طرز باقلوا یزدی حاج خلیفه خانگی با خمیر یوفکا مرحله به مرحله

طرز تهیه باقلوا یزدی

 

حاج خلیفه همان طور که از نامش پیداست برای استان یزد است. باقلوا یک شیرینی سنتی ایرانی می باشد که در بیشتر استان ها تهیه می شود این باقلوا برای شهر یزد است و برای مراسمات عروسی و اعیاد و مهمانی های خاص تهیه می شود. باقلوا یزدی جزء آثار ملموس این شهر به ثبت رسیده است. برای تهیه این باقلوا می توانید هم خمیر را خودتان در منزل تهیه کنید و یا از خمیر یوفکا استفاده کنید. باقلوا یزدی گزینه مناسبی برای ایام نوروز می باشد. امروز در پارسی دی باقلوا یزدی خانگی با خمیر یوفکا را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

خمیر یوفکا۱ بسته
آب۲/۳ پیمانه
شکر۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ۲ ق غذا خوری
گلاب۱/۳ پیمانه
هل۱ ق چای خوری
جوهر لیمو۱/۲ ق چای خوری
کره۵۰ گرم

مواد لازم برای مواد میانی

پودر قند۱۵۰ گرم
بادام۳۰۰ گرم
هل۱ ق چای خوری

طرز تهیه باقلوا یزدی خانگی با خمیر یوفکا

مرحله اول: تهیه شربت

شکر و آب را داخل یک قابلمه ریخته و بدون هم زدن روی حرارت قرار دهید تا دانه های شکر ذوب شوند بعد از گذشت ۱۰ دقیقه گلاب و زعفران و هل را افزوده و کمی صبر کنید سپس در ۵ دقیقه انتهایی پخت شربت جوهر لیمو را اضافه کنید و اجازه دهید چند جوش بخورد سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

برای گرفتن پوست بادام بهترین راه این است که یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد سپس از روی حرارت بردارید و بادام ها را برای ۱ ساعت داخل آب جوش قرار دهید سپس بعد از گذشت این زمان به راحتی با یک فشار ساده پوستش را جدا کنید و روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شود بعد از خشک شدن آن را به همراه پودر قند و پودر هل داخل آسیاب یا غذاساز ریخته و خوب پالس کنید تا پودر شود.

مرحله سوم: تهیه باقلوا جاج خلیفه

یک ظرف مناسب برای پخت باقلوا را انتخاب کنید و کف ظرف را با کره ذوب شده کمی چرب کنید سپس خمیر یوفکا را باز کنید و به سه لایه روی هم (فقط برای لایه زیرین) قرار دهید و روی لایه را با کمی کره یا اسپری گلاب مرطوب کنید سپس از مواد میانی روی خمیر بریزید و به همین روش لایه ها را تکرار کنید تا مواد تمام شود لایه آخر را نیز سه لایه بگذارید و روی لایه را با کره و گلاب رومال کنید.

مرحله چهارم: پخت باقلوا یزدی خانگی

بعد از اینکه لایه ها را چیدیم به صورت لوزی باقلوا را برش بزنید سپس در فر گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته شود در انتهای پخت روی فر را روشن کنید تا سطح باقلوا نیز گریل شود.

مرحله پنجم: افزودن شربت

وقتی باقلوا را از فر خارج کردید ۵ دقیقه صبر کنید سپس شربت سرد را روی باقلوای گرم بریزید تا شربت جذب باقلوا سپس در انتها با کمی پودر پسته تزئین کنید.

نکات کلیدی در تهیه باقلوا یزدی

  1. بادام ها را قبل از پودر کردن در فریزر قرار دهید این کار باعث می شود بادام روغن نیندازد.
  2. افزودن جوهر لیمو به شربت مانع شکرک زدن آن می شود.
  3. در نظر داشته باشید شربت سرد و باقلوا گرم باشد اگر هر دو گرم باشند باقلوا خمیر می شود اگر سرد باشد جذب هم نمی شوند.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه