مواد غذایی فاسد نشدنی

غذاهای خراب نشدنی

غذاهایی که فاسد نمیشن

غذاهای فاسد نشدنی مانند کنسروها و میوه های خشک عمر طولانی دارند و برای جلوگیری از خراب شدن نیازی به یخچال ندارند و می توانید آن ها را در دمای اتاق، در هر جایی مانند قفسه کابینت نگهداری کنید. در جاهایی که امکان استفاده از محصولات خراب شدنی مانند گوشت تازه، لبنیات، سبزیجات و … نیست، اهمیت این غذاهای فاسد نشدنی مشخص می شود.

علاوه بر این، خوراکی های خراب نشدنی در مواقع اضطراری نیز بسیار پراهمیت هستند. به عنوان مثال زمانی که بخواهیم به مناطق سیل زده و یا زلزله زده مواد خوراکی ارسال کنیم، به دنبال غذاهایی مانند کنسرو هستیم چون برای خراب نشدن احتیاجی به یخچال ندارند. در این مطلب می خواهیم ۸ مورد از این غذاهای فاسد نشدنی و پرطرفدار را عنوان کنیم. با ما همراه باشید.


لوبیا خشک و کنسرو شده

لوبیا خشک و کنسرو لوبیا از بهترین مواد غذایی فاسد نشدنی هستند که طرفداران بسیار زیادی هم دارند. لوبیای کنسرو شده را می توان به مدت ۲-۵ سال در دمای اتاق نگه داشت در حالی که لوبیای خشک بسته به بسته بندی می تواند ۱۰ سال یا بیشتر نیز سالم باقی بماند. لوبیا منبع عالی فیبر، پروتئین های گیاهی، منیزیم، ویتامین B، منگنز، آهن، فسفر، روی و مس هستند. علاوه بر این، با اغلب غذاها بسیار خوب جفت شده و طعم بی نظیری به سایر غذاها نیز می بخشد.

همچنین بخوانید: طرز تهیه خوراک لوبیا


کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است و طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد. اگرچه دمای ذخیره سازی می تواند بر ماندگاری تأثیر بگذارد، اما کره بادام زمینی را می توان تا ۹ ماه در دمای اتاق نگهداری کرد. کره بادام‌ زمینی طبیعی که حاوی مواد نگهدارنده نباشد، تا ۳ ماه در دمای ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ ° C) و تنها ۱ ماه در دمای ۷۷ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتی گراد) سالم باقی می ماند. طبق آمار وزارت کشاورزی ایالات ‌متحده (USDA)، کره بادام زمینی به مدت ۱ سال در دمای اتاق می ‌ماند در حالی که کره بادام هندی فقط تا ۳ ماه بدون خراب شدن باقی می ماند.

کره بادام زمینی، منبع غنی از چربی‌ های سالم، پروتئین، ویتامین ‌ها، مواد معدنی، و ترکیبات قوی گیاهی از جمله آنتی ‌اکسیدان‌ها فنولی، که ترکیباتی هستند که از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب بi وسیله مولکول ‌های ناپایدار به نام رادیکال‌ های آزاد محافظت می ‌کنند.


میوه و سبزیجات خشک

اگرچه بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه دارای ماندگاری کوتاهی هستند، اما میوه ها و یا سبزیجات خشک شده غیر قابل پوسیدگی محسوب می شود. با نگهداری صحیح، بیشتر میوه های خشک شده را می توان با اطمینان تا ۱ سال در دمای اتاق نگه داشت و سبزیجات خشک را نیز می توانید حدود نیمی از این مدت نگه دارید.

میوه های خشک مانند توت خشک، سیب خشک، پرتقال خشک و… طرفداران بسیار زیادی دارند و اغلب افراد در کنار میوه تازه، از خشک شده آن نیز استقبال می کنند.  میوه و سبزیجات خشک شده یک گزینه بسیار خوب برای میان وعده هستند و شما را مهمان طعم های بی نظیری خواهند کرد. با در دست داشتن سبزیجات خشک می توانید هر زمان که سبزی تازه در اختیار نداشتید، آن را به سوپ یا هر غذای دیگر اضافه کرده و نوش جان کنید.


ماهی کنسرو شده

اگر چه ماهی یکی از غذاهای سرشار از مواد مغذی و روغن های سالم است، اما در فرم کنسرو شده نیز می توان از آن استفاده کرد. به طور معمول می توان ماهی کنسرو شده را تا ۵ سال در دمای اتاق نگهداری کرد. علاوه بر این، بسته بندی شدن تن ماهی در قوطی های کوچک باعث شده که به راحتی در کوله پشتی قرار گرفته و در بسیاری از موارد به عنوان یک غذای مقوی  و در عین حال قابل حمل و آماده به شمار آید.


