خواص و مضرات شیر ، 25 خاصیت شیر برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن

خواص شیر

خواص شیر , مضرات شیر , خاصیت ها و زیان های شیر , o hw adv

خواص و مضرات شیر

شیر نوعی مایع خوراکی است که از چهارپایان اهلی مثل گوسفند ، گاو ، شتر ، بز و گاومیش تولید می شود. از شیر فراورده های لبنی زیادی مثل ماست ، کشک ، خامه ، پنیر ، شیر خشک ، کره و فراورده های فراوان دیگری تولید می شود.

شیر لبنیات پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص شیر را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص شیر در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص شیر

کاهش اسیدیته بدن

مصرف شیر باعث می شود تا اسیدیته بدن کم شود و این امر باعث می شود تا سلامتی بدن تضمین شود. اگر می خواهید سلامتی خود را حفظ کنید بهتر است از شیر استفاده کنید.

از بین بردن سموم بدن

شیر با توجه به خواصی که دارد باعث می شود تا سموم از بدن خارج شده و از ورود غذاهای ناسالم به بدن جلوگیری می کند. یکی از فواید مهم شیر خنثی کردن سموم آن از بدن می باشد. سمومی که وارد بدن انسان می شود بسیار خطرناک است و باعث تهدید سلامتی می شود. شما برای از بین بردن سموم بدن حتما شیر میل کنید.

کاهش خطر بیماری قلبی

شیر با توجه به خواص بی نظیر خود می تواند در کاهش کلسترول بد خون موثر باشد ، شما اگر می خواهید بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهید بهتر است شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
خطر دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد

افزایش ویتامین ها

نوشیدن شیر به دلیل خواص زیادی که دارد باعث می شود تا ویتامین ها افزایش پیدا کند. کسانی که روزانه یک پاکت شیر میل می کنند کلسیم روزانه بدنشان به میزان دو برابر تامین می شود. مصرف نوشیدنی های گازدار باعث می شود تا کلسیم بدن نابود شود. بهتر است برای داشتن اندامی سالم شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تقویت استخوان ها و دندان ها

شما باید روزانه یک لیوان شیر مصرف کنید چرا که باعث می شود تا استخوان ها و دندان های شما مستحکم شود. مصرف شیر باعث می شود تا کلسیم بدن تامین شود. خوردن شیر خطر و عوارضی ندارد و فقط برای کسانی که لاکتوز را نمی توانند تحمل کنند کمی سخت می باشد که این افراد می توانند شیر بدون لاکتوز میل کنند.

سلامت چشم

در شیر ویتامین های آ ، ب۶ وجود دارد ، شما می توانید با مصرف شیر سلامت چشم های خود را تضمین کنید. شیر برای جلوگیری از مشکلات مربوط به چشم موثر می باشد.

جبران آب از دست رفته بدن

بدن انسان برای حیات نیاز به مایعات دارد ، انسان می بایست در طول روز مقادیر زیادی آب میل کند. طبق گفته متخصصان تغذیه انسان می بایست در طول روز بین ۶ تا ۸ لیوان مایعات میل کند. شیر دارای مقادیر خوبی از مولکول های آب می باشد.

بعد از آب بهترین نوشیدنی برای جبران مایعات از دست رفته بدن می باشد. آب ۸۰ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. اگر می خواهید تعادل مایعات در بدن شما ایجاد شود بهتر است شیر میل کنید.

کاهش خطر سرطان روده بزرگ

مصرف شیر باعث سلامت روده بزرگ می شود از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. بهتر است مصرف روزانه یک لیوان شیر را در دستور رژیم خود قرار دهید.

تامین انرژی بدن

شیر دارای کلسیم می باشد ، شما می توانید با مصرف شیر کلسیم زیادی دریافت کنید. شیر باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا می باشد. بدن انسان به کالری نیاز دارد. شما می توانید با مصرف شیر کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

سلامت دندان ها

برای سلامت دندان ها بهتر است شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، شما ضامن سلامت دندان های شما می باشد و از سطح مینای دندان شما در برابر مواد اسیدی مراقبت می کند. نوشیدن شیر باعث ایجاد انرژی در بدن شده و از ضعف لثه ها پیشگیری می کند.

افزایش هوش

با توجه به خواص بی نظیر شیر شما می توانید برای افزایش هوش خود از این نوشیدنی خوشمزه کمک بگیرید. کودکان برای افزایش هوش و بزرگسالان برای جلوگیری از فراموشی بهتر است شیر مصرف کنند.

شادابی و سلامت پوست

کسانی که مشکلات خشکی پوست را تجربه کرده اند می دانند که برای حل مشکل خود می توانند از شیر استفاده کنند. شیر باعث می شود تا پوست بدن هیدراته شده و نرم تر شود. بسیاری از اسکراب ها از شیر تهیه می شود

چرا که دارای آنتی اکسیدان های فراوان بوده و پوست را سالم تر و شاداب تر از قبل می کند. یکی از نخستین مکان هایی که رادیکال های آزاد وارد آن می شود پوست است. شما برای جلوگیری از پیری پوست می توانید شیر میل کنید.

