خواص و مضرات عدس برای پوست ، لاغری ، کم خونی ، قلب و سرطان

خواص و مضرات عدس

خواص و مضرات عدس , عدس , خواص عدس , مضرات عدس , khavas adas , o,hw uns

عدس

آشنایی با عدس

عدس گیاه کوچکی است که در خاک هایی که تقریبا هیچ گیاهی پرورش نمی یابد کاشته می شود. این گیاه مانند نخود و انواع لوبیاها از خانواده حبوبات می باشد ، جالب است بدانید که عدس یکی از قدیمی ترین حبوباتی است که روی زمین کشت شده است.

نام علمی این حبوبات لنس کیولیناریس مدیک می باشد و از جمله خانواده باقالاییان است. عدس با نام های مرجو و مرجمک نیز شناخته می شود. این حبوبات مفید در کشورهای جنوب شرق آسیا به مقدار زیاد کاشت می شود و از محبوبیت زیادی در این کشورها برخوردار است.

عدس دارای فواید مختلفی می باشد که برای داشتن سلامتی و طول عمر طولانی مفید است. عدس به عنوان یکی از پر مصرف ترین حبوبات شناخته می شود که در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. معروف ترین غذاهایی که با عدس طبخ می شوند عدسی و عدس پلو هستند.

عدس گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص عدس در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص عدس

زیاد شدن سوخت و ساز بدن

عدس دارای ویتامین ب ۶ می باشد که نقش مهمی در سوخت و ساز دارد ، این ویتامین باعث سوخت و ساز مناسب در بدن شده و باعث افزایش آن می شود.

جلوگیری از ابتلا به دیابت

همانطور که بالا گفته شد عدس برای پایین آوردن قند خون مناسب است چرا که شاخص گلوکز آن کم است. کسانی که به بیماری دیابت نوع دوم گرفتار هستند می توانند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند ، چرا که این حبوبات دارای فیبر کافی می باشد و باعث می شود که قند خون شما کنترل شود. همچنین اگر می خواهید از دیابت جلوگیری کنید بهتر است عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

جلوگیری از ابتلا به یبوست

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که یبوست می گیرید بهتر است فیبر مصرفی روزانه خود را افزایش دهید ، عدس دارای فیبر زیادی می باشد که باعث می شود تا حرکت روده ها آسان تر شده و همچنین از یبوست پیشگیری می کند.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

عدس به بدن کمک می کند تا سلامت قلب و عروق حفظ شود. بیماری های قلبی عامل مهمی در مرگ و میر افراد در جهان می باشد. خیلی از افراد به دلیل سبک غذایی نادرست به بیماری های قلبی عروقی گرفتار می شوند. فیبر موجود در عدس برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی مناسب است.

بازسازی سلول های مرده

عدس را می توان با دیگر خوراکی های دیگر ترکیب نمود ، عدس یک منبع عالی از پروتئین می باشد که می تواند به ترمیم سلول های بدن کمک کند. برای بخش های آسیب دیده بدن که نیاز به ترمیم دارند مصرف عدس کارآمد است.

سلامت و تقویت دستگاه گوارش

این حبوبات خوشمزه دارای فیبر زیادی می باشد که فیبر برای دستگاه گوارش ضروری است. فیبر باعث می شود تا حرکت روده ها به شکل صحیح تری انجام شود و مواد مغذی موجود در بدن به راحتی جذب بدن شود.

تعادل کلسترول بد و خوب خون

یکی از خواص عدس پایین آوردن کلسترول بد خون می باشد ، این حبوبات دارای فیبر می باشد که باعث می شود تا تصلب شرایین در بدن رخ ندهد. شما می توانید به جای استفاده از گوشت که مضر می باشد عدس را جایگزین آن کنید ، عدس باعث می شود تا کلسترول خوب خون افزایش پیدا کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

عدس دارای آنتی اکسیدان های متنوع و همچنین فیتواستروژن می باشد که برای پیشگیری از بیماری سرطان موثر است. این حبوبات خوشمزه می تواند از سرطان های پروستات ، سینه جلوگیری کند. چرا که آنتی اکسیدان های موجود در این حبوبات با استرس اکسیداتیو موجود در بدن مبارزه می کند.

