب قرار دهید تا آب اضافه آن خارج و فشرده شود بمدت ۴۵ دقیقه بگذارید در این حالت بماند.

مرحله آخر

بعد از گذشت ۴۵ دقیقه پنیر ما حاضر است پنیر را از دستمال نخی بیرون بیاورید و برش بزنید. آب خارج شده از پنیر را داخل ظرف مورد نظر بریزید و نمک اضافه کنید (میزان اضافه کردن نمک باید در حدی باشد که شور شود) سپس برش های پنیر را داخل آب و نمک بمدت ۲ روز قرار دهید تا مزه دار شود بعد از گذشت ۲ روز پنیر خوشمزه ما حاضر است. پنیر خانگی را با نان تازه و گردو میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه پنیر خانگی

  1. اگر زمان جوشیدن شیر، ماست را اضافه کنید پنیر مانند سنگ سفت خواهد شد.
  2. این مقدار را می توانید چندین برابر کنید و پنیر خانگی بیشتری تهیه کنید.
  3. می توانید فقط ماست و یا فقط سرکه بزنید.
  4. اصلا نباید به شیر در حال جوش نمک بزنید.
  5. پنیر خانگی با این روش شبیه پنیر لاکتیکی می باشد.

 

از
70
دیدگاه

  • ریحانه علیزاده ۱۰ ماه پیش

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم

    پاسخ