تامین کلسیم بدن

شیر یک منبع کامل از کلسیم می باشد که نیاز بدن را به ماده معدنی تامین می کند. کلسیم باعث می شود تا بدن در مقابل بیماری های مختلف نظیر سرطان ، ناراحتی آتریتی ، سردرد میگرنی ، سندروم پیشاقاعدگی حفظ شود.

کلسیم در بدن باعث می شود تا چربی های اضافی بدن کاهش پیدا کند و یک ماده ضروری برای تولید ماده استخوانی می باشد. شما می توانید به راحتی با مصرف شیر کلسیم بدن خود را تامین کنید.

کنترل سطح فشار خون

شیر می تواند فشار خون در افراد را کنترل کند. کسانی که فشار خون بالا دارند با مصرف شیر می توانند فشار خون خود را کنترل کنند. افرادی که دارای فشار خون پایین هستند نیز با مصرف شیر می توانند فشار خون خود را تنظیم کنند.

خنثی سازی سموم مواد غذایی

شیر به دلیل خواص بی نظیر خود می تواند باعث دفع سموم مختلف نظیر فلزات ، کادمیوم و قلع از بدن شود و اثرات آن را خنثی کند. دقت کنید اگر برخی داروها به همراه شیر میل شود تاثیرات خود را از دست می دهد.

فواید در دوران بارداری

برای دوران بارداری نیاز به مواد مغذی زیادی دارید ، شیر دارای کلسیم و پروتئین می باشد و برای دوران بارداری موثر است.

کمک به باروری

مصرف شیر می تواند به باروری کمک کند ، تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که کسانی که شیر پرچرب می خورند تا ۲۵ درصد کمتر به مشکلات باروری یا تخمک گذاری مواجه می شوند.

خواب راحت تر

شیر دارای ماده ای به نام ملاتونین می باشد که باعث خواب آلودگی می شود ، کسانی که شیر را قبل از خواب به صورت گرم میل می کنند سریع تر به خواب می روند.

حفظ سلامت موهای سر

شما با مصرف شیر می توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید چرا که از ریزش مو جلوگیری می کند. ویتامین های موجود در شیر می تواند باعث تامین ویتامین های آ و ب۶ شود. پتاسیم نیز در شیر به مقدار کافی وجود دارد و برای سلامت موها ضروری است.

کاهش وزن و رژیم لاغری

کسانی که شیر را به صورت منظم میل می کنند راحت تر وزن کم می کنند. شیر به دلیل داشتن مواد مغذی باعث می شود تا شما از پرخوری پرهیز کنید. شیر برای جلوگیری از چاقی بسیار موثر می باشد. کالری یک لیوان شیر با یک بشقاب برنج برابر می باشد. پس به عنوان یک منبع عالی از انرژی محسوب می شود.

کاهش خطر سرطان سینه

اگر می خواهید خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید ، بهتر است شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، مطالعات نشان می دهد کسانی که از کودکی مصرف شیر را در رژیم غذایی خود قرار داده اند در بزرگسالی کمتر دچار سرطان سینه شده اند.

سلامت عضلات

می دانیم که پروتئین شیر بالا می باشد و برای سلامت عضله مفید است. ورزشکاران می بایست روزانه یک لیوان شیر میل کنند و این مقدار برای تامین انرژی مورد نیاز بدن آنها ضروری است. اگر می خواهید بدن سالمی داشته باشید روزانه شیر میل کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

مطالعات نشان می دهد که مردانی که به صورت منظم از شیر کم چرب استفاده می کنند کمتر در معرض بیماری دیابت نوع دوم قرار می گیرند. همچنین این مطالعه در مورد زنان نیز انجام شده است که صادق می باشد. اگر می خواهید خطر دیابت نوع دوم را کاهش دهید بهتر است از شیر استفاده کنید.

کاهش استرس و افسردگی

استرس بخش جدایی ناپذیری از زندگی افراد شده است ، خیلی از افراد تحت فشار و تنش های مختلف هستند ، پروتئین و لاکتیوم موجود در شیر باعث کاهش فشار خون شده و هورمون های استرس و افسردگی را کاهش می کند.

مضرات شیر

بیماران کلیوی

شیر حاوی مقادیر غنی از فسفر و پتاسیم است و به همین دلیل برای کسانی که دارای کلیه های ضعیف هستند مضراتی دارد. نکته مهم در مورد عدم دفع پتاسیم و فسفر از خون این است که این مشکل در برخی موارد حتی می تواند باعث مرگ نیز شود.

همچنین ببینید