آجیل و دانه های مقوی

آجیل و دانه های مقوی یکی دیگر از مواد فاسد نشدنی هستند که بسیار هم مقوی هستند.  این مواد مغذی با دارا بودن کالری بالا یک گزینه خوب برای گذراندن اوقات گردش محسوب شده و ماندگاری بسیار بالایی هم دارند.

به طور متوسط آجیل در دمای اتاق (۶۸ درجه فارنهایت یا ۲۰ درجه سانتیگراد) تقریبا ۴ ماه قابل نگهداری و قابل مصرف است، این در حالی است که ماندگاری بین آجیل های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال در دمای ۶۸ درجه فارنهایت بادام هندی یک ماندگاری شش ماهه دارد، در حالیکه پسته در همین دما، حدود یک ماه دوام می آورد و خراب نمی شود.


غلات

غلات کامل مانند جو دو سر، برنج و جو از ماندگاری بسیار طولانی تری نسبت به سایر منابع کربوهیدرات محبوب اما فاسد شونده مانند نان برخوردار هستند و آنها را به یک انتخاب هوشمندانه برای ذخیره طولانی مدت مواد غذایی تبدیل می کند.

به عنوان مثال، برنج قهوه ای را می توان در دمای ۵۰-۷۰ ℉ (۱۰-۲۱ ℃) تا ۳ ماه نگه داشت در حالی که فارو (نوعی دانه گندم) تا ۶ ماه در دمای اتاق دوام می آورد.

شما می ‌توانید این غلات را به سوپ، سالاد، و خوراک اضافه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. علاوه بر این، خوردن دانه ‌های کامل می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌ های قلبی و سرطان ‌های خاص را کاهش دهد.


سبزیجات و میوه های کنسرو شده

استفاده از کنسرو برای بسته بندی سبزیجات و میوه ها یکی از راه های بالا بردن ماندگاری این موادغذایی است. گرمای استفاده شده در هنگام کنسرو شدن، میکروارگانیسم های مضر را از بین می برد و مهر و موم مشخص مواد غذایی کنسرو شده باعث می شود باکتری های جدید راهی برای از بین بردن محتویات قوطی کنسرو نداشته باشند.

ماندگاری میوه ها و سبزیجات کنسرو شده بستگی به نوع محصول دارد. به عنوان مثال، سبزیجات کنسرو شده با اسید کم، از جمله سیب زمینی، هویج، چغندر و اسفناج، ۲-۳ سال در دمای اتاق دوام می آورند. از طرفی، میوه های کنسرو شده حاوی اسید زیاد مانند گریپ فروت، سیب، هلو، انواع توت ها و آناناس فقط ۱۲-۱۸ ماه بدون خراب شدن دوام می آورند. همین امر در مورد سبزیجات بسته بندی شده در سرکه مانند کلم ترش ، سالاد سیب زمینی آلمانی و سایر ترشی های مخلوط نیز صدق می کند.

لازم است در هنگام خرید کنسروهای میوه بسته بندی شده در آب یا آب میوه های ۱۰۰ درصد خالص را انتخاب کنید و تا جایی که امکان دارد سبزیجات کنسرو شده با سدیم کم را بخرید.


سوپ

سوپ های کنسرو شده یا خشک یکی دیگر از مواد غذایی پر مصرف و پر استفاده است. اکثر سوپ های کنسروی دارای اسید کم است و تا ۵ سال قابلیت ماندگاری در دمای اتاق را دارد. البته سوپ کنسروی حاوی گوجه فرنگی از این قانون مستثنی است و عمر ماندگاری آن ها حدود ۱۸ ماه است. اگرچه بیشتر مخلوط سوپ خشک شده ماندگاری حدود یک سال دارند، بهتر است برچسب های روی محصول را برای تاریخ انقضا آن ها بررسی کنید.

سوپ های کنسروی یا خشک شده ای را انتخاب کنید که سرشار از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات و لوبیا هستند، البته دقت کنید نوع سوپ انتخابی تان حاوی سدیم کم باشد، چرا که مصرف زیاد نمک می تواند به سلامتی تان آسیب برساند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه سوپ جو

 

source : healthline

  • خانم حسینی ۲ سال پیش

    سلام کنسرو خوراک لوبیا چینی و قرمه سبزی میخواستم

    پاسخ