طرز تهیه شامی بابلی خوشمزه اصل مازندران با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه شامی بابلی

 

یکی از غذاهای مازندرانی بسیار خوشمزه می باشد که از ترکیب سبزی و گوشت و ادویه ها تهیه می شود. شامی بابلی یکی از غذاهای پر طرفدار در مازندران است که در ماه مبارک رمضان برای افطار تهیه می شود و شما می توانید به عنوان وعده کامل نیز این  شامی خوشمزه را تهیه کنید. چند رسپی برای تهیه این شامی وجود دارد می توانید با گوشت و یا بدون گوشت این شامی خوشمزه را تهیه کنید. شامی بابلی به قدری خوشمزه و مجلسی می باشد که شما می توانید برای مهمانی خود نیز تهیه کنید شما برای تهیه این شامی باید از سبزی محلی و معطر استفاده کنید در صورت در دسترس نبودن می توانید از سبزی های معطر در دسترس استفاده کنید. امروز در پارسی دی شامی بابلی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

لپه۱/۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
سبزی معطر۱ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
تخم مرغ۳ عدد
نمک و فلفل سیاه ببه مقدار لازم

طرز تهیه شامی بابلی مازندران اصل

مرحله اول: پخت لپه و سیب زمینی

ابتدا لپه را از چند ساعت قبل بگذارید تا خیس بخورد و داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا پخت شود و کف روی آن را بگیرید زمانی که لپه ها کمی نرم شدند سیب زمینی ها را پوست بگیرد و برش زده و داخل محتویات لپه ریخته تا همزمان با نرم شدن لپه سیب زمینی ها نیز آبپز شوند.

مرحله دوم: میکس کردن مواد

وقتی سیب زمینی و لپه خوب پخته شدند با کمک گوشکوب دستی یا برقی و یا غذاساز مواد را خوب میکس کنید تا پوره شود. پیاز را نیز پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و آب اضافی آن را بگیرید.

مرحله سوم: تهیه مایه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده را به همراه سبزی معطر و لپه و سیب زمینی له شده و پیاز رنده شده و سیر رنده شده ادویه ها داخل یک کاسه ریخته و خوب مواد را با هم مخلوط کنید و کمی ورز دهید سپس تخم مرغ ها را دانه دانه افزوده و مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله چهارم: سرخ کردن شامی بابلی مجلسی

داخل تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس از مواد به اندازه یه گلوله بردارید و در دستان صاف کنید و وسط آن را با انگشت خالی کنید سپس داخل روغن داغ هر دو طرف شامی را سرخ کنید و می توانید در کنار این شامی خوشمزه گوجه حلقه شده نیز سرخ کنید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شامی بابلی

  1. اصل سبزی محلی شامی شامل ( جعفری ۸تا دسته، تره ۸ دسته، گشنیز ۵ دسته، چوچاق ۳ دسته،اناریجه ۳ دسته، پونه ۳ دسته، سرسم ۲ دسته، شنبلیله ۳ دسته، نعنا ۱ دسته، برگ سیر ۳ دسته) می باشد که در صورت دسترسی به شکل بالا تهیه کنید و سرخ یا بخارپز کنید.
  2.  بجای لپه می توانید از نخود نیز استفاده کنید.
  3. می توانید این شامی را بدون گوشت نیز تهیه کنید.
  4. اگر از گوشت استفاده می کنید باید بدون چربی باشد.
  5. موقع سرخ کردن حرارت متوسط باشد تا شامی ها مغز پخت شوند.
  6. بجای سبزی تازه از سبزی خشک هم می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه