خواص و مضرات خرفه ، 20 خاصیت خرفه برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها

خواص خرفه

خواص خرفه , مضرات خرفه , خاصیت ها و زیان های خرفه , o hw ovti

خرفه

آشنایی با خرفه

خرفه گیاهی است که در دسته بندی خرفه ئیان دسته بندی می شود و نوعی علف یک ساله است که گونه های فراوانی دارد و در مقابل خشکی بسیار مقاوم است. جالب است بدانید که بین ۴۰ تا ۱۰۰ گونه از این گیاه در سراسر زمین موجود می باشد.

خرفه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص خرفه را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص خرفه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص خرفه

تقویت و سلامت استخوان ها

خرفه به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ضعف استخوان ها باشد. در خرفه کلسیم ، منیزیم ، آهن و منگنز به وفوریافن می شود. این مواد برای تحکیم استخوان ها بسیار موثر است. اگر می خواهید از پوکی استخوان در امان باشید بهتر است از خرفه استفاده کنید.

محافظت از پوست

خرفه می تواند برای درمان مشکلات پوستی موثر باشد. از خرفه می توان به عنوان یک درمان موضعی استفاده نمود. چرا که دارای ویتامین آ می باشد.

رژیم لاغری و کاهش وزن

خرفه به دلیل داشتن کالری پایین برای کاهش وزن مناسب است ، چرا که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند بهتر است از خرفه استفاده کنند. چرا که به دلیل داشتن کالری کم برای رژیم غذایی مناسب است.

درمان جای نیش مار و زنبور

خرفه سرشار از ویتامین آ می باشد و به همین جهت برای درمان التهابات ناشی از نیش زنبور و مار می توان از خرفه استفاده کرد.

خواص خرفه

بهبود گردش خون

خرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش دهید. افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود.

سلامت دستگاه گوارش

کسانی که از مشکلات گوارشی زیادی رنج می برند می توانند از خرفه در درمان مشکلات گوارشی خود استفاده کنند. در طب سنتی چینی از خرفه برای درمان بیماری های گوارشی مختلف مانند اسهال ، خونریزی ، بواسیر ، اسهال خونی و … استفاده می شود.

خواص خرفه

پیشگیری از اختلالات رشد کودک

بالا بودن اسیدهای چرب امگا سه در کودکان باعث می شود تا اختلالات مربوط به رشد آنها کنترل شود. چرا که تحقیقات این امر را تا حدودی ثابت کرده است. اگر شما هم می خواهید کودک خود را در مقابل اختلالات رشد در امان بدارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی استفاده کنید.

درمان مشکلات روده ای

کسانی که از مشکلات روده ای رنج می برند می توانند با مصرف خرفه به درمان مشکلات روده ای خود بپردازند. شما می توانید خرفه را درژیم غذایی خود قرار دهید.

سلامت چشم ها

در خرفه ویتامین آ به مقدار کافی یافت می شود همین امر باعث می شود تا به سلامت چشم شما کمک کند. خرفه می تواند برای درمان بیماری های تباهی لکه ی زرد و آب مروارید بسیار موثر باشد.

درمان کم خونی

کسانی که از کمبود آهن در بدن رنج می برند همیشه دچار کم حالی هستند و رنگ پریده به نظر می رسند ، اگر می خواهید از بیماری کم خونی در امان باشید خره مصرف کنید.

رفع چین و چروک پوست

خرفه باعث می شود تا سلامت پوست شما تضمین شود ، چین و چروک صورت شما کاهش پیدا کند و لکه های پوستی ناپدید شود.

خواص ضد سرطانی

برای درمان سرطان نیز می توان از خرفه استفاده نمود. سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان می باشد که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. برای پیشگیری از سرطان راه حل های مختلفی وجود دارد. خرفه به دلیل داشتن ویتامین های آ و سی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در خرفه با سرطان ریه و سرطان دهان مقابله می کند. خرفه دارای رنگ دانه بتالائین می باشد که باعث ایجاد رنگ های زرد و قرمز می شود. مواد ذکر شده باعث می شود تا از جهش رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان شود.

محافظت از قلب

خرفه به دلیل داشتت اسیدهای چرب امگا سه می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. روش های مختلفی برای بهبود قلب وجود دارد. اسیدهای چرب امگا سه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین این عنصر باعث می شود تا تعادل کلسترول در بدن به شکل ویژه ای برقرار شود.

کسانی که در طول رژیم خود از امگا سه استفاده می کنند خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند. همچنین امگا سه باعث کاهش تصلب شرایین می شود. این امر باعث می شود تا از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری شود.

خواص خرفه

درمان فشار خون

جالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث می شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کرده و قلب شما در آرامش به سر ببرد.

خواص خرفه برای دیابت

گیاه خرفه برای تشنگی بیماران دیابتی بسیار مناسب است و قند و خون آن ها را برطرف می کند. اگر مشکل دیابت دارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی خود استفده کنید. البته مصرف دانه و تخم خرفه هم همین تاثیرات را دارد.

خواص خرفه برای مو

یکی از خواص خوب دیگر خرفه برای ریزش مو می باشد. زیرا منبع خوبی از آهن است و بدن در صورت تامین بودن آهن سرعت ریزش کاهش پید می کند و از بروز طاسی نیز در مردان و زنان جلوگیری می کند. خرفه برای موهای شکننده و حساس بسیار منسب است و تاثیرات منفی بعد از دکلره کردن را کاهش می دهد.

خواص خرفه برای پوست

برگ های خرفه دارای ویتامین A می باشد  و به عنوان یک داوری طبیعی و ضد التهاب برای پوست و آکنه و جوش است. گیاه خرفه را می توانید به صورت ماسک روی صورت قرار دهید و تا جوش و چین و چروک صورت از بین برود.

خواص خرفه برای زنان

طبق جدید ترین مطالعات انجام شده دنه خرفه تاثیر زیادی کاهش و مقدار خونریزی رحم داشته باشت و همچنی از خونریزی اعضای بدن جلوگیری می کند. زنانی که در دوران قاعدگی خونریزی شدیدی دارند می توانید از خرفه استفاده کنید و علاوه بر آن خرفه مشکلات ترشح واژن را نیز بهتر می کند

خواص خرفه برای کبد

یکی از خاصیت های مهم خرفه ضد کرم بودن آن می باشد و متخصص ها خرفه را برای کبد بسیار مفید می دانند و در طب سنتی نیز عقیده دارند خرفه برای تسکین درد کبد مناسب است و برگ های آن عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

مضرات خرفه

خواص خرفه

اگزالات

خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.  اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید. ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد. یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

همچنین ببینید