خواص و مضرات گزنه ، 16 خاصیت گزنه برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن

خواص گزنه

خواص گزنه , عوارض و مضرات گزنه , خاصیت ها و زیان های گزنه , o hw cki

خواص و مضرات گزنه

گزنه گیاهی علفی و پایا با ساقه ای منشعب می باشد که با نام علمی اورتیکا دیوئیکا شناخته می شود. ارتفاع گزنه در برخی مناطق به ۱ متر و نیم متر می رسد. این گیاه در مناطق آفریقا ، اروپا ، آسیا و شمال آمریکا به وفور یافت می شود.

برگ ، سر شاخه های گلدار و ریشه این گیاه دارای خاصیت دارویی می باشند. گزنه سرشار از ویتامین و املاح می باشد و ویتامین دی در آن به وفور یافت می شود. همچنین در گزنه کربوهیدرات و پروتئین و اسید آمینه وجود دارد.

گزنه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص گزنه را برایتان در دسته بندی خواص گیاهان دارویی جمع آوری کرده ایم ، در ادامه با سایت پارسی دی همراه باشید.

خواص گزنه

سلامت دستگاه گوارش

التهاب های دستگاه گوارش باعث می شود تا در سلامت گوارش انسان اختلال ایجاد شود و سبب رشد باکتری های مضر شود. شما می توانید با مصرف چای گزنه که دارای خواص ضدالتهابی می باشد به تنظیم هاضمه کمک کرده و بیماری های گوارشی نظیر یبوست ، اسهال و مشکلات معده را درمان کنید. زمانی که تعادل باکتری ها در روده حفظ شود بیماری های مختلف نظیر دیابت ، سرطان و اوتیسم پیشگیری خواهد شد.

تقویت و سلامت استخوان

گزنه به دلیل اینکه سرشار از کلسیم ، منیزیم ، آهن می باشد برای سلامت استخوان ها مفید است. همچنین ویتامین دی و کا در گزنه یافت می شود. کلسیم برای حفظ تراکم استخوانی نیاز است. منیزیم نیز برای کشش استخوان ها مفید می باشد و سبب جذب کلسیم می شود. منیزیم با پوکی استخوان در ارتباط می باشد.

سم زدایی بدن

مواد مغذی زیادی در گزنه وجود دارد که به عنوان یک سم زدای عالی عمل می کند و باعث می شود تا به صورت کامل مواد سمی از بدن خارج شود. گزنه به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد باعث می شود تا مواد سمی از بدن خنثی شده و به سرعت دفع شود.

این گیاه کمک می کند تا مواد مغذی در روده رشد کند و باعث هضم بهتر مواد غذایی شود. گزنه از جمع شدن مواد سمی در بدن جلوگیری می کند. شما می توانید با تحریک دستگاه لنفاوی در بدن از شر سموم راحت شوید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گزنه به دلیل خاصیت هایی که در خود دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. فلاوتوئید ، کارتنوئید و ویتامین آ و سی نمونه از مواد و ویتامین هایی می باشد که در گزنه وجود دارد. این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین فعالیت سلول های ایمنی را افزایش می دهد. گزنه باعث تحریک سیستم ایمنی شده و باعث از بین بردن عفونت ها می شود.

خواص ضد التهابی

گزنه به دلیل داشتن ویژگی های محرک باعث درمان التهابات می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که گزنه برای درمان آرتریت روماتوئید و درد مزمن عضلانی بسیار موثر می باشد. همچنین این گیاه برای درمان نقرس موثر است.

خواص برای بارداری و زایمان

کسانی که زایمان دردناک دارند بهتر است از گزنه استفاده کنند. چای گزنه برای انعقاد خون موثر می باشد. چرا که باعث جلوگیری از خونریزی های زایمان می شود. گزنه باعث تحریک شیر و شیردهی می شود. گزنه به عنوان یک داروی عالی برای بارداری و زایمان می باشد.