جلوگیری از ابتلا به کم خونی

اگر از کم خونی رنج می برید بهتر است عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، عدس دارای آهن می باشد که برای حفظ گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی بسیار موثر است.

ایجاد تعادل در قند خون

اگر بخواهیم بگوییم که عدس برای افرادی که دیابت دارند خوب است یا نه ، به دلیل شاخص گلوکز موجود در این حبوبات باید به جرات عنوان کنیم که عدس می تواند برای کسانی که بیماری دیابت دارند بسیار مفید باشد. این حبوبات باعث کاهش قند خون بدن می شود.

پیشگیری و درمان بیماری سلیاک

این حبوبات عالی عاری از گلوتن است ، گلوتن یک نوع پروتئین محسوب می شود که باعث ایجاد بیماری سلیاک می شود. عدس می تواند با این عارضه به راحتی مبارزه کند و یک گزینه بسیار مناسب برای درمان این بیماری باشد.

شادابی و جوانسازی پوست صورت

این حبوبات دارای آنتی اکسیدان مختلف می باشد که می تواند بدن انسان را در برابر عوامل مخرب زا نجات دهد. عدس دارای آنتی اکسیدان های ویژه ای برای مقابله با رادیکال های مضر بدن می باشد. عدس باعث می شود تا چین و چروک پوست کمتر شده و پوست شاداب و جوان باقی بماند

رژیم لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص بی نظیر این حبوبات کمک به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می باشد چرا که عدس دارای کربوهیدرات می باشد که باعث تنظیم کردن میزان چربی و قند خون شما می شود. این خوراکی ایده آل را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

سلامت مادر و جنین

عدس یک منبع عالی اسیدفولیک محسوب می شود که برای سلامت مادر و جنین مفید است ، اسیدفولیک باعث می شود که رشد جنین درون رحم به شکل سالم تری انجام شود.

تقویت سیستم دفاعی بدن

اگر می خواهید دستگاه ایمنی قوی داشته باشید که سپر دفاعی مناسبی در برابر ویروس ها و میکروب ها باشد عدس مصرف کنید

جلوگیری از فشار خون بالا

کسانی که بیماری فشار خون دارند می توانند عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهند. چرا که پتاسیم موجود در عدس با فشار خون بالا مبارزه می کند و آن را کاهش می دهد. فشار خون را باید جدی گرفت چرا که یک بیماری خطرناک و خاموش می باشد که منجر به سکته مغزی و فلج شدن می شود.

تقویت و حفاظت از مغز

در بدن انسان منیزیم نقش مهمی دارد ، چرا که مربوط به سیستم سلول های عصبی می باشد. منیزیم باید در بدن وجود داشته باشد تا بازسازی سلول های مغزی صورت پذیرد. عدس دارای منیزیم می باشد که برای حفظ سلامت مغز انسان مفید بوده و از بیماری های مختلف ذهنی مانند فراموشی جلوگیری می کند.

بالا بردن انرژی بدن

اگر می خواهید انرژی روزانه خود را تامین کنید بهتر است عدس مصرف کنید ، این حبوبات عالی دارای کربوهیدرات می باشد که می تواند انرژی روزانه بدن شما را به راحتی تامین کند.

مضرات عدس

غلظت خون

همانطور که در مقاله بالا مشاهده کردید عدس خواص بسیار زیادی برای بدن دارد اما این دلیل نمی شود که در مصرف آن زیاده روی کنید. مصرف افراطی عدس می تواند باعث غلیظ شدن خون و در نتیجه حرکت کندتر خون در رگ ها شود.

همچنین ببینید

خواص نخود