کاهش درد مفاصل و عضلات

گزنه به دلیل داشتن خاصیت های ضدالتهابی برای درمان زخم ها و سفیت مفاصل و عضلات موثر است.

کمک به بهبود بیماری های تنفسی

گزنه می تواند در درمان بیماری های تنفسی مختلف مانند آسم و حساسیت های فصلی مفید باشد. شما از ترکیبات خاص موجود در عصاره گزینه می توانید برای کاهش حساسیت استفاده کنید. بررسی ها نشان می دهد که مصرف منظم چای گزنه برای درمان بیماری آسم موثر است.

سلامت بانوان

یکی از خاصیت های مهم گزنه برای سلامت زنان می باشد. این گیاه برای پیش از قاعدگی موثر است و باعث کاهش نفخ شکم و دردهای قاعدگی می شود. همچنین این گیاه می تواند باعث کاهش خونریزی دوران قاعدگی شود. گزنه باعث ایجاد سلامت زنان و دستگاه تناسلی آنان می شود. اگر می خواهید تغییرات هورمونی مناسبی را داشته باشید بهتر است از گزنه استفاده کنید.

کاهش حساسیت

در حالت طبیعی لمس کردن گزنه باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شود. چای گزنه برای تسکین این حساسیت مناسب است. عصاره گزنه باعث کاهش واکنش های التهابی و حساسیت های فصلی می شود. از گزنه می توان برای درمان طبیعی تب یونجه استفاده نمود. این گیاه دارای عصاره ای است که خواص ضدالتهابی دارد و باعث کاهش حساسیت های پوستی می شود.

سلامت و تقویت قلب

گزنه دارای ویتامین و مواد معدنی مختلف می باشد که باعث تقویت عملکرد قلب می شود. این گیاه دارای ویتامین سی و آ می باشد و همچنین بتاکاروتن و کارتوئید در این گیاه وجود دارد. گزنه به دلیل وجود ویتامین سی فراوان از کم خونی پیشگیری می کند.

گردش خون و درمان کم خونی

ترکیب کردن ویتامین سی با آهن به عنوان یک محرک مناسب برای تولید سلول های قرمز خون می باشد. ویتامین سی جذب آهن در روده ها را زیاد کرده و باعث افزایش تعداد گلبول قرمز خون می شود و افزایش گردش خون را به دنبال دارد.

این امر به نوبه ی خود باعث بهبود سریعتر زخم ها می شود و اکسیژن رسانی بدن را افزایش می دهد. گزنه برای رفع خستگی و کم خونی موثر است و باعث جلوگیری از سردرد و مشکلات شناختی می شود.

درمان ناراحتی های پوستی

گزنه برای سلامت از پوست مناسب است. گزنه دارای خواص آنتی هیستامینی و ضدالتهابی می باشد. همچنین گزنه می تواند به عنوان یک ضدمیکروب عالی عمل کرده و باعث درمان ناراحتی پوستی مختلف نظیر اگزما شود.

سلامت کلیه و مجاری ادراری

گزنه یک داروی طبیعی برای درمان عفونت های ادراری می باشد که از سنگ کلیه پیشگیری می کند. شما می توانید برای جلوگیری و شکستن سنگ کلیه و کیسه صفرا از گزنه استفاده کنید.

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات و سرطان یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد ، گزنه باعث جلوگیری از بزرگ شدن پروستات در مردان می شود. این گیاه فقط می تواند مانع از بزرگ شدن پروستات شود و برای درمان آن بی فایده است. شما قبل از استفاده از این گیاه برای بهبود سلامت پروستات خود بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مضرات گزنه

مصرف زیاد و تداخل دارویی

استفاده زیاد و مکرر از گزنه می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف نظیر فشار خون بالا ، قند خون بالا و نامنظم شدن قاعدگی شود. شما بهتر است هنگام مصرف گزنه به این نکته توجه کنید که این گیاه می تواند باعث تداخل با داروهای فشار خون ، دیابت و رقیق کننده های خون شود. قبل از اینکه این گیاه را به صورت زیاد مصرف کنید بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

همچنین ببینید